זוג ההורים הביולוגיים של הפעוטה סופיה בת השנה וחצי, שעמדה במוקד פרשת החלפת העוברים בבית החולים אסותא ראשון לציון, אותר לפני כחצי שנה. כך התיר לפרסם בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון.
רוב הפרטים נותרו חסויים, אך ממה שניתן לפרסם - בחודש ספטמבר, לאחר סדרת בדיקות, נמצאו ההורים הביולוגיים של הילדה סופיה שנולדה באוקטובר לפני שנתיים. "אני מתיר אפוא לפרסם כי נמצאו ההורים נושאי המטען הגנטי", כתב השופט עובד אליאס. כאמור, השופט אסר לפרסם כל פרט נוסף בתיק זה.
1 צפייה בגלריה
הקפאת ביציות
הקפאת ביציות
המחדל באסותא ראשון לציון שהוביל להחלפת עוברים
(צילום: קובי קואנקס, Shutterstock)
לפני כשנה דחה בית המשפט המחוזי בלוד את ערעור בני הזוג שמגדלים את סופיה, והורה על ביצוע בדיקות התאמה גנטית לקשרי משפחה בחמישה זוגות ואם יחידנית שטענו לקשר ביולוגי. היולדת ובן זוגה, המגדלים את התינוקת מלידתה ואף רשומים במרשם האוכלוסין כהוריה, טענו כי הבדיקה נוגדת את טובתה של התינוקת.
עו"ד גלית קרנר, שמייצגת את היולדת, אמרה: "אני סבורה שבשל העניין הארצי יש חשיבות לפרסום מלוא העובדות הקשורות לפרשה. כולי תקווה שבית המשפט יתיר בשלב הבא לפרסם את מלוא העובדות בשל העניין הציבורי והרוחבי לכל מטופלי ה-IVF (הפריה חוץ-גופית) בעבר ובעתיד. יש לכך השלכה עצומה לחיים של משפחות. אני סבורה שיש מקום לפרסם את כלל העובדות כפי שהן ידועות. בשלב זה אני לא יכולה להוסיף מעבר לכך".
עו"ד שמוליק מורן, שמייצג יחד עם עו"ד דורי כספי את ההורים הביולוגיים, מסר בתגובה: "מפאת השמירה על פרטיות הילדה וכל הצדדים לתיק - בשלב זה לא נגיב".

הקלות לבית החולים לאחר סנקציות

הפרשה החלה בספטמבר לפני שנתיים, כאשר בבדיקה גנטית שנעשתה ליולדת שעברה החזרת עוברים, התגלה כי היא נושאת עובר שלא תואם גנטית לה ולבן זוגה. טרם הלידה, צוות שהוקם מטעם אסותא לבדיקת מקור הטעות מצא כי מטופלת אחרת היא בסבירות גבוהה האם הגנטית. עם זאת, לאחר הליך משפטי אושרה הבדיקה - והתגלה כי היא אינה קשורה גנטית לתינוקת.
מסקנות הוועדה שבחנה את הפרשה העלו כי שני זוגות היו בעלי סיכוי גבוה להיות ההורים הביולוגיים של התינוקת, וכי החלפת העוברים נעשתה ככל הנראה במועד ההחזרה בין המטופלת שתוכננה להיכנס ראשונה ליולדת, שבפועל נכנסה ראשונה לחדר ההחזרות. בעקבות המחדל החמור, הורה בשעתו משרד הבריאות לבית החולים אסותא ראשון לציון לא לקבל מטופלות חדשות ולצמצם את מחזורי הטיפול ב-50%.
לפני כשבעה חודשים הודיע משרד הבריאות על הקלות למערך ההפריה החוץ הגופית באסותא ראשון לציון, בלחץ נשים שנפגעו מצמצום הפעילות. בהודעת משרד הבריאות נאמר כי הפעילות במערך ההפריה תעלה מ-50% ל-75%. בהודעת משרד הבריאות נכתב, כי לאחר שנעשו מספר בקרות ובכללן בקרת פתע ביחידת ההפריה החוץ גופית באסותא ראשון לציון, הוחלט להעלות את פעילות היחידה ל-75%. בית החולים הציג שינויים בתהליכי העבודה במעבדה תוך הטמעת טכנולוגיות חדשות ושיפור תהליכי ניהול סיכוני. "עם זאת, נמצאו עדיין ליקויים שלא תוקנו ועל כן לא אושרה חזרה לפעילות מלאה", נמסר בשעתו ממשרד הבריאות.