התרופה פקסלוביד מפחיתה ב-79% את הסיכון לתמותה מקורונה ומוכיחה יעילות של 73% במניעת אשפוזים בשל קורונה בקרב בני 65 ומעלה. יעילותה בקרב צעירים נמוכה יותר. כך עולה ממחקר של קופת החולים כללית שבחן את יעילות התרופה נגד קורונה מתוצרת פייזר.
קראו עוד:
במסגרת המחקר נבדקה יעילותה של פקסלוביד במניעת תמותה ואשפוזים בקרב חולי קורונה בני 40 ומעלה, שנמצאים בסיכון לתחלואה קשה. הבדיקה נעשתה בחודשים ינואר עד מארס האחרונים, שבהם שטף את ישראל גל האומיקרון. בתקופה זו טופלו בתרופה 3,902 חולי קורונה, המהווים 3.6% מאוכלוסיית היעד לטיפול.
1 צפייה בגלריה
פקסלוביד תרופה נגד קורונה פייזר
פקסלוביד תרופה נגד קורונה פייזר
התרופה פקסלוביד. בקבוצת המטופלים בגילי 64-40 לא נמצאה תועלת משמעותית
(צילום: shutterstock)
החוקרים השוו נתוני אשפוז ותמותה של חולי קורונה שנטלו את התרופה לעומת נתונים של חולים שלא לקחו אותה, ומצאו כי בקרב בני 65 ומעלה יש הפחתה של 79% בשיעור התמותה ושל 73% בשיעור האשפוזים בהשוואה לקבוצת הביקורת. בקבוצת המטופלים בגילי 64-40 לא נמצאה תועלת משמעותית.
בינואר האחרון פרסמה קופת חולים מכבי כי מבין המבוטחים שהשתמשו בתרופה עד אז, מצבם של 73% השתפר - בדרך כלל בתוך שלושה ימים.
התרופה אושרה בסוף דצמבר 2021 בארה"ב, וכעבור זמן קצר אושרה גם בישראל. הטיפול ניתן למשך חמישה ימים, סמוך ככל האפשר למועד קבלה של תשובה חיובית לבדיקת קורונה
"קופת חולים כללית היא המובילה במתן הטיפול התרופתי פקסלוביד, עם מערך ארצי ייעודי למתן הטיפול", אמר ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית. "התרופה סופקה למטופלים בכל רחבי הארץ, כשצוותים רפואיים עוקבים אחר החולים. תוצאות המחקר מלמדות באופן חד משמעי כי הטיפול בפקסלוביד מפחית באופן מובהק את הסיכון לאשפוז ולתמותה מנגיף הקורונה בגילי 65 ומעלה, וכי החלטת משרד הבריאות לאפשר את הטיפול, הצילה חיים רבים".
התרופה אושרה בסוף דצמבר 2021 על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), וכעבור זמן קצר אושרה גם בישראל. הטיפול ניתן למשך חמישה ימים, סמוך ככל האפשר למועד קבלה של תשובה חיובית לבדיקת קורונה. על פי נתוני קופת חולים הכללית, עד כה טופלו בתרופה יותר מ-30 אלף ממבוטחיה.