התפרצות החיידק בגן חב"ד בלימסול שבקפריסין גובה קורבנות: תינוק בן שנתיים נפטר, ותינוקת נוספת באותו גיל נדבקה גם היא, הוטסה לישראל ואושפזה בשיבא. אבל יש בשורה טובה: ד"ר משה אשכנזי, סגן מנהל בית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי בתל השומר, מדווח היום (ד') לאולפן ynet שמצבה השתפר. "היא הגיעה אלינו אתמול בערב מקפריסין ועברה לילה שקט בלי אירועים מיוחדים", אמר. "הבוקר חל שיפור במצבה, עד כדי כך שאנחנו שוקלים להעביר אותה למחלקת ילדים רגילה".
קראו עוד:
על התפרצות החיידק אמר: "ההתפרצויות האלה קורות מדי פעם - למזלנו, במספרים קטנים. בעולם של רפואת הילדים אנחנו חיים את זה. אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות מה קרה בקפריסין, אבל אנחנו יכולים לשער שמדובר בהתפרצות של חיידק בשם מנינגוקוק - חיידק ידוע ומוכר, שעלול לגרום למחלות מאוד קשות ולפעמים גם לתמותה או לנכות".
1 צפייה בגלריה
בית החולים ספרא בשיבא
בית החולים ספרא בשיבא
האמבולנס שהביא את הילדה מקפריסין לשיבא. "היא עברה לילה שקט"
(צילום: אבי חי)
ד"ר אשכנזי ציין כי סל החיסון בישראל לא כולל את החיסון נגד מנינגוקוק. "הוא הובא לארץ לפני שלוש-ארבע שנים", אמר. "משרד הבריאות ממליץ עליו, הרבה מאוד אנשים כן נותנים אותו לילדים שלהם, אבל צריך לשלם עליו. אני תמיד המלצתי עליו. המחלה הזאת אמנם נדירה, אבל התוצאות שלה יכולות להיות קטלניות".
לשאלה, עד כמה ההורים הישראלים צריכים להיות מודאגים מהחיידק הזה, השיב: "מדובר במקרים נדירים, אבל כל שנה יש לנו כמה כאלו, לצערי. חשוב מאוד להסתכל על המצב הכללי של הילד: אם הילד אפתי לחלוטין לסביבה שלו, וגם כשיורד לו החום הוא לא מגיב ולא עושה את הדברים הרגילים - צריך להפנות אותו לטיפול רפואי. גם ילד שנמצא על סף התייבשות, שסובל מקוצר נשימה או מגלה סימני מצוקה נשימתיים, צריך לקבל טיפול".
"מדובר במקרים נדירים, אבל כל שנה יש לנו כמה כאלו. חשוב מאוד להסתכל על המצב הכללי של הילד: אם הילד אפתי לחלוטין לסביבה שלו, וגם כשיורד לו החום הוא לא מגיב ולא עושה את הדברים הרגילים - צריך להפנות אותו לטיפול רפואי"
בהמשך הריאיון התבקש ד"ר אשכנזי להתייחס למצבן הקשה של היחידות לטיפול נמרץ בבתי החולים בישראל, כפי שהוא נחשף הבוקר ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". "מערכת הבריאות היא ענייה, דלה במיטות", אמר. "אין לנו מספיק מיטות בשביל כל האוכלוסייה. החורף רק מדגיש את המחסור הזה. מה שהכתב אדיר ינקו מתאר, הוא לא מצב חדש: זה מצב כרוני, שמשנה לשנה רק הולך ומחמיר עם הגידול באוכלוסייה.
"אנחנו הולכים לחורף עם תחלואה מאוד גבוהה, והדרך הטובה ביותר להגן על עצמנו היא החיסונים: חיסון נגד קורונה, נגד שפעת, נגד מנינגוקוק. הרפואה המונעת היא הרפואה הטובה ביותר".