סיבה לדאגה? ארגון הבריאות העולמי הכריז השבוע על שני וריאנטים חדשים של זן האומיקרון שהחלו להתפשט בעולם. עד כמה אנחנו צריכים להיות מוטרדים בנושא? זה היה נושא הדיון שנערך היום (ב') באולפן ynet בהשתתפות פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, ופרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי הדסה עין כרם.
קראו עוד:
"אחד הווריאנטים האלו הוא BQ-1, שמתפשט עכשיו בארצות הברית", אומר פרופ' כהן. "השני הוא XBB, שהוא ערבוב של הווריאנטים ממשפחת BA.2. בארץ שולטים הווריאנטים ממשפחת BA.5. הווריאנטים הקטנים שהזכרתי הם במגמת עלייה בארץ, אבל רק באחוזים ספורים".
1 צפייה בגלריה
גבר עושה חיסון קורונה
גבר עושה חיסון קורונה
מתחסנים נגד קורונה. "מי שמחוסן, במיוחד עם בוסטרים, הסיכון שלו להגיע למחלה קשה הוא יותר נמוך"
(צילום: shutterstock)
האם החיסון החדש, שמותאם לאומיקרון, יכול למנוע הדבקה גם בווריאנטים החדשים? "עדיין מוקדם לדעת. בכל מקרה, ידוע שהחיסונים פחות מונעים הדבקות ויותר מונעים מחלה קשה. אנחנו יודעים שמי שמחוסן, במיוחד עם בוסטרים, הסיכון שלו להגיע למחלה קשה הוא יותר נמוך".
פרופ' דרור מבורך: "לפי קצב ההכפלה של ההדבקות, הווריאנט הכי חשוב כרגע זה BQ1.1. אם יהיה גל תחלואה נוסף, זה הווריאנט שכנראה יוביל אותו. השבוע פורסם מאמר שטען כי הנוגדנים של החיסון החדש לא מכסים אותו טוב, אבל עדיין הוא יכול למנוע תחלואה קשה ואשפוזים"
פרופ' מבורך אמר שבבתי החולים עדיין לא ניכרת השפעה של הווריאנטים החדשים. "יש עלייה במספר חולי השפעת", אמר, "אבל בנושא הקורונה יש יציבות. בחודשיים האחרונים יש לנו בין אפס לשניים-שלושה חולי קורונה. אין לנו מחלקת קורונה פתוחה, כך שהם מאושפזים במחלקות רגילות. גם בבתי החולים האחרים אין עלייה במספר המאושפזים: בכל הארץ יש פחות ממאה.
"לפי קצב ההכפלה של ההדבקות, הווריאנט הכי חשוב כרגע הוא BQ1.1. אם יהיה גל תחלואה נוסף, זה הווריאנט שכנראה יוביל אותו. השבוע פורסם מאמר שטען כי הנוגדנים של החיסון החדש לא מכסים אותו טוב, אבל עדיין הוא יכול למנוע תחלואה קשה ואשפוזים. צריך לזכור שהתחלואה שהאומיקרון גורם היא הרבה פחות מסוכנת מזו שגרמו הדלתא והאלפא, שזה דבר טוב. יש היום גם תרופות כמו פקסלוביד. בסך הכול, אני חושב שכולנו במצב יותר רגוע בנושא הקורונה. צריך לגשת לזה בתשומת לב, אבל לא בבהלה".