אחרי הכשלים החמורים וההגבלות הקשות, מגיע שלב הריכוך. משרד הבריאות החליט להעלות את היקף הפעילות ביחידת ההפריה החוץ-גופית באסותא רמת החייל ל-25 פעולות של שאיבת ביציות ביום לאחר שיפור בפעילות היחידה, שנמצא גם בביקורת שנערכה ביחידה. מדובר בעלייה של חמש שאיבות ביציות מזו שהותרה ליחידה לפני כן.
1 צפייה בגלריה
אסותא הפריה
אסותא הפריה
אסותא רמת החייל. עוד הקלות ליחידת ההפריה
(צילום: צביקה טישלר, shutterstock)
ממשרד הבריאות נמסר כי הדיון שנערך אתמול (יום ד') כלל את ועדת השימוע ונבחנו בו ההיבטים השונים בנושא תוך שקילת טובת המטופלות.
עוד בנושא זה:
הפעילות של אסותא רמת החייל צומצמה בעקבות רצף אירועים חריגים ביחידת ההפריה החוץ-גופית שבעקבותיהם נערכו לבית החולים שימועים ובירור על-ידי ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות ד"ר הגר מזרחי. לפני כחודשיים הוחלט על צמצום והגבלת הפעילות המתבצעת ביחידה.
בתחילת אוגוסט, לאחר שמונה יועץ חיצוני והחל שיפור בפעילות היחידה, הוחלט לאפשר עלייה בפעילות ביחידה. כל זאת על מנת למנוע פגיעה במטופלות, שנותרו ללא מענה באסותא וגם לא בתי חולים ציבוריים. גם בית החולים אסותא ראשון לציון שספג הגבלות עקב כשלים חמורים, זכה להקלות לפני כחודשיים. בלחץ נשים שנפגעו מצמצום הפעילות, הורה משרד הבריאות להעלות את הפעילות במערך ההפריה מ-50% ל-75%.

רופאים בכירים תוקפים: "לעג לרש"

בתגובה להודעת משרד הבריאות, נמסר מעו"ד גלעד יצחק בר-טל המייצג עשרות רופאי פוריות, מהבכירים בארץ: "ההודעה מתעלמת מהמשבר הקשה שנוצר בעקבות ההחלטות השרירותיות. מספר הטיפולים שנקבע כעת לא נותן פתרון למאות מטופלות שנפגעות, למאות טיפולים שנדחים - ואין כל סיבה מקצועית לכך. גם הביקורות שנערכו לאחרונה ביחידה תומכות בכך ומוכיחות שקיימת היכולת המקצועית והטכנית של היחידה להפריה חוץ-גופית באסותא רמת החייל להרחיב באופן משמעותי את פעילותה.
"במספר הטיפולים שנקבע כעת, אין שום בשורה למטופלות. לעג לרש. משרד הבריאות איבד את הדרך והוא מחרב במו ידיו את תחום ההפריה החוץ גופית בישראל. אין לנו כוונה לתת לזה יד ואנחנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו.
רופאים בכירים הגיבו: "משרד הבריאות איבד את הדרך והוא מחרב במו ידיו את תחום ההפריה החוץ גופית בישראל. אין לנו כוונה לתת לזה יד ואנחנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו"
"ברוח הימים, אנו קוראים למשרד הבריאות לעשות חשבון נפש ולשנות את החלטתו באופן שניתן יהיה לאפשר מתן טיפול רפואי, שהוא אינו בגדר מותרות, לכל המטופלות שזקוקות לכך. ומפצירים במנכ"ל משרד הבריאות להיפגש עם הרופאות והרופאים המובילים את התחום".
ההחלטה החדשה התקבלה בצל מכתב ששיגרו הרופאים הבכירים לבכירי משרד הבריאות שבו דרשו להגדיל את נפח פעילות היחידה.
משרד הבריאות מסר בעקבות המהלך החדש כי "פעל וימשיך לפעול בנחישות כל העת על מנת להבטיח מתן טיפול איכותי ובטוח למען המטופלות והמטופלים".
פורסם לראשונה: 17:29, 21.09.23