מנהלי מחלקות פנימיות בבית החולים סורוקה בבאר שבע מתריעים שהם אינם מוכנים למהלך קיצור תורנויות המתמחים שאמור לצאת לדרך בתחילת ספטמבר. במכתב ששיגרו למנהל בית החולים, פרופ' שלומי קודש, כתבו: "אנו צופים שנשלם כאן בבית החולים בחודשים הקרובים מחירים כבדים שיפגעו בבריאות החולים ובהצלחת מהלך נכון זה לטווח ארוך".
1 צפייה בגלריה
מסוק הגיע לבית חולים סורוקה עם הפצוע מהתקרית בגבול מצרים
מסוק הגיע לבית חולים סורוקה עם הפצוע מהתקרית בגבול מצרים
בית החולים סורוקה בבאר שבע. המנהלים מזהירים מפני יישום חפוז של המהלך
(צילום: דוברות סורוקה)
כל זה קורה לאחר חשיפת המשבר בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר ב-ynet וימים ספורים לפני שהמהלך ההיסטורי של קיצור ההתמחויות אמור לצאת לדרך. מנהלי מחלקות פנימיות בבית החולים סורוקה, הגדול מבין בתי החולים שצורפו למהלך, מודים שהם אינם מוכנים לקראתו. במכתב למנהל בית החולים הניפו מנהלי המחלקות דגל אדום והסבירו כי בפועל, אין להם דרך לקצר את התורנויות.
קראו עוד:
ברקע המכתב הכריזה לאחרונה ההסתדרות הרפואית על סכסוך עבודה בעניין. "החטיבה הפנימית בסורוקה קיבלה רק לאחרונה תקנים שיאפשרו מימוש המהלך של קיצור התורנויות", כתבו הרופאים. "כידוע, בנקודת הפתיחה של המהלך המתוכנן יש למחלקות הפנימיות בסורוקה מספר מתמחים נמוך. נדרש סף מסוים של תוספת 13 תקנים לחטיבה הפנימית על מנת להחיל את השינוי המבורך במוסדנו. עם זאת, לא ניתן למלא את השורות באופן מיידי. נדרש לכך פרק זמן של מספר חודשים על מנת לקבל להתמחות מתמחים איכותיים. לא נתפשר על כמות במקום איכות".
לדבריהם, "החלת החוק ללא תגבור כוח האדם המינימלי תפגע באיכות הרפואה הניתנת לחולים בשל ירידה בכמות כוח האדם היומיומי במחלקה, הארכת משך האשפוז בהיעדר יכולת מימוש שגרת הרפואה היומיומית והסטת רופאים בכירים באופן מתוכנן לתגבור המחלקות הפנימיות על חשבון שירותי רפואה מקצועית אמבולטורית".
לבסוף, סיכמו מנהלי המחלקות: "נמלא את החוק כנדרש, ומשך התורנות של המתמחים יקוצץ ל-19 שעות, אך עם זאת, אנו מזהירים מהשלכות המהלך שלא הוכן דיו. אנו צופים שנשלם כאן בבית החולים בחודשים הקרובים מחירים כבדים שיפגעו בבריאות החולים ובהצלחת המהלך לטווח ארוך. אנו מבקשים לדחות את יישום החוק בסורוקה לתקופה של מספר חודשים עד להגעה לסף המתמחים האפשרי למימוש נכון של מהלך זה".

"לא לייפות את המצב"

לפי המתווה שסוכם, המתמחים בבתי החולים העמק, סורוקה, נהריה, זיו, פוריה, ברזילי, יוספטל ושלושת בתי החולים בנצרת יגיעו לעבודה ב-13:00 ויסיימו בין השעות 08:00 ל-10:00 בבוקר למחרת. בהתאם לצו המקורי, המהלך ייצא לדרך בספטמבר הקרוב, והוא מבוסס על הדוח שחיברה הוועדה בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ'. קיצור התורנויות יחל ברוב המחלקות ובהן מיון, פנימית, ילדים, גריאטריה, אונקולוגיה, הדמיה ומחלקות נוספות. תחילה יקוצרו התורנויות במחלקות הפנימיות, מיון וגריאטריה, ואז בשתי פעימות נוספות יתרחב למחלקות הנוספות.
פרופ' אבישי אליס: "לא לייפות את המצב, לא לסמוך על קליטת כוח אדם בעתיד הקרוב והרחוק ולעצור את הפעלת המתווה בטרם תהיה פגיעה בפעילות המחלקות"
יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית פרופ' אבישי אליס אומר ש"מכתב מנהלי המחלקות בסורוקה הוא עדות חיה מהשטח לכך שבית החולים שלהם, כמו אחרים, אינו ערוך להפעיל את מתווה קיצור התורנויות. המכתב נשלח מתוך תחושת האחריות של מנהלי המחלקות לטיב השירות הרפואי שיינתן בהיעדר כוח אדם מספק, ולאיכות ההתמחות. האיגוד מצטרף לקריאה להנהלת בית החולים לדווח על המצב האמיתי ולבקש לדחות את הפעלת המתווה. האיגוד חוזר ופונה למנהלי בית החולים שלא לייפות את המצב, לא לסמוך על קליטת כוח אדם בעתיד הקרוב והרחוק ולעצור את הפעלת המתווה בטרם תהיה פגיעה בפעילות המחלקות. הדבר כבר נעשה בבתי החולים בצפת ובנהריה".
מארגון הרופאים המתמחים "מרשם" נמסר: "המתמחות והמתמחים מסורוקה צודקים. אי אפשר לקצר תורנויות ללא איוש של התקנים. מטרת קיצור התורנויות היא להקל על תנאי העבודה הבלתי אפשריים של המתמחים. קיצור התורנויות לא נפל מהשמיים, והנהלת סורוקה צריכה הייתה לפעול כדי לקלוט מתמחים חדשים על מנת שהקיצור יצא לפועל בזמן. בגלל אוזלת היד הזו, למתמחים בסורוקה לא תהיה הקלה בתורנויות וגם לא תוספת כוח אדם שהיא כל כך חיונית. אנחנו מצפים מהנהלת בית החולים לפעול ללא דיחוי כדי לאפשר את המעט הזה למתמחים בסורוקה, כפי שעשו בכל בתי החולים האחרים בפריפריה, שם יתחיל הקיצור כמתוכנן".