שר הבריאות משה ארבל הופיע הבוקר (יום ג') בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" בעיצומה של סערת הרילוקיישן שכבר סחפה אלפי רופאים לתוך קבוצות וואטסאפ תוססות ועמוסות במידע על אפשרויות תעסוקה בחו"ל - כל זאת על רקע מחאת הרופאים נגד המהפכה המשפטית. "אני מוטרד מכאבם של אנשים", אמר השר ארבל, "אני כואב מאוד את הרגשות הללו של אזרחים שלא רואים בישראל בית. על רופא אחד, אחד בלבד, שלא רוצה להישאר במערכת הבריאות הישראלית, זה לבד מטריד אותי. רופא אחד. אני לא מוכן לוותר על אף אחד מהם. הם אחים שלי".
עוד בוועידת הבריאות:
ארבל, שדיבר שעות ספורות לפני מפגש שתקיים ההסתדרות הרפואית בנושא הרילוקיישן, אמר כי הרופאים "שותפים להצלחת מערכת הבריאות הישראלית, ואני לא מזלזל אפילו באחד שלא רואה בישראל בית. חובתי כנבחר ציבור להוכיח ולהראות שישראל היא הבית, ישראל היא הבשורה, וגם ב-2023 הציונות חיה ובועטת".
4 צפייה בגלריה
שר הבריאות משה ארבל על רקע מחאת הרופאים
שר הבריאות משה ארבל על רקע מחאת הרופאים
שר הבריאות משה ארבל על רקע מחאת הרופאים
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
עוד אמר כי "יש לפעול יחד לקירוב לבבות. אני חושב שיש לנו הרבה טוב משותף, מערכת הבריאות הישראלית היא מערכת מופלאה. יש בה יהודים, ערבים, דרוזים, נוצרים, צ'רקסים, דתיים, חילונים, והיא מרחב מרפא. היכולת שלה לפעול על ערכים של חמלה ואהבת אדם, כל אדם, היא מערכת מצוינת ואנחנו חייבים לשמר אותה. אני חושב שדווקא ממנה יכולה לצאת בשורה לחברה הישראלית כולה על היכולת שלנו לפעול יחד למען מטרה משותפת שהיא הצלת חיי אדם".
השר ארבל גם קרא לנצל את פגרת הקיץ בכנסת לשיח ולהידברות בין הצדדים הפוליטיים. "בסוף אנשים אחים אנחנו. אין לנו פריבילגיה להיקרע".
"אין ספק שזה חוק שנוי במחלוקת, ולצד זה אני רוצה לומר בצורה ברורה ביותר, לא תהיה שום פגיעה בכבודם של בני אדם. מערכת הבריאות שרואה את ערכי החמלה והצדק והשוויון נר לרגליה, תמשיך לפעול בצורה הזו. לא אאפשר שום פגיעה בכבודם של אנשים, בזכויותיהם של אנשים"
בשבוע שעבר פעלת באופן אקטיבי כדי לסיים את שביתת הרופאים, וצריך לומר שגם הצלחת. מה דעתך על האופן שבו ביטול עילת הסבירות עלול לפגוע במערכת הבריאות. לרופאים יש טיעונים מאוד משמעותיים. איך אתה רואה את הדברים? "בדיון שהתקיים בבית הדין לעבודה ביקשתי לטעון, והופעתי בפני השופטים. אמרתי להם דבר מאוד ברור. שמבחינתי ההסתדרות הרפואית היא לא צד שני למתרס. אין כאן יריבות. אנחנו שותפים. אני רואה בשותפות עם הר"י מכפיל כוח. מותר שיהיו חילוקי דעות. אין ספק שזה חוק שנוי במחלוקת, ולצד זה אני רוצה לומר בצורה ברורה ביותר, לא תהיה שום פגיעה בכבודם של בני אדם. מערכת הבריאות שרואה את ערכי החמלה והצדק והשוויון נר לרגליה, תמשיך לפעול בצורה הזו. לא אאפשר שום פגיעה בכבודם של אנשים, בזכויותיהם של אנשים. היכולת שלנו לעבוד יחד ולמצוא באמת את המרחב המרפא הזה, היא מכפיל כוח. פרופ' ציון חגי (יו"ר ההסתדרות הרפואית) הוא שותף שלי. ביום שבו עברה החקיקה בכנסת שמדברת על עמית רופא ומבלי לתאם עם משרד הבריאות הוסר הנציג של הר"י, הדבר הראשון שעשיתי זה להרים טלפון לפרופ' חגי. אמרתי לו שהנציג של שר הבריאות הוא הנציג של הההסתדרות הרפואית. נציגו, נציגי, אנחנו שותפים".

