המוח הוא כנראה האיבר המשמעותי והחשוב ביותר בגוף האדם, וכדאי מאוד שנדע לשמור עליו. ד"ר אלה גורדון, שמתמחה בנוירולוגיה, מסבירה ל-ynet בסדרת הכתבות החדשה "דברים שבחיים לא אעשה", מאלו פעולות היא תימנע במטרה להקל על המוח ולאפשר לו לפעול בצורה בטוחה ואיכותית יותר לאורך חיינו.
קראו עוד:
אלו הדברים שהיא בחיים לא תעשה למוח.
4 צפייה בגלריה
מוח נוירולוגיה
מוח נוירולוגיה
"רוב האנשים שיש להם אירוע מוחי ולא מגיעים בזמן לבית חולים, סובלים משארית של נכות כל חייהם. לעומת זאת, מטופלים שהגיעו למיון, חזרו לתפקד"
(צילום: ירון שרון)

1. בחיים לא אשן פחות משש שעות באופן קבוע

לדברי ד"ר גורדון, שינה טובה מחזקת את המערכת החיסונית ומאפשרת למוח להתפתח ולתפקד היטב. לעומת זאת, חסך שינה קיצוני עלול לגרום לתחלואה קשה, לסוכרת, ליתר לחץ דם, למחלות לב ולירידה קוגניטיבית שיכולה לגרום לתאונות. לדעתה, השלמת שעות שינה בסופי שבוע אינה יעילה: יש להקפיד על שינה טובה כל ימות השבוע.
4 צפייה בגלריה
מוח נוירולוגיה
מוח נוירולוגיה
שינה טובה מחזקת את המערכת החיסונית ומאפשרת למוח להתפתח ולתפקד היטב
(צילום: Artlist)

2. בחיים לא אעשה טיפול כירופרקטי צווארי

"אני לא בעד טיפול כירופרקטי צווארי מחשש ליצירת קרע בדפנות של העורקים שמספקים אספקת דם קבועה למוח", אומרת ד"ר גורדון. "קרע בדופן של עורק הצוואר עלול ליצור קריש דם שיכול להוביל לאירוע מוחי". ואם אתם בכל זאת רוצים לעבור את הטיפול הזה, היא אומרת, חשוב שתוודאו שמי שמקבל אתכם הוא כירופרקט מיומן.

3. בחיים לא אקח משככי כאבים רבים בתקופה קצרה

ד"ר גורדון מספרת שהיא ראתה מטופלים שלוקחים עשרה כדורים נגד כאבים ביום לאורך מספר ימים, וזה פגע בהם מאוד. "הם חושבים שזה מטפל להם בכאב הראש, אבל כשלוקחים כמה כדורים ביום לאורך זמן, נוצר אפקט הפוך: מתפתח כאב ראש כתוצאה משימוש יתר במשככי כאבים". כן, שימוש יתר במשככי כאבים עלול דווקא להחריף את הכאב.

4. בחיים לא אתעלם מכאב ראש פתאומי בזמן פעילות גופנית מאומצת או יחסי מין

כאב ראש שמתפתח בבת אחת לאחר פעילות מאומצת כמו הרמת משקולות או יחסי מין, מעלה חשד לדימום תת-עכבישי. "כאב ראש כזה מעלה חשש לדימום פנימי ויכול להיגרם בצורה ספונטנית או מפעילות כלשהי", אומרת ד"ר גורדון. "אין מקום לספק במקרה כזה: צריך להגיע למיון בדחיפות".

5. בחיים לא אשלח את הילדים שלי להיות כדורגלנים או מתאגרפים מקצועיים

אנשים אלו עלולים לסבול לעיתים תכופות ממכות בראש ומחבלות בו, "וזה יכול לגרום לירידה קוגניטיבית ולפגיעה באורח החיים בצורה קיצונית".

