בפתחה של שנת הלימודים, הורים רבים מגלים דאגה לבריאות הילדים מחשש לבעיות הנובעות מהפרעות קשב וריכוז, הידבקות במחלות, תופעות של חרדה, דיכאון, היפראקטיביות או חוסר שינה. בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה ולפיה יותר ויותר הורים בוחרים לטפל בבעיות הקשורות לתפקוד ולבריאות הילדים גם באמצעות שיטות טיפול מעולם הרפואה המשלימה.
קראו עוד:
ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי של רשת כללית רפואה משלימה, מסביר כיצד שתיים מהשיטות הללו - הומאופתיה וביופידבק - יכולות לסייע לילדים עם החזרה לבית הספר.

מהי הומאופתיה?

הומאופתיה היא שיטת טיפול טבעית שיכולה לסייע בטיפול בבעיות נפשיות ופיזיות כאחד. שיטת הטיפול הוותיקה יכולה לסייע במגוון מצבים כמו נטייה למחלות חוזרות בדרכי הנשימה, פחדים, חשש ממסגרת חדשה (כמו מעבר לבית ספר חדש או לסביבה חדשה), קשיי קשב או ריכוז וכן הלאה. השיטה יכולה להשתלב ולהשלים את הטיפול ברפואה המערבית או שניתן לפנות להומאופתיה כטיפול העומד בפני עצמו.
2 צפייה בגלריה
רפואה משלימה הומאופתיה
רפואה משלימה הומאופתיה
הומאופתיה. "ילדים מגיבים בצורה הטובה והמהירה ביותר לטיפולי רפואה משלימה"
(צילום: shutterstock)
"בהומאופתיה שיטות הטיפול בילדים מותאמות למאפיינים הייחודיים של הגיל הצעיר, בהתאם למגבלות שכל גיל מציב. מדובר בטיפולים שאינם כרוכים בכאב או בחוסר נוחות", מסביר ד"ר לוי, המטפל שנים רבות בהומאופתיה ובהומוטוקסיקולוגיה, על יתרונות ההומאופתיה בילדים, "ילדים מגיבים בצורה הטובה והמהירה ביותר לטיפולי רפואה משלימה, בשל חילוף החומרים המהיר יחסית בהשוואה למבוגרים. טיפולים טבעיים ומשלימים לרפואה הקונבנציונלית מסייעים מאוד לתינוקות ולילדים במגוון מצבים בריאותיים ולהומאופתיה תפקיד מרכזי בכך".
התרופה ההומאופתית, מסביר ד"ר לוי, מפעילה את כוחות הריפוי הטבעיים הטמונים בגוף, כדי שזה יוכל להתמודד עם מחוללי המחלה השונים. "ההומאופתיה מסייעת לשורה של בעיות בריאות, החל מבעיות נשימה ועד אסתמה בילדים, דלקות אוזניים חוזרות, אלרגיה, חרדות ואי-שקט, בעיות קשב ועוד. ככל שהטיפול ניתן בשלב מוקדם יותר, כך סיכויי ההצלחה יהיו טובים יותר. טיפול הומאופתי מתאים יכול לשמש כמניעה במגוון רחב של בעיות חוזרות".

הקלה רגשית במעבר לשנת לימודים חדשה

התאמת התרופה ההומאופתית (רמדי) לילד מתבצעת באופן פרטני, לאחר תשאול מעמיק של הילדים וההורים. "ההתאמה מתבצעת על פי אופי, הרגלים, מבנה גוף, צורת חשיבה ומרכיבים רבים נוספים בעולמו של הילד. ככל שהתרופה מתאימה יותר למגוון הנתונים של הילד, כך גדלים סיכויי ההצלחה של הטיפול". כך למשל, תרופה שמכינים מפרח הכלנית תסייע בטיפול בילד ביישן שנוטה להיפגע, בתקופה הראשונית שלו בבית ספר חדש.

מהי שיטת ביופידבק?

ביופידבק (ביו=ביולוגי, פידבק=משוב) היא שיטת טיפול שפותחה בארה"ב ומספקת מענה למגוון רחב של בעיות בילדים ומתבגרים, ביניהן הפרעת קשב וריכוז, בעיות התנהגותיות, הפרעות שינה, חרדה והיפראקטיביות. השיטה מתאימה לטיפול בילדים מגיל 8 ומעלה.
2 צפייה בגלריה
רפואה משלימה ביופידבק
רפואה משלימה ביופידבק
ביופידבק. המשוב החוזר מהמכונה המחוברת לגוף מאפשר למטפלים בביופידבק ללמד את הילדים טכניקות להרפיה ושליטה עצמית
(צילום: shutterstock)

מהם יתרונות הביופידבק לילדים?

זוהי שיטה בטוחה, לא פולשנית וללא שימוש בתרופות, המשלבת טכנולוגיית מחשבים מתקדמת ועקרונות רפואיים. השימוש בתוכנות מחשב והמשחקיות של השיטה מאפשרים לילדים ללמוד על עצמם ועל מנגנוני התגובה של גופם למצבים שונים. המשוב החוזר מהמכונה המחוברת לגוף מאפשר למטפלים בביופידבק ללמד את הילדים טכניקות להרפיה ושליטה עצמית וכך ניתן להתמודד טוב יותר עם מופעי לחץ (סטרס) ועם בעיות בתחום הקשב והריכוז.

איך פונים לטיפול משלים?

הצעד הראשון בכל תהליך כולל פגישת ייעוץ עם רופא (MD) המייעץ גם בתחום הרפואה המשלימה. בפגישה זו בוחנים כל מקרה לגופו ומתאימים את תוכנית הטיפולים, אשר יכולה לכלול שיטת טיפול אחת או יותר מבין 20 שיטות הטיפול הניתנות כיום במסגרת הרפואה המשלימה.