"איזה חיים אלה? כל היום זרוק בבית מהמיטה לכיסא-הגלגלים ושוב למיטה. שום תנוחה לא נוחה לי ואני לא מוצא את המקום שלי. ומה כבר מחכה לי? חיים של נכה שכבר מגיל 45 הוא שבר כלי ולא שווה כלום?". כך, בכאב רב, מתאר שאקר חואגרה מהיישוב חורה את חיי הנכות שנגרמו לו אחרי שלקה בזיהום שלא אובחן בזמן וכתוצאה מכך, נאלצו הרופאים כפעולה מצילת חיים, לכרות את רגלו הימנית.
כשנה אחרי האירוע שגרם לו לנכות קשה וצמיתה, הוא תובע באמצעות עו"ד אופיר בן משה את המרכז הרפואי סורוקה, מקבוצת שירותי בריאות כללית. התביעה בגין רשלנות רפואית בסכום של 2.5 מיליון ש"ח, הוגשה השבוע לבית משפט השלום בתל אביב.
חואגרה בן ה-45, נשוי ואב לשמונה ילדים, מתאר את תחילתו של האירוע ששינה את חייו לנצח באמצע ספטמבר 2019. "סבלתי מכאבי גב כמה ימים, והחלטתי לגשת לרופא המשפחה שיתן לי משהו להרגעה". אחרי שנבדק ידנית, צייד אותו הרופא במרשם לשתי תרופות מקובלות שיקבל בהזרקה: וולטרן ודיספרוספן.
"קניתי את החומרים בבית המרקחת, נתתי אותם לאחותה ונשכבתי על מיטת הטיפולים. היא הזריקה לי בצד ימין של הישבן", הוא משתף. כך, חזר חואגרה לביתו, ובמהלך הימים הבאים חש בכאב שהולך ומתגבר במקום ההזרקה. "חמישה ימים אחרי ההזרקה הרגשתי שאני משתגע מכאבים, אז הסיעו אותי לחדר המיון של סורוקה".
בגיליון האישי שפתחו לו במיון, נכתב, בין השאר, כי סיבת ההפניה היא "אבצס לאחר קבלת זריקה בישבן". רופא המיון ניסה לבצע ניקור מורסה ולשחרר החוצה את המוגלה, אך כשזה לא צלח, שוחרר חואגרה לביתו עם המלצה להניח קומפרסים על המקום ולהשתמש במשככי כאבים.
"עשיתי מה שאמרו לי, שמתי קומפרסים אבל כאילו לא עשיתי כלום. המצב שלי נשאר בדיוק כמו שהיה לפני שהגעתי למיון. אחרי יומיים כבר לא יכולתי יותר לסבול את הכאבים", הוא מתאר. בני המשפחה מיהרו להזמין רופא לביקור בית, שכתב בהתרשמותו: "ירך ימין עד הברך עם אודם ונפיחות ענקית. מתאים לאבצס או לצלוליטיס".
בו במקום, הזמין הרופא ניידת מד"א שתפנה את בהקדם את חואגרה חזרה לחדר המיון של סורוקה. "הוא אושפז במחלקת עור וקיבל טיפול בעירוי ולמחרת", נכתב בכתב התביעה,"עבר הדמיית סי.טי שממנה אובחנו נפיחות והסננה של השרירים מימין עם בועות גז מרובות בשרירים וברקמות הרכות, וכן בצקת של שומן תת עורי שהתפתחה בגפה הימנית".
1 צפייה בגלריה
מיון סורוקה
מיון סורוקה
מיון סורוקה
(צילום: הרצל יוסף)
רופאי המחלקה ציינו בגיליונו האישי של חואגרה, שמדובר בזיהום שנגרם מחיידקים מיצרי גז והוא הועבר למחלקה האורתופדית בבית החולים. "כמה ניתוחים עברתי? אני כבר לא סופר", הוא אומר בכאב ומתאר את ניסיונם של הרופאים לבצע התריות (סילוק הרקמות הנמקיות מפצע מזוהם) חוזרות ונשנות בזיהום החמור. "אמרו לי שלוקחים אותי לעוד ניתוח, והתעוררתי אחרי חודש כשאני בטיפול נמרץ ולא יודע כלום על מה שעברתי. טיפול רשלני גרם לכריתת הרגל שלי".
כשהתאושש מעט, בישרו לו הוריו שהרופאים נאלצו לכרות את רגלו כדי להציל את חייו. בחוות דעת מומחה המצורפת לכתב התביעה, כותב ד"ר יעקב אסף, מומחה ברפאה דחופה וברפואה פנימית, ומנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים הדסה את התרשמותו. "מדובר בגבר בן 44 בזמן האירוע, עם מספר רב של גורמי סיכון, ביניהם סוכרת, יתר לחץ דם, שומנים בדם ולוקמיה בהפוגה, שהגיע למיון עם תמונה של זיהום ברקמות הרכות של העכוז ושוחרר מהמיון ללא טיפול אנטיביוטי למרות השילוב של זיהום וטכיקרדיה (דופק לב מואץ) ומדדי דלקת מוגברים".
"את התובע, המוגדר מדוכא חיסון בשל מחלת הסוכר, צריך היה לאשפז ולטפל באנטיביוטיקה מתאימה דרך הווריד", כתב ד"ר אסף בחוות הדעת. "מצבו דרש מעקב צמוד אחר התפתחות הכאב וממצאי הבדיקות, שלא נעשו. כך היה מתאפשר זיהוי מוקדם של הזיהום הנמקי ברקמה הרכה והעברה מיידית לחדר ניתוח, כך היה נמנע המהלך המצער של כריתת הגפה".
בהתרשמותו מהמקרה, מוסיף ד"ר אסף כי ההחלטה לשחרורו של חואגרה מהמיון ללא טיפול אנטיביוטי הייתה "לא סבירה ולא עמדה בסטנדרט הרפואי המקובל". עם שחרורו מבית החולים, הועבר חואגרה לשיקום בבית לוינשטיין. "טיפלו בי יפה ועשו לי תרגול של מעברים משכיבה לישיבה וגם לעמידה אחרי שניסו להתאים לי פרוטזה", הוא משתף. "אבל אני לא יודע למה, אולי בגלל הפצע שלא מתרפא מהסוכרת, הפרוטזה כאבה לי ולכן נאלצתי לוותר עליה ולהתיישב בכיסא גלגלים, שגם בו אני לא מוצא מנוחה ותנוחה נוחה ולא כואבת".
עו"ד בן משה המייצג כאמור את חואגרה בתביעה שהגיש, אומר: "מדובר ברשלנות שזועקת למרחוק. לא אבחנו נכונה את מצבו של מרשי, לא נתנו את הדעת לגורמי הסיכון הרבים שלו בשל מחלות הרקע הקשות מהן הוא סובל, לרבות סוכרת, ואם לא די בזה, הוא שוחרר מהמיון ללא כל טיפול רפואי הכרחי למצבו, זאת למרות סימני הזיהום החריף שפשה בגופו, כפי שעלה מהבדיקות. אי-מתן אנטיביוטיקה בזמן הקריטי אלא באיחור של שבוע משמעותי, שסיכן את חייו והוביל בסופו של דבר לכריתה מלאה של הגפה הימנית".
תגובת המרכז הרפואי סורוקה ושירותי בריאות כללית: "כתב התביעה טרם הועבר אלינו. לכשיגיע, נלמד אותו ונגיב כמקובל, כחלק מההליך המשפטי".