החורף בראשיתו, הטמפרטורות רק החלו לצנוח, אבל המחלות האופייניות כבר בעיצומן: עשרות אלפי תינוקות וילדים נדבקו בשבועות האחרונים במחלות החורף, ועומסים כבדים נרשמים במרפאות קופות החולים ובפניות לחדרי המיון. משרד הבריאות מדווח על עלייה משמעותית בתחלואה בשפעת גם בקרב אוכלוסיית הילדים וגם בקרב הקשישים, לצד עלייה בהידבקות בנגיף ה-RSV, הגורם לתחלואה נשימתית קשה, וכן בתחלואת הקורונה.
קראו עוד:
על פי הנחיות משרד הבריאות, ילדים החולים במחלות זיהומיות מידבקות צריכים להישאר בביתם, כשבמקרה של קורונה, הזמן הנדרש הוא חמישה ימים לאחר האבחון בהיעדר תסמינים, ובכל מקרה – לפחות 24 שעות ללא חום וללא שיעול משמעותי.
2 צפייה בגלריה
 להישאר בבית? לפחות 24 שעות ללא חום וללא שיעול משמעותי
 להישאר בבית? לפחות 24 שעות ללא חום וללא שיעול משמעותי
להישאר בבית? לפחות 24 שעות ללא חום וללא שיעול משמעותי
(צילום: shutterstock)
כדי להפחית את סיכון ההדבקה ולהפחית את הסיכון לתסמינים משמעותיים, קוראים משרד הבריאות וארגונים רפואיים בעולם, להתחסן לשפעת החל מגיל שישה חודשים, ובחיסון המעודכן נגד אומיקרון מגיל 12 ומעלה. בנוסף, נקראים ההורים להקפיד על שגרת החיסונים בטיפת חלב, ולקשישים שעלולים להידבק מאוכלוסיית הילדים ולהדביק הלאה – להתחסן נגד שפעת, אומיקרון ובחיסון נגד חיידק הפנאומוקוק, הגורם לדלקות ריאות ודם.
בנוסף, מומלץ להקפיד על היגיינה מקסימלית: משרד הבריאות ממליץ לשוב לעטיית מסכות במקומות צפופים, אף שעדיין אינו מחייב זאת, לא לשוב לעבודה ולמוסד הלימודים בזמן מחלה, ולהקפיד להשתעל ולהתעטש אל גומץ המרפק או לתוך ממחטת נייר.
ילד חולה אינפו מתוקן

להשאיר בבית או להחזיר למוסד הלימודים? ההנחיות בתסמינים ספציפיים

  • קורונה: נדרש בידוד במשך חמישה ימים, וחזרה ללימודים לאחר בדיקת קורונה שלילית ובהיעדר תסמיני חום, שיעול, הקאות או שלשולים, כשהילד מתפקד, חיוני וערני.
  • מחלה דמוית שפעת: מותר לשוב למוסד החינוכי 24 שעות לאחר שחלף החום ובהיעדר תסמיני שיעול, הקאות או שלשולים, כשהילד מתפקד, חיוני וערני.
  • הקאות: יש להוציא ילד מהמסגרת החינוכית אם הקיא פעמיים או יותר תוך 24 שעות, אלא אם רופא החליט שההקאות אינן תוצאה של מחלה מידבקת וכי הילד אינו בסכנת התייבשות.
  • שלשולים (2 יציאות מימיות ב-24 שעות): יש להוציא ילד משלשל מהגן, במיוחד אם השלשול מכיל דם או ריר, אלא אם רופא החליט שהשלשול אינו תוצאה של מחלה מידבקת.
  • זיהום בעור כתוצאה מהחיידק סטרפטוקוק (אימפטיגו): יש להוציא את הילד עד לאחר 24 שעות של טיפול אנטיביוטי מתאים, ובתנאי שאין מדובר בקורונה.
  • דלקת גרון או אוזניים עם בידוד של חיידק סטרפטוקוק: יש להוציא את הילד עד שאין לו עליית חום במשך 24 שעות לפחות וכן עד שיחלפו 24 שעות לפחות מהתחלת טיפול אנטיביוטי מתאים.
  • כינים או גרדת (סקביאס): אין צורך להוציא את הילד מהמוסד החינוכי לפני תום היום אולם אם הוצא, יש לאפשר לו לחזור לאחר הטיפול הראשון.
2 צפייה בגלריה
אבעבועות רוח: יש להוציא את הילד מהמוסד החינוכי עד שכל הנגעים יבשים
אבעבועות רוח: יש להוציא את הילד מהמוסד החינוכי עד שכל הנגעים יבשים
אבעבועות רוח: יש להוציא את הילד מהמוסד החינוכי עד שכל הנגעים יבשים
(צילום: shutterstock)
  • שעלת: יש להוציא את הילד מהמוסד החינוכי עד שחלפו חמישה ימים מהתחלת טיפול אנטיביוטי מתאים או עד שחלפו שלושה שבועות מהתחלת השיעול, במקרה שלא טופל באנטיביוטיקה.
  • חזרת, חצבת ואדמת: יש להוציא את הילד מהמוסד החינוכי עד חמישה ימים לפחות לאחר הופעת הפריחה.
  • אבעבועות רוח: יש להוציא את הילד מהמוסד החינוכי עד שכל הנגעים יבשים, לרוב כשבוע לאחר הופעת הפריחה.
  • מחלת הפה והגפיים או פצעים נגיפיים בפה: ילדים שאינם שולטים על הפרשות הפה, יש להוציאם מהמוסד החינוכי עד שהנגעים מחלימים וכשהילד ללא חום במשך יממה לפחות, חיוני, ערני ומתפקד.
הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים והכתב הרפואי של ynet