יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הכריז היום (א') על סכסוך עבודה לקראת אפשרות של השבתת מערכת הבריאות. לאחר שביתת אזהרה בת שעתיים ביום רביעי שעבר, דנה היום ההסתדרות הרפואית בהמשך צעדי המחאה נגד ביטול עילת הסבירות. בעיצומו של הכנס שנערך בבנייני האומה בירושלים בהשתתפות כ-2,500 רופאות ורופאים, קמו רבים מהנוכחים עם דגלים ודרשו לפתוח בשביתה. המוחים הרבים מגיעים מכלל מקצועות הבריאות, כולל פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק ועוד.
עוד בנושא:
ברקע המחאה נמשכים מאמצי הפשרה. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הגישו לראש הממשלה הצעת שלפיה עילת הסבירות תצומצם באופן שלא ניתן יהיה לפסול מכוחה בלבד החלטות ממשלה או החלטות שרים, ובלבד שהחלטות אלו: נוגעות לענייני מדיניות, ונדונו ואושרו על ידי הממשלה במליאתה. בנוסף, לא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה בענייני מינויים של שרים וסגני שרים מכוחה של עילת הסבירות.
ד"ר צבי פישל, ראש המועצה הלאומית, היו"ר היוצא של איגוד הפסיכיאטריה, אמר: "אלפי רופאות ורופאים מכל המגזרים של הציבוריות הישראלית, חרדים לגורל מדינת ישראל והדמוקרטיה שלה. תמימות דעים בקריאה להשבתת המערכת כגורם שובר שוויון שימנע את הנפילה לתהום של הרפואה והחברה הישראלית. אין בריאות בלי דמוקרטיה, מרפאים את הקרע בעם!".
הכנס של הרופאים התקיים במקביל לדיון במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על הקריאה השנייה והשלישית על ביטול עילת הסבירות.
הדיון החל בהיעדרו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שעבר השתלת קוצב לב במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. פרופ' עמית שגב, מנהל המערך הקרדיולוגי ואחד הרופאים הבכירים שליווה את הטיפול בראש הממשלה, מתח אמש ביקורת קשה על נתניהו על רקע חוקי המהפכה המשפטית, וכתב בפוסט שפרסם שנתניהו "ממשיך בשלו ובריצת האמוק שלו שאינה מובנת לי כלל".
פרופ' שגב כתב: "אגלה לכם סוד, נוצרה לי אפשרות לדבר בארבע עיניים עם מר נתניהו בלשכתו והעברתי לו את התחושה והכאב של חלק נכבד וחשוב בעם. הייתה לי הרגשה שמשהו נכנס ללבו אך נאומו בחמישי בערב גרם לי אכזבה גדולה".
בתוך כך, רופא הילדים ד"ר נעם טראוב, מארגן עצומה להתפטרות קולקטיבית של רופאים ועובדי מקצועות הבריאות, אם תפוטר היועצת המשפטית, ולדבריו עד כה חתמו יותר מ-200 רופאים.
"אני מרגיש שאם הממשלה תבחר לפטר את היועמ"שית, היא תפטר גם אותי. כמוני חשים רבים מחבריי במערכת הבריאות. אינני מעודד אנשים להתפטר. מטרתי היא אחת: לאחד את כל עובדי מערכת הבריאות אשר ממילא חשים כי לא יוכלו להמשיך בעבודתם תחת דיקטטורה – לכדי גורם שעשוי להשפיע על מקבלי ההחלטות. בעצומה שיזמתי כבר הכריזו רבים מעמיתיי כי "אם תפוטר היועמ"שית – אתפטר גם אני".