ועידת הבריאות אורגנה על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, יכנס אחר הצהריים (יום ג') ישיבה מיוחדת עם רופאים ברקע גל ההצטרפות לקבוצות הרילוקיישן. זה יקרה שבוע בדיוק לאחר שהשבית את מערכת הבריאות במחאה על העברת ביטול עילת הסבירות. בריאיון בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" הוא הביע דאגה עמוקה מהתעניינות הגוברת של רופאים בעזיבה לחו"ל: "אנחנו יודעים על רופאים שכבר עזבו, ואנחנו יודעים על רופאים שנסעו לחו"ל להשתלמות שנשלחו על ידי בתי החולים, והם לא חוזרים לא מתכוונים לחזור לישראל, ומאריכים את השהות שלהם בחו"ל".
עוד בוועידת הבריאות:
לדבריו, "אין לנו כלים אמיתיים לעצור רופא שרוצה להחליט לנסוע לחו"ל. אנחנו צריכים לשמוע אותם, וזאת הכוונה שלי, ולא להטיף להם מוסר. אנחנו צריכים להבין מה הם רוצים ולייצג אותם מול ראש הממשלה ושר הבריאות. המטרה שלי בסופו של דבר היא לשמוע אותם ולבוא למקבלי ההחלטות במדינת ישראל, שזה שר הבריאות וראש הממשלה, ולהציג בפניהם את הבעיות שאנחנו רואים וכיצד ניתן לפתור אותן".
פרופ' חגי: "נטישה של כל רופא היא נזק למדינת ישראל. לימודים של רופא זה שבע שנים. מעבר לזה הוא עושה גם התמחות של שש שנים. אז 13 שנה בשביל להכשיר אותו, ועוד שנתיים בשביל לקבל ניסיון זה 15 שנה. זה נכס לאומי למדינת ישראל ואסור לתת לאף רופא לעזוב את המדינה"
פרופ' חגי אמר כי אין בידיו נתונים מדויקים על רופאות ורופאים שעומדים לעזוב, "מה שברור הוא שאנשים שוקלים את זה. כמה באמת יעזבו את המדינה אנחנו לא יכולים להגיד, אבל יש התעניינות בניו זילנד, באוסטרליה, בקנדה, בארצות הברית ובאירופה. אני גם מוטרד שסטודנטים לרפואה, שמהווים 60% מהסטודנטים שלומדים רפואה, לומדים בחו"ל. אלה גם יכולים להישאר בחו"ל כי מחפשים שם רופאים ויש מחסור בכל העולם ברופאים".

לכן, קרא פרופ' חגי להקדים להחזיר את אותם סטודנטים להכשרה בארץ: "חייבים לפעול בסוגיה הזאת ולהביא את הסטודנטים לרפואה שלומדים בחו"ל, להכשיר אותם במדינת ישראל כבר בשנה החמישית והשישית שלהם. לא לתת להם ללמוד שש שנים בחו"ל. אפשר לעשות את זה, ניתן לעשות את זה, ויש תוכניות לביצוע. מעבר לזה אנחנו, בגלל מחסור ברופאים, נצטרך להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה במדינת ישראל כמה שיותר מהר".
לקראת הפגישה עם רופאים ששוקלים רילוקיישן, אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית: "ביקשתי להיפגש עם נציגים של הקבוצות של הרופאים שרוצים באמת לעזוב את ישראל. האנשים האלה אוהבים את המערכת במדינת ישראל, את מערכת הבריאות, והם עושים את זה מדם לבם. הם מרגישים שיש תהליכים שייפגעו במערכת הבריאות ומערכת הבריאות לא תהיה מערכת בריאות שוויונית, ומערכת בריאות ברמה גבוהה כפי שהיא כיום. מה שברור פה, זה שנטישה של כל רופא היא נזק למדינת ישראל. לימודים של רופא זה שבע שנים. מעבר לזה הוא עושה גם התמחות של שש שנים. אז 13 שנה בשביל להכשיר אותו, עוד שנתיים בשביל לקבל ניסיון זה 15 שנה. רבותיי, זה נכס לאומי למדינת ישראל ואסור לתת לאף רופא לעזוב את המדינה".

באשר להתנגדות לביטול עילת הסבירות, ציין פרופ' חגי כי היא לא נבעה ממניעים פוליטיים, "כאשר הבנו שביטול עילת הסבירות או צמצום עילת הסבירות תביא לפגיעה במערכת הבריאות, ברופאים ובחולים, קיבלנו החלטה לפני כשלושה שבועות במזכירות ההסתדרות הרפואית, שאנחנו נתנגד לכך. אנחנו נאבקים על זה שלא יהיה מצב ששר בריאות יחליט החלטות שאינן ראויות ושלא נוכל לערער בבית הדין.
"אתן לך דוגמה אחת שהיא קריטית - כל נושא ועדת הסל, אנחנו הגשנו בג"ץ ודרשנו שיהיו קריטריונים ברורים בוועדת הסל, כי לפני זה מה היה? הכול היה פוליטי, לחצים פוליטיים לתת לחמישה חולים במדינת ישראל במקום ל-10,000 שזקוקים לטיפול ותרופה מסוימת. ואחרי שהגשנו את הבג"ץ, נקבעו קריטריונים ברורים, כלומר אנחנו המגינים של מערכת הבריאות".
1 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
"זה יהיה איום ונורא. כל רופא שיעזוב את מדינת ישראל". פרופ' חגי ומשה בר סימן טוב בוועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
(צילום: יאיר שגיא)
לסיום הריאיון, שרטט פרופ' חגי תמונת מצב קודרת אם הרופאים שרוצים לעזוב יממשו את האיום: "זה יהיה איום ונורא. כל רופא שיעזוב את מדינת ישראל, גם ככה יש לנו מחסור היום ברופאים, והעבודה של הרופא היום היא עבודה קשה מאוד, בטח בתורנויות, בטח במחלקות, החולים הרבה יותר מורכבים, הגיל הממוצע של החולים במחלקות פנימיות הרבה יותר גבוה, והעול שיש על כל רופא, על כל אחות במיון הוא עצום. משהו שלא היה כדוגמתו".
ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לאבד אפילו רופאה או רופא אחד. "נכון. ואנחנו נעשה הכול שהרופאים שלנו באמת יקבלו את מה שהם רוצים ושישארו במדינת ישראל. אין לנו ארץ אחרת".

שמים את הבריאות במרכז

מלבד יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל, פרופ' ציון חגי, השתתפו בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו"ר הר"י ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג.
עוד משתתפים ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, מנהל מחלקת נשים ויולדות, מרכז רפואי שמיר ויו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, פרופ' רוני מימון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.