אחת מהתלונות השכיחות ביותר שאני שומע בקליניקה היא עייפות כרונית. כאשר אנשים עייפים, איכות החיים שלהם נפגעת. מטלות הבוקר הופכות להיות קשות ביותר, העבודה בלתי נסבלת ויחסים משפחתיים מתנוונים, בנוסף, מתחילה הידרדרות בזיכרון ונוספות בעיות שינה.
קראו עוד:
הרפואה הפונקציונלית היא גישה רפואית חדשנית, אשר מנסה לאתר את הסיבות לבעיות בריאותיות באמצעות ההבנה שהכול קשור בהכול ובעיה במערכת אחת יכולה להגיע בעקבות בעיה במערכת אחרת. לכן, לכל התסמינים שהזכרתי קודם יש פתרון, והסוד נמצא בתוך התאים שלנו, באברון ששמו מיטוכונדריה, תחנת הכוח של התא.
כאשר המיטוכונדריה לא מתפקדת כמו שצריך אין אנרגיה לתא, ואם לתא אין אנרגיה, הוא פשוט לא יעבוד. זה כמו אייפון 13 שהסוללה שלו נגמרה. הרי במקרה כזה, לא יעזרו כל התכונות המשוכללות של המכשיר.

מה תפקיד המיטוכונדריה?

הגוף שלנו מייצר אנרגיה על מנת לתפקד, לזוז ולחיות, האנרגיה הזאת מגיעה אלינו בצורת המזון והמשקאות שאנו צורכים. היא מגיעה לגופנו בצורה של פחמימות, חלבונים ושומנים. אבל כדי לייצר את האנרגיה, הגוף שלנו הופך את המזונות הללו לזמינים דרך פירוקם למולקולה הנקראת ATP, שהיא יחידת האנרגיה של התא. את התהליך מבצעת המיטוכונדריה, וכמו שכבר הבנתם, אם המיטוכונדריה של תאי המוח לא עובדת כמו שצריך, נחווה עייפות, ירידה בריכוז ובזיכרון או תופעה נפוצה שנקראת Brain Fog, ערפול מוחי.
2 צפייה בגלריה
מיטוכונדריה רון יפה
מיטוכונדריה רון יפה
מיטוכונדריה. יחידת האנרגיה של התא
(צילום: Shutterstock)
אם המיטוכונדריה של הלב לא מתפקדת כמו שצריך, אז שריר הלב לא יפעל והפעילות החשמלית של הלב לא תעבוד כמו שצריך. אם המיטוכונדריה של מערכת העצבים לא תפעל כמו שצריך, אנחנו נחווה בעיות עצביות. ולכן, לעיתים מגיע מטופל לקליניקה עם בעיות הורמונליות או בעיות זיכרון וננסה לטפל בו במגוון שיטות לשווא, ולא נבין מדוע מצבו לא משתפר.

מהי בעיה מיטוכנדריאלית?

נתחיל בזה שירידה בתפקוד המיטוכונדריאלי מתרחשת אצל כולנו ככל שאנחנו מזדקנים. כמו אותו מכשיר סלולרי שנמצא אצלכם כבר שנים אבל הסוללה שלו מתרוקנת מהר ולא נותנת את אותו ההספק. ירידה בתפקוד המיטוכנדריאלי קשורה למחלות רבות כמו תסמונת התשישות הכרונית, פיברומיאלגיה, הזדקנות מוקדמת, תסמונת מטבולית, סוכרת, השמנה, מחלות לב וכלי דם, בעיות בבלוטת התריס, שחלות פוליציסטיות, תמונת קדם וסתית, מחלות אוטואימוניות ותסמונת פוסט קורנה, שהיום אנו יודעים כי פגיעה במיטוכונדריה היא אחת מהסיבות להיווצרותה.
2 צפייה בגלריה
אישה נרדמת על השולחן
אישה נרדמת על השולחן
ירידה בתפקוד המיטוכונדריאלי מתרחשת אצל כולנו ככל שאנחנו מזדקנים
(צילום: shutterstock)

מה עלול לפגוע במיטוכונדריה?

