המדינה משתעלת: נדמה שבכל מקום ניתן למצוא עכשיו מבוגרים, ילדים ותינוקות הסובלים משיעול. השנה התופעה חמורה יותר מאשר בחורפים הקודמים, של הקורונה, המסכות והריחוק החברתי.
קראו עוד:
מרבית מקרי השיעול נגרמים מנגיפים, בהם קורונה, שפעת, RSV (הפוגע בעיקר בתינוקות ובקשישים) ואדנו-וירוס. חלק קטן מהמקרים נגרמים מחיידקים, בעיקר פנאומוקוק או מיקופלסמה.
3 צפייה בגלריה
משתעל
משתעל
אפשר להירגע: הוא לא ייחנק מהשיעול, גם אם יסבול ממנו חודש ימים
(צילום: shutterstock)

מהו שיעול?

מדובר ברפלקס טבעי בגוף שמסייע להיפטר מהפרשות, מחלקיקים ומגופים זרים. במהלך השיעול אנחנו שואפים ונושפים אוויר בלחץ גבוה ובמהירות עצומה. הלחץ הזה מאפשר לפלוט החוצה כיח ורסיסי רוק עמוסים בווירוסים או בחיידקים. במקרים נדירים, שיעול שנמשך מעל חודשיים עלול להיות תסמין למחלות כרוניות, לאסתמה או לאלרגיה.
כשהשיעול נגרם על ידי נגיף, הריר והכיח שמשתחררים מכילים שיירים של נגיפים עם תאי דם לבנים הנלחמים בהם. השיעול נועד להיפטר מהכיח הזה. לרוב, שיעול נגיפי (ויראלי) מלווה בחום גבוה שנמשך עד שלושה-ארבעה ימים. השיעול בדרך כלל מחמיר בלילה, ובשאר שעות היממה מצבו של החולה טוב, והוא ערני וחיוני.
כשהשיעול הוא באופיו "התקפי", נשמע כצרור יריות לאורך כל היממה, והפנים מאדימים במהלכו, עולה חשד שמדובר במחלת השעלת.
3 צפייה בגלריה
כשהשיעול הוא באופיו "התקפי", נשמע כצרור יריות לאורך כל היממה, והפנים מאדימים במהלכו, עולה חשד שמדובר במחלת השעלת
כשהשיעול הוא באופיו "התקפי", נשמע כצרור יריות לאורך כל היממה, והפנים מאדימים במהלכו, עולה חשד שמדובר במחלת השעלת
כשהשיעול הוא באופיו "התקפי", נשמע כצרור יריות לאורך כל היממה, והפנים מאדימים במהלכו, עולה חשד שמדובר במחלת השעלת
(צילום: shutterstock)

מהן דרכי הטיפול?

ראשית, צריך להירגע. שיעול הוא תופעה טבעית ותקינה של הגוף. החולה לא ייחנק מהשיעול, גם אם יסבול ממנו במשך חודש. אם אין חום גבוה, מצבו של החולה טוב, והוא חיוני וערני, כנראה מדובר במחלה ויראלית.
אנטיביוטיקה לא משפיעה כלל במקרים של וירוסים, כך שהטיפול נועד להקלה בלבד. הטיפול העיקרי הוא אינהלציות של סליין (מי מלח סטריליים) בריכוז גבוה של 7%, או בריכוז נמוך יותר של 3% ו-0.9%. מדובר בתמיסה סטרילית שמוסיפים לכוסית של מכשיר האינהלציה. האדים הנוצרים נשאפים לקנה הנשימה ולריאות, שם הם מגבירים את הלחות, מרככים את הכיח הצמיגי ומסייעים להוצאתו מהריאות ומקנה הנשימה באמצעות שיעול. הלחות גם מקלה על הנשימה.
אינהלציה של סליין ניתן לבצע מדי שעה בכל שעות היממה, לפי הצורך. יש למלא כשני מ"ל סליין בכוסית של מכשיר האינהלציה, להפעיל את המכשיר ולהצמיד את המסכה לפה. להקלה, ניתן לקחת גם סירופ מכייח (דוגמת מוקוליט), אף שאין הוכחות חד משמעיות לכך שהסירופים האלה אכן מביאים להקלה משמעותית.
אם יש חום של יותר מ-38.5 מעלות במשך 48 שעות ברציפות, והחולה סובל מקוצר נשימה ניכר (נשימות מהירות, צלעות בולטות, חוסר יכולת להשלים משפט) או מהקאות מרובות - יש צורך בצילום חזה שיבדוק אם קיים תסנין ריאתי (המעיד על דלקת ריאות) ועל צורך באנטיביוטיקה.
במקרים של שיעול המלווה בחום, בהקאות ובקוצר נשימה מעל שלושה ימים - פנו לרופא.
יש רופאים הסבורים שאם השיעול טורדני, מלווה בצפצופים, כדאי להשתמש בשילוב משאפים של ונטולין, המרחיב את דרכי הריאה, ופליקסוטייד מקבוצת הקורטיקוסטרואידים, המפחית את התגובה הדלקתית בריאות. עם זאת, במקרה של דלקת ריאות ויראלית או חיידקית, אין הוכחות ששילוב המשאפים אכן מביא לשיפור משמעותי.
שיעול

תרגילי הפיזיותרפיה הנשימתית

שיעול ויראלי או חיידקי עלול להימשך עד חודשיים, ובמקרה של קורונה, אף יותר. אחת האופציות להקלה במקרים אלו היא פיזיותרפיה נשימתית. מדובר בסדרת תרגילים יומית שנועדה לחזק את הריאות, את תפקוד הנשימה ואת השרירים המסייעים בין הצלעות ובסרעפת. הפיזיותרפיה הנשימתית הוכחה כמשפרת משמעותית את ההחלמה ואת יעילות הנשימה ומפחיתה את תסמיני קוצר הנשימה והגירוי הריאתי.
התרגיל הראשון הוא Press Lip Breathing, ובו המטופל לוקח נשימה עמוקה ומוציא אותה דרך שפתיים קפוצות. המטרה היא ליצור התנגדות לדרכי הנשימה וכך להשאירן פתוחות לאורך זמן ולהקל על הנשימה שבאה אחריה. אפשר לחזור על התרגיל ארבע-חמש פעמים, ואחר כך לנוח.
התרגילים הבאים כוללים הוצאת אוויר דרך מזרק, הוצאת אוויר דרך קש ונשיפה לתיבת כדורים. יודגש שהטיפול חייב להתבצע רק לאחר התייעצות עם הרופא המטפל או עם פיזיותרפיסט נשימה מוסמך, ובהתאמה אישית למצב הרפואי. צפו בסרטון:

איך תוכלו להפחית את הסיכון ללקות בשיעול או להחמיר את המצב?

  • קבלו חיסונים נגד שפעת, קורונה ופנאומוקוק.
  • על אף שאין חובה, עטו מסכה במקומות צפופים.
  • אם אתם חולים ומשתעלים, אל תגיעו לעבודה.
  • אל תשלחו ילדים חולים לגן או לבית הספר.
3 צפייה בגלריה
קמפיין חיסון שפעת
קמפיין חיסון שפעת
קמפיין לעידוד התחסנות נגד שפעת מטעם האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, שעולה היום