ככל שהרפואה מתקדמת ומתפתחת, כך גדלה ההכרה הכך שההבדל בין גברים לנשים דורש ההתייחסות בריאותית ותזונתית שונה לשני המינים, ומותאמת הרבה יותר משהיה נהוג לחשוב.
קראו עוד:
אלינור חינגה מזרחי, דיאטנית קלינית BSc. R.D ומנחת קבוצות ברשת חלי ממן, ממפה את ההבדלים בין נשים לגברים, ומסבירה אילו השלכות יש להם על אורח החיים, הרגלי התזונה ומצב הבריאות.
4 צפייה בגלריה
תזונה מגדרית
תזונה מגדרית
נשים רגישות יותר לאלכוהול ומשתכרות מהר יותר מגברים
(צילום: shutterstock)
  • נשים סובלות פי ארבעה יותר מגברים מתסמונת המעי הרגיז, המתאפיינת בעיקר במחושים בבטן תחתונה. גברים, לעומת זאת, סובלים יותר מצרבת ומרפלוקס.
  • מחלת האוסטיאופורוזיס (בריחת סידן) שכיחה יותר אצל נשים ולכן מצריכה אצלן התייחסות תזונתית מיוחדת לעניין ספיגת הסידן ותוספי תזונה מתאימים. נשים גם סובלות יותר ממחלות הקשורות למערכת החיסון כמו דלקות פרקים, טרשת נפוצה (פי שניים), לופוס (זאבת) ופגיעה בבלוטת התריס - בשכיחות הגבוהה פי שמונה לעומת גברים.
  • שכיחות מחלות לב וכלי דם זהה בנשים וגברים, אך מופיעה אצל גברים כעשור מוקדם יותר. מנגד, אירועי מחלות הלב וכלי הדם מופיעים בקרב נשים בצורה קשה ואף מסוכנת הרבה יותר מאשר אצל הגברים.
  • נשים רגישות יותר לאלכוהול ומשתכרות מהר יותר מגברים, וזאת לא רק בגלל משקלן הנמוך באופן יחסי (או בגלל שהן "לא יודעות לשתות...") הסיבה העיקרית לכך היא שיש להן רמות נמוכות יותר של האנזימים האחראים לפירוק האלכוהול בקיבה ובכבד.

שומן "נשי" ושומן "גברי"

גם כאן ישנם הבדלים מובהקים בין נשים לגברים. השמנה גברית, המכונה "השמנת תפוח", מאופיינת בשומן מרוכז באזור הבטן העליונה. בהשמנה הנשית, "השמנת אגס", רוב השומן מרוכז בירכיים. השמנת תפוח נחשבת למסוכנת יותר: היא מעודדת התפתחות מחלות לב וכלי דם, כמו גם עלייה בהתפתחות סוכרת, לחץ הדם ושומנים בדם. השמנת אגס אינה נחשבת למסוכנת, אך היא קשה יותר לטיפול והירידה במשקל היא איטית יותר.
4 צפייה בגלריה
תזונה מגדרית
תזונה מגדרית
אגס וגם תפוח
(צילום: shutterstock)
עם הזמן, בעיקר לקראת גיל המעבר, השמנת התפוח הופכת להיות גם נחלתן של הנשים, ומכאן נצפית גם עלייה בתחלואה בדומה לתחלואת הגברים.

ומה בעניין אחוזי השומן?

אחוז השומן של נשים גבוה יותר וכאן משחק תפקיד "הורמון השובע" לפטין, הקשור להשמנה בקרב נשים. לפטין הוא הורמון שמופרש מרקמת השומן, מגיע למוח ומווסת צריכת מזון, תיאבון וחילוף החומרים בגוף. ככל שרקמת השומן גדולה יותר כך מופרש יותר לפטין אך למעשה ככל שאחוז השומן גבוה יותר, נוצרת ירידה ברגישות ללפטין, דבר המעודד את הגברת התיאבון וגורם לעלייה במשקל.

תוספי תזונה: השפעות שונות

לאחרונה התברר כי תוספי תזונה פועלים שונה על שני המינים: אצל נשים, בניגוד לגברים, לא נמצאה השפעה מיטיבה של צריכת סיבים על הורדת רמות שומני הדם. עוד נמצא כי בעוד שלנוגדי החמצון בתוספי תזונה יש השפעה על הפחתת סיכון לתחלואה בגברים, השפעה כזו לא נמצאה אצל בנות המין השני.
4 צפייה בגלריה
תוספי תזונה פועלים שונה על שני המינים
תוספי תזונה פועלים שונה על שני המינים
תוספי תזונה פועלים שונה על שני המינים
(צילום: shutterstock)

נשים מפחמימות, גברים מחלבונים

גם בהעדפות התזונתיות נמצאו הבדלים מהותיים בין נשים לגברים. מחקרים מראים כי גברים יעדיפו מוצרי בשר בעוד שנשים נמשכות למוצרי מזון עתירי פחמימות כלחם, פסטות, תפוחי אדמה ובמיוחד מזונות מתוקים כעוגות ושוקולד. ההסבר לכך מצביע על קשר לרמת הסרוטונין הנמוכה יותר בנשים, במיוחד לפני הווסת במחזור החודשי, אז יורדת רמת הסרוטונין והגוף מאותת על צורך בפחמימות.
4 צפייה בגלריה
נשים נמשכות למוצרי מזון עתירי פחמימות
נשים נמשכות למוצרי מזון עתירי פחמימות
נשים נמשכות למוצרי מזון עתירי פחמימות
(צילום: shutterstock)
השורה התחתונה: חשוב לתכנן תפריט מותאם מגדרית, בו נלקחים בחשבון הצרכים והדרישות התזונתיות של כל אחד מהמינים.