לקראת היתכנות לחזרה של חטופים משבי חמאס, קיבלו כמה בתי חולים ביממה האחרונה הוראה להיערך לקליטת המשוחררים הבאים. לפי הידוע, אין להודעה זו קשר לעסקה לשחרור שבויים ומדובר בהיערכות בלבד לפי המתווה החדש שגובש במשרד הבריאות.
המרכז הרפואי שניידר צפוי לקלוט את הילדים, ואילו בתי החולים שיבא, וולפסון וסורוקה יקלטו את הבוגרים יותר.
מסיבת העיתונאים עם יוכבד ליפשיץ
(צילום: עידו ארז)

ברקע הדברים, הביקורת הנוקבת סביב התנהלות בית החולים איכילוב סביב מסיבת העיתונאים עם יוכבד ליפשיץ בת ה-85 עם שחרורה מהשבי - וחילופי האשמות עם לשכת ראש הממשלה. לפי שעה, נראה שאיכילוב לא צפוי לקלוט חטופים נוספים. אתמול (יום ה') דיווחנו לראשונה כי מנכ"ל בית החולים פרופ' רוני גמזו זומן לשיחה בעקבות האירוע עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שבמהלכו הוטחה ביקורת על התנהלות דובר בית החולים, אבי שושן.
עוד בנושא זה:
השבוע פרסם משרד הבריאות נוהל מיוחד שמטרתו פירוט הליך קליטת החטופים בבית החולים. בין היתר נקבע כי הטיפול בחטופים שחזרו משבי, יהיה במתחם נפרד מיתר המטופלים שמגיעים לטיפול במרכז לרפואה דחופה (מלר"ד). "יש להקפיד על תיעוד של כל ממצא גופני היכול להעיד על פשעי מלחמה", צוין בנוהל.
1 צפייה בגלריה
פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב, מעדכן על מצבן הרפואי של החטופות
פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב, מעדכן על מצבן הרפואי של החטופות
מנכ"ל איכילוב פרופ' רוני גמזו נקרא לשיחה עם מנכ"ל משרד הבריאות בעקבות הסערה שחוללה מסיבת העיתונאים
(צילום: מוטי קמחי)
עוד נקבע בנוהל כי "המתחם יהיה חסום להגעת מבקרים ועובדים ממערכת הבריאות פרט למשפחות החטופים ולגורמי בטחון המלווים את הגעת החטופים, וגורמי הרפואה המטפלים בהם. יש לצמצם ככל הניתן את מספר השוהים במתחם ובמידת האפשר לשבץ נשים בעדיפות ראשונה.
בנוסף, צוין כי חטופים שייצאו לחופשי ייפגשו בבית החולים עם עובדת סוציאלית - רצוי מתחום בריאות הנפש - "להתרשמות מעוצמת המצוקה נפשית והיא תמליץ על התערבות נפשית נוספת של פסיכיאטר או פסיכולוג בהתאם למקרה. ככל שיעלה חשד לפגיעה מינית או עינויים בתקופת השהות יש לעדכן את הצוות הרפואי, להמשך בירור וטיפול".
האמירות של יוכבד ליפשיץ - שדיברה בין היתר על הטיפול בשבי - שנתפסו בישראל כ"נזק הסברתי" התבררו יממה אחר כך כנכס, כאשר עיתונים מרכזיים ברחבי העולם הציגו את דבריה האנושיים לנוכח הזוועה שחוותה ושחווים החטופים.