סטרס חמצוני הינו מצב בו ישנם רדיקלים חופשיים. הרדיקל החופשי הינו מולקולה לא מאוזנת בעלת מספר אלקטרונים לא זוגי בקליפתה, אשר מנסה בכל דרך לאזן את עצמה באלקטרון נוסף מתאים בריאים בגוף. תהליך זה נקרא סטרס חמצוני. על מנת למנוע את ההשפעה של אותם רדיקלים חופשיים אנחנו צריכים שיהיו לנו מספיק נוגדי חמצון בגוף, שהם חומרי מזון המספקים את האלקטרון החסר לרדיקלים החופשיים ובכך מונעים את השפעתם המזיקה. רדיקלים חופשיים נוצרים גם כתוצר לוואי של תהליכי ייצור אנרגיה במיטוכונדריה וכן מגיעים מבחוץ, כתוצאה מחשיפה לרעלים. ברגע שאין מספיק נוגדי חמצון בתזונה שלנו, צפויה להיגרם פגיעה בתפקוד המיטוכונדריה.

האם המיטוכונדריה שלי מתפקדת כמו שצריך?

ישנן בדיקות מעבדה מתקדמות, כגון בדיקת חומצות אורגניות בשתן שהיא אחת מהבדיקות הנפוצות ברפואה הפונקציונלית שיכולה לגלות אם יש בעיה במיטוכונדריה, אבל גם בדיקות דם רגילות יכולות להעיד על בעיה. כך, רמות של גלובולין (Glubulin) גבוהות מ-2.8 ביחד עם רמת אלבומין (Albumin) נמוכה מ-4 או יחס אלבומין-גלובולין קטן מ-1.5, מעידים על חולשה של המיטוכונדריה.

10 דרכים לשפר את תפקוד המיטוכונדריה

  1. אכלו תזונה עשירה בנוגדי חמצון: עלים ירוקים, פירות יער, ברוקולי, כרובית, קייל, תה ירוק, תרד, אבוקדו, שקדים, אגוזים וגרעינים.
  2. הגבירו את צריכת המים: לפחות שני ליטר מים ביום. הגבילו את כמות הקפה והמשקאות המכילים קפאין ללא יותר משתיים-שלוש כוסות ליום. את הקפה הראשון של הבוקר רצוי לשתות לפחות שעה לאחר הקימה ולהוסיף לו כף של שמן MCT (קטו-אויל).
  3. הימנעו מחשיפה לרעלים ככל האפשר: מזון מעובד, עישון, קרינה, תכשירי קוסמטיקה ומוצרי ניקוי לא טבעיים.
  4. ערכו צום לסירוגין: מחקרים מראים שהפסקת אכילה מעל 12 שעות ביממה מסייעת לשיפור תפקוד המיטוכונדריה.
  5. כנסו לאמבטיות קור – מומלץ לטבול פעמיים-שלוש בשבוע באמבטיות של קרח במשך חמש דקות.
  6. עשו סאונת אינפרה אדום - טיפול באור אינפרה אדום לפחות פעמיים בשבוע למשך 20 דקות מסייעת לניקוי רעלים ותמיכה במיטוכונדריה. גם סאונה רגילה יכולה לעשות את העבודה.
  7. תרגלו פעילות אירובית – מומלצת, בייחוד פעילות המשלבת אינטרוולים.
  8. קפצו על טרמפולינה - עוד המלצה ספורטיבית: קפיצה על טרמפולינה לפחות שבע דקות ביום.
  9. השקיעו בעבודה נפשית - הורדת סטרס באמצעות תרגול קבוע של יוגה, מדיטציה, מיינדפולנס וכו'.
  10. טלו תוספי תזונה - הפרוטוקול שלי לשיפור בתסמינים של חולשה מיטוכנדריאלית כולל:חומצה אלפא ליפואית במינון של 1200 מ"ג ליום; תוסף N-אצטיל ציסטאין (NAC) במינון של 1,200 מ"ג ליום; אצטיל ל-קרניטין במינון של 1,500 מ"ג ליום; אפשר להוסיף גם Q10, ויטמין C, ויטמיני B ועוד נוגדי חמצון.
רון יפה, נטורופת, מלמד ומרכז מגמת תזונה טבעית בבית הספר הישראלי להומאופתיה ותזונה של ד"ר חיים רוזנטל, יעביר סדנה על סודות המיטוכונדריה בכנס אוכלים בריא ב-19-18 בנובמבר בתיאטרון גבעתיים