איזה חיסון יעיל יותר: שני מחקרים חדשים מארה"ב מגלים שאחד משני חיסוני ה-mRNA המובילים, פייזר ומודרנה, עשוי להיות יעיל יותר ממשנהו במניעת הדבקה. עם זאת, שני החיסונים נותרו יעילים מאוד במניעת תחלואה קשה ותמותה.
2 צפייה בגלריה
איזה חיסון יעיל יותר?
איזה חיסון יעיל יותר?
איזה חיסון יעיל יותר?
(צילום: רויטרס, AFP)
במחקר ראשון שנערך על ידי המאיו קליניק וטרם עבר בקרת עמיתים, נבדקו מעל 50 אלף חולי קורונה. החוקרים מצאו כי יעילות החיסון של מודרנה במניעת הדבקה ירדה ל-76% בחודש יולי, זאת בהשוואה ליעילות של 86% בתחילת שנת 2021.
היעילות של חיסון פייזר ירדה מ-76% במניעת הדבקה בתחילת 2021, ל-42%. עם זאת, שני החיסונים נותרו ביעילות גבוהה במניעת אשפוז – כ-93% בחיסון מודרנה, וכ-91% בחיסון פייזר.
קראו עוד:
ראש צוות החוקרים, ד"ר ונקי סאונדראג'אן, אמר כי לאור הירידה ביעילות של שני החיסונים, ייתכן ויהיה צורך לבחון מתן זריקת בוסט דווקא בחיסון מודרנה, לכל אלה שחוסנו בחיסוני פייזר או מודרנה.
במחקר נפרד, תושבי בית אבות באונטריו שבקנדה הראו תגובות חיסוניות חזקות יותר לאחר חיסון מודרנה, בהשוואה לחיסון פייזר. המחקר כלל 119 קשישות וקשישים שגילם הממוצע היה 88 שנים. המחקר הראה כי שבועיים עד ארבעה שבועות אחרי מתן המנה השניה, אלה שקיבלו את חיסון פייזר פיתחו פחות נוגדנים מנטרלים, בהשוואה לאלה שקיבלו את חיסון מודרנה.
דובר חברת פייזר הגיב על הממצאים ואמר: "אנו ממשיכים להאמין בחיסון שלנו. עם זאת ייתכן שיהיה צורך במנה שלישית של החיסון תוך 6 עד 12 חודשים לאחר קבלת המנה השנייה, כדי לשמור על רמות ההגנה הגבוהות ביותר".
בישראל ניתנים חיסוני פייזר, זאת אף שההסכם הראשוני לרכישת חיסונים בוצע מול חברת מודרנה, והיה אמור לכלול כמיליון וחצי מנות. אלא שמאז תחילת מבצעי החיסונים, ניתנו בישראל רק 8,000 חיסוני מודרנה.
לשאלת ynet האם צפויים חיסוני מודרנה נוספים בישראל, השיב משרד הבריאות: "אנחנו לא מוסרים מידע לע צפי הגעת חיסונים לארץ מטעמים של הסכמים מסחריים".
מודרנה הייתה הראשונה שפיתחה את טכנולוגיית חיסוני ה-mRNA כבר לפני עשור. לב הפיתוח של אותו חיסון חדשני וסינתטי הוא מולקולה שנקראת כאמור mRNA (רנ"א שליח). מדובר במולקולה הדומה למולקולת התורשה דנ"א, המורכבת מחלקים הקרויים "נוקלאוטידים" המסודרים בצורה שמורה לתא כיצד לייצר חלבונים. כאשר חיסון המכיל mRNA מוחדר לגוף, התאים מתחילים לייצר חלבונים המקודדים על פי ה"תכנות" של ה-mRNA.
במקרה של החיסון של מודרנה, החלבונים שנוצרו מסתדרים על שטח פני התא המחוסן, ומזוהים על ידי מערכת החיסון ליצירת תגובה חיסונית, שכוללת נוגדנים נגד קורונה. במילים אחרות, החיסון החדש מסוג mRNA "מתכנת" את תאי הגוף להשתנות, כך שמערכת החיסון "חושבת" שישנו נגיף קורונה בגוף – ויוצרת נגדו נוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T הדרושים לנטרול נגיף הקורונה בהדבקות הבאות.
בתחילת מגפת הקורונה, הראו הנתונים כי יעילות חיסוני מודרנה במניעת הדבקה ותחלואה עומדת על כ-94%, בעוד יעילות חיסוני פייזר עומדת על כ-95%. ההבדל לא היה משמעותי, והתבסס על הגנה מפני זן אלפא. אלא שכאמור המוטציות וזן דלתא האלים שהפך עמיד לחיסון, הפחיתו משמעותית את ההגנה.
הן בחברת פייזר והן בחברות מודרנה כבר סיימו לבנות את החיסון החדש: בזכות טכנולוגיית ה- mRNA ניתן תוך 6 שבועות לעדכן כל חיסון כזה לכל וריאנט.
החברות כבר החלו לבחון את החיסונים המעודכנים נגד הווריאנטים ובהם דלתא, וצפויים להחליף את החיסונים הקיימים בתוך מספר חודשים, אז ככל הנראה גם יאושר החיסון לילדים.