מגפת הקורונה מרימה ראש לעבר החשש מגל רביעי המתפתח בישראל, אבל בניגוד לתחילת המגפה לפני כמעט שנה וחצי, הפעם – רובנו מחוסנים ומתחסנים. אלא שזן הדלתא הצליח לפתח מוטציות המערימות על מערכת החיסון, מה שמוביל למקרי הדבקה אצל חלק מהמחוסנים. כעת הודיעה חברת פייזר כי יצרה חיסון מעודכן המכוון גם נגד הזן הזה.
קראו עוד:
בחברה המספקת את החיסונים לישראל, הכריזו לפני כשבוע כי באוגוסט יחלו ניסויים קליניים בחיסון החדש. הפעם יהיה הניסוי קצר ויכלול שלב אחד המשלב בדיקת בטיחות ויעילות החיסון. באם יסתיים בהצלחה, צפויה החברה לעבור לייצור החיסונים המעודכנים, שיינתנו הן כמנת דחף לאלה שכבר חוסנו או כבר כמנות ראשונות אצל אלה שטרם התחסנו.

הטכנולוגיה שתגן מפני הווריאנטים

עד לשנת הקורונה, פיתוח חיסון חדש ארך שנים ארוכות. אלא שטכנולוגיית ה-mRNA החדשנית של פייזר ומודרנה, מאפשרת לעדכן כל חיסון בתוך 6 שבועות. מדובר בתהליך פשוט יחסית מבחינה מדעית, שבו חלק מהרכיב של החיסון מעודכן כך שהוא מקודד על פי מוטציות הווירוס הווריאנטי. התוצאה היא שיעורי הגנה גבוהים יותר לא רק נגד אשפוזים אלא גם מפני הדבקות.
חשוב לציין כי על פי נתוני האמת, החיסונים הקיימים של פייזר עדיין מספקים הגנה משמעותית ביותר מפני נגיף הקורונה, הכולל גם את הווריאנטים החדשים: עדיין חלק מהמחוסנים עלולים להידבק ולהדביק אחרים, אולם קיימת הגנה של כ-90% ויותר מפני תחלואה קשה שהיא החשש המרכזי מכל מחלה זיהומית. חיסוני פייזר ומודרנה עדיין נחשבים לחיסונים היעילים ביותר שנוצרו אי פעם, יותר אולי מכל חיסון אחר שפותח.
1 צפייה בגלריה
החיסון של פייזר. בין היעילים ביותר שיוצרו
החיסון של פייזר. בין היעילים ביותר שיוצרו
החיסון של פייזר. בין היעילים ביותר שיוצרו
(צילום: רויטרס)
לב הפיתוח של אותו חיסון חדשני וסינתטי הוא מולקולה שנקראת כאמור mRNA (רנ"א שליח). מדובר במולקולה הדומה למולקולת התורשה דנ"א, המורכבת מחלקים הקרויים "נוקלאוטידים" המסודרים בצורה שמורה לתא כיצד לייצר חלבונים. כאשר חיסון המכיל mRNA מוחדר לגוף, התאים מתחילים לייצר חלבונים המקודדים על פי ה"תכנות" של ה-mRNA.
במקרה של החיסון של מודרנה, החלבונים שנוצרו מסתדרים על שטח פני התא המחוסן, ומזוהים על ידי מערכת החיסון ליצירת תגובה חיסונית, שכוללת נוגדנים נגד קורונה. במילים אחרות, החיסון החדש מסוג mRNA "מתכנת" את תאי הגוף להשתנות, כך שמערכת החיסון "חושבת" שישנו נגיף קורונה בגוף – ויוצרת נגדו נוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T הדרושים לנטרול נגיף הקורונה בהדבקות הבאות.
גופנו מתוכנת כדי להשמיד חומרים גנטיים שיוצאים מחוץ לתאים, כמו למשל DNA של חיידק. ההיגיון גורס שאם חומר גנטי כמו mRNA מוזרק לגוף, מערכת החיסון תסתער עליו ותרצה להשמיד אותו. לשם כך בחברת פייזר הוסיפו מולקולות שומן שמצפות את ה-mRNA כך שאלו לא ייהרסו.
תהליך ייצור חיסון ה-mRNA, אותה מולקולה ש"מתכנתת" את הגוף ליצור מעטפת קורונה מלאכותית, הוא מיוחד במינו. מדובר בחומר גנטי שפוקד על גוף האדם לייצר דברים – ומורכב מחוץ לגוף. בפועל, מדובר בתהליך די פשוט ומהיר שאותו מבצעות מכונות משוכללות ומדויקות.
ניתן לומר כי הרעיון הכללי בבסיס הפיתוח, הוא בנייה של שלד שעליו רצף סידורי "נוקלאוטידים" – תרכובות אורגניות שיחד יוצרות את החומר התורשתי וגורמות לגוף לבצע תהליכים שונים. נוקלאוטידים כאלה קיימים על מולקולת ה-DNA שנמצאת בגרעין כל תא, וגם על ה-mRNA. אותן מכונות של פייזר ומודרנה בונות את המולקולות הללו בסדר מסוים, המותאם על פי המטען הגנטי של נגיף הקורונה.
טכנולוגיית ה- mRNA פורצת הדרך, מאפשרת לא רק פיתוח חיסונים יעילים נגד קורונה, המותאמים גם נגד הווריאנטים השונים: חברת מודרנה כבר החלה בניסויים קליניים בסדרת חיסונים נגד מחלות ויראליות אחרות קשות, ובהן נגיף ה- CMV הגורם להפלות ולמומים קשים, נגיף ה-EBV, ונגיף ה-RSV. הפיתוח החדש המלהיב של מודרנה הוא "זריקת חורף" שתכלול הגנה מפני נגיפי השפעת, ה-RSV והקורונה – בזריקה אחת.