גיל מכירת הסיגריות האלקטרוניות יעלה ל-21, יוגבלו הטעמים וכן תכולת המוצר, ייקבע מיסוי על מכשירים ועל המילוי. אלו חלק מההגבלות שמתכנן משרד הבריאות במסגרת מלחמתו בסיגריות האלקטרוניות. הבוקר (יום ב') פרסם את המתווה להערות הציבור. הבעיה המרכזית: טרם אושרה תוכנית ברורה עם לוחות זמנים מדויקים, זאת כאשר מספר הנפגעים רק מאמיר.
2 צפייה בגלריה
בני נוער מעשנים
בני נוער מעשנים
עישון סיגריות אלקטרוניות נפוץ בקרב צעירים ובני נוער. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בחודש מאי - לאחר מות הנער מידן (מרדכי) ברוך קלר בן ה-16 מגדרה שחובר למכשיר לב-ריאה בעקבות עישון סיגריה אלקטרונית - גובש צוות פעולה לאומי להתמודדות עם נזקי הסיגריות והסיגריות האלקטרוניות. הצוות בחן מחדש את המדיניות בנושא מתוך מטרה למגר את התופעה. "צמצום תופעת העישון ונזקיה היא אחת המשימות הלאומיות החשובות בתחום בריאות הציבור, כאשר משרד הבריאות מחויב למאבק בעישון והשלכותיו", אמרו במשרד הבריאות.
קראו עוד:
בצוות הפעולה הלאומי נכחו גורמים רבים. "אנחנו ממליצים לנקוט במדיניות מחמירה ובצעדים דרמטיים המתחייבים מכורח המציאות", אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, "כאשר ברור לכולנו כי הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל לעשן. אנו קוראים גם להורים להכיר את האיום ולדבר עם ילדיהם על הנושא. משרד הבריאות ימשיך בפעולות נרחבות כדי להעלות מודעות לתופעת העישון הגדלה ונרחבת ולנזקי מוצרי העישון, בפרט לסיגריות אלקטרוניות, שהפכו בשימוש תדיר בקרב בני נוער וצעירים".
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"משה בר סימן טובצילום: אביגיל עוזי
הצוות פעל בארבעה צוותי משנה - מדיניות, אכיפה, הסברה, הכשרה והשפעה, וכלל שותפים מתחומים רבים: משרדי ממשלה, חברה אזרחית, נציגות בני הנוער, נציגות הורים, שלטון מקומי, רופאים שונים בהם רופאי ילדים ופסיכיאטרים, אקדמיה ואנשי מקצוע נוספים. פעולת הצוות נעשתה במקביל לפעולות נוספות שנעשות יחד עם משרדי ממשלה וגורמים חברתיים על מנת להעלות מודעות לנזקי המוצרים המסוכנים האלה. הצוות הגיש את מסקנותיו למנכ"ל משרד הבריאות שאישר את ההמלצות שגובשו, ופרסם אותן להערות הציבור.
שר הבריאות משה ארבל, אמר כי "תופעת העישון במדינת ישראל הפכה למגפה של ממש, ומשרד הבריאות בראשותי נחוש לקדם צעדים לצמצומה ולהגביר את המודעות לפגיעה שנגרמת בעקבותיה. המאבק בעישון מצריך מאמץ מורכב ומשותף, ואנו מחויבים לפעול ליישום המדיניות במגוון תחומים של מניעה ועידוד הגמילה, כדי להביא לקידום בריאות הציבור - צעירים ומבוגרים כאחד - מפני העישון ונזקיו".

8,000 מתים בשנה בישראל מעישון

לדברי השר ארבל, "שיעור המעשנים בקרב האוכלוסייה הבוגרת עומד כיום על יותר מ-20% ואנו עדים לעלייה בחשיפת בני הנוער לסיגריות אלקטרוניות, כל זאת, לצד הנזקים הקשים הנגרמים מעישון פסיבי. מדובר בתופעה מדאיגה מאוד ומשרד הבריאות בראשותי נחוש לקדם צעדים לצמצומה ולהגביר את המודעות לפגיעה שנגרמת בעקבותיה. יש בידינו לעשות הרבה כדי להפחית את מספר המעשנים באוכלוסייה מחד, ולמנוע הצטרפותם של חדשים למעגל המעשנים מאידך. המאבק מצריך מאמץ מורכב ומשותף, ואנו מחויבים לפעול ליישום המדיניות במגוון תחומים של מניעה ועידוד הגמילה, כדי להביא לקידום בריאות הציבור - צעירים ומבוגרים כאחד - מפני העישון ונזקיו".
השר משה ארבל השר משה ארבל צילום: גדעון שרון, לע״מ
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ציין כי "מגפת העישון היא אחד מהאיומים המשמעותיים על בריאות הציבור, כאשר לפי ארגון הבריאות העולמי עישון טבק ומוצריו הוא סיבת המוות המובילה הניתנת למניעה. בשנים האחרונות, תופעת העישון גדלה ומתרחבת, ונזקי העישון החמורים גובים מדי שנה את חייהם של כ-8,000 נשים וגברים בישראל כתוצאה מעישון, 800 מהם כתוצאה מעישון כפוי (פסיבי)".
לדבריו, "הסיגריות האלקטרוניות הן איום חדש וממשי על בריאות הילדים, בני הנוער והמבוגרים כאחד. לפני מספר חודשים, בתוך שבועות בודדים, שני נערים אושפזו בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות. זו קריאת השכמה ומשרד הבריאות נחוש לפעול על מנת לצמצם את השימוש בכלל מוצרי הטבק והעישון, לרבות סיגריות וסיגריות אלקטרוניות. נוכח ממדי התפשטות התופעה בחן המשרד את כלל הצעדים האפשריים, פעל ופועל בדרכים רבות על מנת להעלות את המודעות לסכנות שבשימוש במוצרים אלו".

התגובות למהלך: "צעד חשוב וחיוני"

באגודה למלחמה בסרטן מברכים על הרפורמה החדשה. משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה: "מדובר בצעד חשוב וחיוני. התרת מכירת מוצרי עישון אך ורק בחנויות ייעודיות היא צעד חשוב בהוצאת מוצרי העישון מהמרחב הציבורי ומהדה נורמליזציה המתבקשת למוצרים מסוכנים וממיתים״.
דנה פרוסט מנהלת מחלקת הסברה באגודה למלחמה בסרטן, הוסיפה כי במקביל לצעדים אלו, הגיעה השעה לשינוי ממשי ודרמטי בהשקעת המשאבים (כוח אדם ותקציבים) בתחום המאבק בעישון. זאת במטרה למגר את תופעת העישון במדינת ישראל כולה על מנת שנוכל לגדל פה דור חדש של אזרחים בריאים, ללא תלות פיזית ונפשית בניקוטין ובטבק".
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, מברך גם הוא על פרסום מתווה פעולה להתמודדות עם נזקי מוצרי טבק ועישון להערות הציבור. "אם ההמלצות תיושמנה בהקדם יינצלו חיי ישראלים רבים".
שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "מברכים על מסמך עקרונות הפעולה. המבחן של המסמך יהיה ביישום, בדגש על לוחות זמנים, הצעות חוק, תקנות וצווים, הגדרת סמכויות למשרד הבריאות ולרשויות האכיפה השונות ותקציב".
ד"ר שירן בורד, ראש תחום מניעת עישון בעמותת "מדעת": "עמותת מדעת רואה חשיבות רבה במלחמה בעישון, ואף לקחה חלק בצוות הפעולה הלאומי למניעת עישון שהוביל משרד הבריאות".
פורסם לראשונה: 06:16, 21.08.23