6. בחיים לא אפסיק ללמוד

ד"ר גורדון מאמינה שאנשים שלא מפסיקים ללמוד מאטים את קצב הירידה הקוגניטיבית שלהם ומפחיתים את הסיכונים לאלצהיימר. "כל פעם שאנחנו לומדים משהו חדש, תאי העצב מפתחים קשרים חדשים, וככל שיש לנו יותר קשרים בתאי העצב, יהיה יותר קשה לפרק אותם, וכך נשמור על תפקוד המוח".
4 צפייה בגלריה
מוח נוירולוגיה למידה
מוח נוירולוגיה למידה
"כל פעם שאנחנו לומדים משהו חדש, תאי העצב מפתחים קשרים חדשים, וככל שיש לנו יותר קשרים בתאי העצב, יהיה יותר קשה לפרק אותם"
(צילום: ירון שרון)

7. בחיים לא אביא לסבא שלי קנאביס, גם אם הוא מתלונן שכואב לו

אנשים משתמשים בקנאביס מסיבות רבות, בהן התמודדות עם טראומה, הנאה רגעית או התמודדות עם כאב. אבל קנאביס שאולי מתאים לנכד, לא בהכרח מתאים לסבא ועלול לגרום לו נזקים בלתי הפיכים כמו פרכוסים ואפילו דום נשימה. "אם לסבא יש כאב, אפשר למצוא לזה טיפול על ידי גורם מקצועי מוסמך", אומרת ד"ר גורדון.

8. בחיים לא אתעלם מחולשה פתאומית ביד או ברגל, מהפרעות בדיבור או מזווית פה נפולה

כל אלו הם תסמינים לשבץ מוחי. ד"ר גורדון מספרת שאם היא רואה אדם עם התסמינים האלו, היא מיד מזמינה אמבולנס. חלון הזמנים שבו עדיין ניתן לטפל בשבץ מוחי הוא עד ארבע שעות וחצי, וזה זמן קריטי. "רוב האנשים שיש להם אירוע מוחי ולא מגיעים בזמן לבית חולים, סובלים משארית של נכות כל חייהם", היא אומרת. "לעומת זאת, מטופלים שלא התמהמהו והגיעו למיון, חזרו לתפקד, וחלקם הצליחו לחזור לאיכות החיים הרגילה שלהם".

9. בחיים לא אקח גלולות נגד היריון אם אני סובלת ממיגרנות חזקות

גלולות למניעת היריון נחשבות לגורם סיכון משמעותי בקרב מטופלות הסובלות ממיגרנה עם אאורה: ראיית הבזקים, כתמים או אורות בוהקים. זה יכול להוביל לשבץ מוחי, בעיקר אם האישה מעשנת. ד"ר גורדון מסבירה: "השינויים ההורמונליים שיוצרת הגלולה מעלים את כמות האסטרוגן, וכשיש לנו יותר מדי אסטרוגן בגוף, יכולים להיווצר קרישי דם שעלולים להוביל לשבץ מוחי".

10. בחיים לא אתן לילד עד גיל שנתיים זמן חשיפה מול מסך

ד"ר גורדון מספרת שהיא אוסרת על בנה להיחשף למסכים עד גיל שנתיים, שכן הוכח כי חשיפה למסכים בגיל צעיר כל כך מפחיתה קשרים בין נוירונים וגורמת להתפתחות לא תקינה מבחינה קוגניטיבית-תקשורת. "מעבר לכך שילדים שנחשפים למסכים בגיל צעיר הם פחות תקשורתיים, החשיפה הזאת גם יוצרת הפרעות קשב, אז עד גיל שנתיים - אפס דקות מסך".
4 צפייה בגלריה
מוח נוירולוגיה תינוקות מסכים
מוח נוירולוגיה תינוקות מסכים
"עד גיל שנתיים - אפס דקות מסך"
(צילום: Artlist)

11. בחיים לא אתעלם מבן משפחה שנושם רק מהפה

אם אתם מכירים אנשים שיש להם בעיות בנשימה ושנושמים רק דרך הפה, ולא מהאף, זה צריך להדאיג אתכם. מחקרים הוכיחו שלאותם אנשים יש קליטה פחותה באזורים מסוימים במוח. "יש להם דום נשימה רגעי", מסבירה ד"ר גורדון. "כשזה קורה שוב ושוב לאורך שנים, עלולה להיווצר פגיעה מוחית של ממש. הוכח שלאנשים שנושמים רק דרך הפה יש ירידה קוגניטיבית מהירה יותר. אז אם יש לכם בן משפחה שנושם רק דרך הפה ונוחר, סימן שמשהו לא בסדר, וצריך לטפל בזה".