מחקר אמריקאי מצא - 31.8% מחולי הקורונה סובלים מפגיעה מוחית, 82.3% מהנחקים סובלים מפגיעה נוירולוגית: בעוד שבעיות נשימתיות הן הסימפטום המרכזי שנצפה בחולי קורונה, הולכות ומצטברות עוד ועוד הוכחות מדעיות לכך שנגיף הקורונה גורם לפגיעה כלשהי במערכת העצבים.
במחקר אמריקאי שפורסם בכתב העת Annals of Clinical and Translational Neurology, נבדקו תיקיהם הרפואיים של 509 חולי קורונה שאושפזו ברשת בתי החולים נורת'ווסטרן בשיקגו בחודשי מרץ ואפריל. המחקר מצא כי מרבית החולים שאושפזו בבית החולים סבלו מסיבוכים נוירולוגיים, חלקם קשים.
תופעות הלוואי הנוירולוגיות נצפו אצל 82.3% מהמטופלים, וכללו כאבי שרירים (44.8%), כאבי ראש (37.7%), אנצפלופתיה – פגיעה מוחית (31.8%), סחרחורת (29.7%) והפרעות בטעם (15.9%) וריח (11.4%). גיל המאושפזים שנחקרו נע בין 17 ל-58, מתוכם 134 בני אדם נזקקו להנשמה מלאכותית.
2 צפייה בגלריה
 פגיעות נוירולוגיות ממשיכות להופיע בעולם המדע בקרוב חולי קורונה
 פגיעות נוירולוגיות ממשיכות להופיע בעולם המדע בקרוב חולי קורונה
פגיעות נוירולוגיות ממשיכות להופיע בעולם המדע בקרוב חולי קורונה
(אילוסטרציה: AFP)
החוקרים מצאו כי 419 מהנחקרים הציגו בעיה נוירולוגית בשלב כלשהו של המחלה. הביטויים הנוירולוגיים השכיחים היו נרחבים וכללו, כאמור, מיחושים בגוף, כאבי ראש, סחרחורות, פגיעה בחוש הטעם והריח, ועד לתופעות לוואי קשות יותר שכללו הפרעות תנועה, בעיות מוטוריות, איבוד שיווי משקל וגם שבץ מוחי.
החוקרים הופתעו לגלות כי הסיבוכים הנוירולוגיים היו שכיחים יותר דווקא אצל מאושפזים צעירים, בעוד שאצל חולים מבוגרים יותר – הסיבוך השכיח יותר כלל בעיות נשימה עד לצורך בהנשמה. לדברי החוקרים, ביטויים נוירולוגיים מוקדמים שכוללים כאבי ראש, כאבי שרירים או סחרחורת, עלולים לסמן סיכון מוגבר לסיבוכים נוירולוגיים מורכבים.
החוקרים ציינו כי למחקרם הייתה מגבלה אחת מרכזית: פחות מ-6% מהמאושפזים נבדקו על ידי נוירולוג, ככל הנראה בשל העומס הרב על מערכות האשפוז, והקושי בכניסה למחלקות קורונה הדורשות היערכות מיוחדת ועטיית חליפת מיגון. עם זאת, התלונות הנוירולוגיות היו מובהקות, ותועדו בפירוט בתיקים הרפואיים של המאושפזים.
החוקרים הוסיפו עוד כי נגיף הקורונה עלול לגרום לפגיעה מוחית שמגבירה את הסיכון לפגיעה תפקודית גם לאחר ההחלמה, והמליצו לערוך לכל החולים המשתחררים מאשפוז מעקב ארוך טווח ושיקום נוירולוגי. יש לציין כי בישראל מספר בתי חולים כבר הקימו מחלקות לשיקום חולי קורונה, המתמקדים גם בשיקום התפקוד הריאתי וגם הנוירולוגי לאחר ההחלמה.

פגיעה אפשרית בכל מערכות הגוף

לא רק פגיעות נוירולוגיות נרשמות בקרב חולי קורונה. דיווחים רבים מעידים על פגיעת נגיף הקורונה במערכות גוף רבות, פרט לתסמינים המוכרים שכוללים איבוד חוש טעם וריח, חום, שיעול, קוצר נשימה, כאבי גרון, כאבי ראש, תשישות, וכאבי שרירים.
קבוצת פייסבוק בשם COVID19 symptoms שבה חברים מעל ל-3,000 חולי קורונה שהחלימו, אוספת את עדויות חבריה בדבר התסמינים שלאחר ההחלמה. משם עולה כי עד כה נקשרו יותר מ-170 תסמינים אפשריים לאחר ההחלמה מקורונה, שכוללים מגוון עצום של מערכות בגוף ובהן פגיעה בראייה, פריחות שונות, פגיעה בזיכרון, במוטוריקה, שינויים במערכת העיכול ואפילו נשירת שיער. עדיין לא ברור אם התסמינים האלה אכן קשורים למחלה, לטיפול, או לאשפוז הממושך.
הגיל, כך נראה ממחקר שערך המרכז האמריקני לבקרת מחלות ופורסם ביולי האחרון, משחק תפקיד משמעותי במידת התחלואה ובתסמיניה: מרבית הסובלים מתסמיני הקורונה היו בני 50 ויותר. 47% מהם התלוננו כי התסמינים נמשכים גם שבועות לאחר הבדיקה הראשונית. מנגד, אצל בני 18 עד 34, רק 26% דיווחו כי התסמינים נמשכים. בקרב בני 35 עד 49, התלוננו 32% על המשך התסמינים גם שבועות לאחר הבדיקה הראשונית.
עוד התגלה שאחד מכל 5 צעירים בגילאי 18 עד 34 שהיו בריאים, ללא כל מחלה כרונית, דיווחו כי המשיכו לסבול מתסמיני הקורונה הרבה אחרי ההחלמה או שלא התאוששו לחלוטין. מחקרים קודמים כבר הראו שחולי קורונה מאושפזים, סובלים מתסמינים ממושכים: באחד הסקרים שנערך באיטליה דיווחו 87% מהמאושפזים כי הם סובלים מתסמין אחד לפחות גם חודשיים לאחר ההחלמה. יותר ממחצית אמרו כי הם סובלים משלושה תסמינים או יותר לאחר ההחלמה.


בתוך כך, בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,612 חולי קורונה, 855 מהם במצב קשה. 240 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מאז חצות נפטרו עוד שני חולים, ומניין הקורבנות עומד כעת על 1,803.יותר מ-3% מתושבי ישראל נדבקו בקורונה מאז חודש פברואר. כלומר 1 מכל 33 ישראלים נדבק בנגיף בחודשים האחרונים.