לקה בדום לב בגלל אלרגיה מטחינה - וניצל בזכות דפיברילטור שהיה בקרבת מקום: וולטר שפילמן, בן 46 לקה בדום לב בעקבות תגובה אלרגית אקוטית לטחינה. שפילמן, תושב אוסטריה, לא הכיר את המאכל ולכן לא הכיר בסכנה שכרוכה באכילתו.
שפילמן, העובד בחברה לטכנולוגיות בתחום הספורט, הגיע לישראל לפגישות עבודה עם הנהלת החברה העירונית 'אריאל' המנהלת ומפעילה את היכל הספורט פייס ארנה בירושלים, על מנת לבחון את הציוד להקמת משטח הוקי קרח לקראת משחקי המכביה שיערכו בקיץ הקרוב.
התייר האוסטרי ידע כי הוא סובל מאלרגיה לשומשום במהלך כל חייו, ובשל כך נזהר מאכילת מאכלים שעלולים להכילו. הוא עשה זאת בהצלחה במשך שנים רבות, אלא שעל טחינה מעולם לא שמע ולכן אכל ממנה להנאתו בארוחת הבוקר מבלי לדעת שהיא מסכנת את חייו.
קראו עוד:
מיד לאחר שאכל מהטחינה החל לחוש ברע, הוא הלך לשירותים ושם התמוטט. לאחר ששותפו חש בחסרונו זמן רב מדי, הוא קרא לעזרה. ציון בירי, מנהל האחזקה של ארנה, פרץ את דלת השירותים, חילץ משם את שפילמן ורץ במהירות רבה להביא את מכשיר הדפיברילטור המוצב בדרך קבע בהיכל. פרמדיק מד״א לוי פליישמן, שהיה במקרה במקום, החל בפעולות החייאה וביחד עם בירי הצליחו להשיב לשפילמן את הדופק לאחר שלוש מכות חשמל.
למקום הוזעקה פרופ׳ נעמה קונסטנטיני, מנהלת מרכז הספורט של שערי צדק בארנה, שהתרשמה מתגובה אלרגית ונתנה רמז ראשון לאבחנה. עם הענקת טיפול ראשוני בשטח על ידי צוותי מד״א פונה שפילמן באמבולנס למרכז הלב המשולב בשערי צדק.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אשר וולטר
ד"ר אשר וולטר
ד"ר אלעד אשר וולטן שפילמן. לא שמע מעולם על טחינה
(צילום: שערי צדק)
ד״ר אלעד אשר, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ לב בבית החולים, שטיפל בשפילמן וליווה אותו החל מהאשפוז ועד השחרור, מספר: "בצנתור לא הייתה חסימה בעורקי הלב ותפקוד הלב היה תקין, דבר שעורר תמיהה בקרב הצוותים, כנגד מימדי האירוע הלבבי. מבירור שערכנו התברר כי וולטר לא היה מודע כלל לעובדה שטחינה מורכבת משומשום. כתוצאה מכך הוא צרך כמות גבוהה וחווה תגובה אלרגית קשה שהובילה לכיווץ עורקי הלב ולאוטם שריר הלב שגרם לדום לב. למזלו התגובה המהירה בשטח וקיום דפיברילטור באזור הצילו את חייו. יחד עם השלמת הטיפול הרפואי במחלקה בשערי צדק, אם לא היה דפיברילטור, וולטר לא היה יוצא מזה בחיים״.
2 צפייה בגלריה
ציון בירי, מנהל האחזקה בפייס ארנה עם הדפיברילטור.
ציון בירי, מנהל האחזקה בפייס ארנה עם הדפיברילטור.
ציון בירי, מנהל האחזקה בפייס ארנה עם הדפיברילטור.
(צילום: חברת אריאל)
שפילמן הודה לרופאים בשחרור ואמר: ״כשאתה מטייל בעולם, אתה לא תמיד מכיר את התפריט הקולינרי של כל מדינה. נשאתי עליי מזרק, ולמרות שהרגשתי לא טוב, לא שיערתי שמדובר בהתקף אלרגי. אני מרגיש בר מזל שנקרו לדרכי האנשים הנכונים והמקצועיים במקום ובזמן הנכון שהצילו את חיי״.
ד"ר אשר הוסיף ואמר: "מבחינה רפואית וולטר יצא מכלל סכנה אך הוא צריך לשים לב לכל אוכל שאינו מכיר, כי אצלו זה עלול להסתיים באסון. חולים היודעים שיש להם אלרגיה, בייחוד אלו עם אלרגיה קשה, צריכים לשאת מזרק אדרנלין איתם (אפיפן) אשר יכול להציל אותם במידה ויש תגובה אלרגית. עד לרגע הצילום במחלקה לטיפול נמרץ לב וולטר לא ידע שהמאכל שאני מראה לו קרוי טחינה ושהוא זה שגרם לו לתופעה האלרגית הקשה שגרמה לאוטם שריר הלב ולדום הלב״.
פרופ' מיכאל גליקסון, מנהל מרכז הלב המשולב הוסיף: ״זה מקרה נדיר של התכווצות עורקי הלב הגורמת דום לב כחלק מתגובה אלרגית. שילוב כוחות של פרופ' קונסטנטיני, צוות טיפול נמרץ וצוות המומחים שלנו להפרעות קצב - פתר את המקרה״.