4 צפייה בגלריה
כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה
כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה
"אנשים אחים אנחנו". שר הבריאות מדבר בצל מחאת הרופאים
( צילום: עמית שאבי)
זו יוזמה של חבר מפלגתך, יושב ראש ועדת הבריאות של הכנסת. "שנעשתה בלי תיאום. אמרתי להסתדרות הרפואית בצורה ברורה באותו רגע, אנחנו שותפים. המטרה של כולנו היא מערכת בריאות חזקה וטובה ולהציל חיי אדם, כל אדם, בלי הבדל דת, גזע, מין, לאום והשקפה פוליטית".
בהתייחסו להתפטרותו של מנכ"ל משרד החינוך תא"ל במיל' אסף צלאל ולאפשרות שנחזה במהלכים דומים במשרדו, השיב ארבל: "אני לא צופה את זה. אני חושב שזו זכות לשרת את מדינת ישראל וכל אחד שיכול ומסוגל לבוא ולקחת חלק ולתרום את חלקו, הדבר הזה הוא מבורך. זו עבודה לא קלה. היא עבודה לא תמיד מתגמלת. אין לנו ארץ אחרת. לאף אחד מאיתנו".
אתמול דיווחנו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על נטישת רופאים ממחלקות הילדים בסורוקה. נראה שהתמריצים לא כל כך עובדים ורבים מהם פשוט מעדיפים להתקפל חזרה למרכז. איך אתה רואה את הדברים? "המחויבות שלנו לבריאות הציבור לא מוטלת בספק, ולבריאות הציבור בפריפריה על אחת כמה וכמה. אני רואה ערך עליון בחיזוק הפריפריה. אתמול ביקרתי בבית החולים זיו בגליל, בבית החולים העמק ובבית החולים בנהריה, וכל המקומות הללו בסוף זוכים להון אנושי קסום. ראיתי בבית החולים במחלקה אונקולוגית בזיו רופאה שגרה בתל אביב ופשוט עושה עבודה, סוגרת חמשושים כמו חיילת, הציונות 2023. זה מה שראיתי מול העיניים. גם בבית החולים סורוקה, סגן מנהל בית החולים ידידי ד"ר דרור דולפין, שמגיע מהמרכז לבאר שבע".
4 צפייה בגלריה
מרכז סבן לרפואת ילדים סורוקה
מרכז סבן לרפואת ילדים סורוקה
"לחזק את הפריפריה". השר הגיב על נטישת רופאי הילדים מסורוקה
(צילום: חיים הורנשטיין)
השר אמר שיש לפעול לחזק את המוטיבציה להגיע לפריפריה, ובהקשר זה ציין את פעולותיו להציל מסכנת סגירה את המרפאה לבריאות הנפש בעכו וכן סיכום עם בית החולים זיו על הרחבת האשפוז להפרעות אכילה בבני נוער, "נוסף לשר הבריאות, אני גם שר הפנים. דאגתי שבתי החולים יכנסו לוועדה לתשתיות לאומיות בחוק ההסדרים. המשמעות של זה שבתי חולים יכולים וצריכים להתחיל לתכנן ל-2050. אני מצפה שמנהלי בתי חולים יתכננו ויראו את עצמם בעוד עשורים קדימה".
אני רוצה לשאול אותך לגבי המשך החקיקה. ח"כ יאיר לפיד הציע הקפאה בחקיקה ל-18 חודשים. אתה בעד המשך החקיקה של המהפכה המשפטית באופן חד-צדדי? אתה בעד ההצעה של לפיד? "אני פחות חושב שתאריכים ומספרים זה הדבר הרלוונטי. אני כן קורא מכאן היום בעת הזו, בבמה החשובה הזו, לחבריי גם מיש עתיד וגם מכחול לבן - לבני גנץ, גדי איזנקוט ויאיר לפיד, שיכנסו לממשלת חירום. יש לנו כל כך הרבה דברים חשובים לפעול בהם יחד. כנסו לממשלת חירום כדי שנוכל לפעול למען מדינת ישראל בצורה רחבה, בהסכמות רחבות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
קורא לבני גנץ וליאיר לפיד להצטרף לממשלת חירום
(צילום: שלו שלום, EPA)
רגע, אבל כנסו לממשלת חירום זה על חשבון השותפים שלכם. אני מניח שאתה מבין שהכוונה היא על חשבון הציונות הדתית. "למה? אני מחזיק שני משרדים. יש מספיק לכולם".
אבל מבחינת הקונסטלציה הפוליטית זה לא יעבוד עם שאר השותפים לממשלה. איך זה יעבוד? "צריכים להתעסק במכנים המשותפים הרבים שיש לנו. יש לנו 70% לפחות של טוב משותף. עייפנו משיח של פילוג. עייפנו משיח של מריבות. להתעסק כל הזמן ב-30% שאנחנו לא מסכימים עליהם במקום להתעסק ב-70% שאנחנו מסכימים עליו פוצע את העם, ועם ישראל צריך ריפוי".
אני רוצה לשאול אותך לסיום על עמדתו של שר הרווחה ממפלגתך יעקב מרגי נגד אימוץ על-ידי זוגות להט"בים. עמדה זו מנוגדת לדעת האיגודים הפסיכיאטריים שמאוגדים גם בהסתדרות הרפואית. מה עמדתך בעניין בכובע של משרד הבריאות? "לשמחתי הרבה אני צריך להשיב על נושאי משרד הפנים ועל נושאי משרד הבריאות, ואני משאיר למשרד הרווחה להתעסק בענייניו".

שמים את הבריאות במרכז

מלבד שר הבריאות משה ארבל, התארחו בוועידת הבריאות גם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג.
עוד השתתפו ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, מנהל מחלקת נשים ויולדות, מרכז רפואי שמיר ויו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, פרופ' רוני מימון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.