כמדי שנה, גם החודש ערך הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט (ACSM) את הסקר השנתי שלו שנועד לגלות מהם 20 הטרנדים המובילים לשנת 2023 בתחום הכושר, ואילו מגמות יצאו מהרשימה או ירדו בדירוג לטובת טרנדים חדשים ורעננים יותר.
הסקר של הארגון לרפואת ספורט ומדעי הפעילות הגופנית נשלח לכ-125 אלף משתתפים מרחבי העולם, כרבע מהם חברי המוסד החינוכי הנחשב. המשתתפים כוללים דיאטנים מוסמכים, מאמני אתלטיקה, בעלי מועדוני ספורט, פיזיולוגים של מאמץ, מרצים ומורים, פיזיותרפיסטים וכמובן – מאמני ומאמנות כושר. לכ-30% מהמשיבים יש למעלה מ-20 שנות ניסיון בתחומם וכ-55% הם בעלי ותק של עשר שנות ניסיון ומעלה במקצוע.
קראו עוד:
בין המדינות שנכללו בסקר נמצאות אוסטרליה, ברזיל, קנדה, סין, יוון, ירדן, פינלנד ועוד. על הסקר השיבו 3,735 מומחים ומומחיות (ביחס של 40-60 בקירוב לטובת הנשים), כשאחוז המשיבים הגבוה ביותר הינו בגילים 34-22.

זה שעולה וזה שיורד

באופן לא מפתיע - הטרנד שהגיע לראש הרשימה בשנת 2021 - אימון כושר אונליין - צנח השנה למקום ה-21. גם הטרנד של חדרי הכושר הביתיים הידרדר מהמקום השני בשנה שעברה אל המקום ה-13. את המגמה הזו ניתן לייחס כמובן לסטטוס של מגפת הקורונה בחיינו, בתקווה שאנחנו לא חוזים עכשיו בקאמבק נוסף שלה.
מה עוד צפוי לנו השנה? הנה רשימת חלקית של הטרנדים המובילים בדירוג לשנת 2023 בתחום הכושר והבריאות.

1. טכנולוגיה לבישה

הטכנולוגיה הלבישה כאן כדי להישאר, ונראה שאף יותר מתמיד. שעוני דופק וצמידי כושר, המודדים קלוריות, סופרים צעדים ומנטרים שעות שינה ורמות סטרס, נראים יותר ויותר על זרועותיהם של מתאמנים, וגם כאלו שלא. עונדים אותם גברים ונשים, בין אם הם מתאמנים מקצועיים, חובבים או כאלו שרק נהנים מהפאסון. השעונים החדשים כוללים חידושים נוספים, כמו מדידת לחץ דם וטמפרטורה ומדידות רפואיות נוספות שניתן לבצע משעונים אלו, שרק הולכות ומשתכללות.
9 צפייה בגלריה
אפל ווטש
אפל ווטש
אל תשכחו למדוד
(צילום: shutterstock)

2. אימון משקולות חופשיות

למרות כל החידושים וההמצאות, עדיין האימון הקלאסי עם משקל חופשי מדורג במקום השני בטרנדים המובילים לשנת 2023. נראה שגם השנה מתאמנים ומתאמנות יעדיפו להתאמן איתן. זה יכול להיות משקולות יד, מוטות, קטלבלס וכדומה. סטים, חזרות, הרמות והנפות? הכול שם.
בשנה החולפת התקבלה גם תמיכה מחקרית לכך שלאימון המשקולות אין תחליף טוב יותר, מה שעשוי להניע קהלים גדולים יותר אל חדרי הכושר. מחקר אחד מצא שביצוע סדיר של אימוני התנגדות לבדם גורם לירידה של 15% בתמותה מכל סיבה שהיא. כאשר הם מבוצעים בשילוב עם פעילות אירובית, משיגים ירידה של 40% בתמותה מכל סיבה שהיא. באופן ספציפי יותר, נמצא שביצוע סדיר של אימוני התנגדות גורם לירידה של 18% בתמותה ממחלות לב. שילוב עם אימונים אירוביים גורם לירידה של כמעט 50% בסיכוי לתמותה ממחלת לב. אימוני התנגדות לבדם גורמים גם לירידה של 10% בתמותה ממחלת הסרטן, וכשמדובר בסרטן הריאה, המספרים גדולים אף יותר. כאשר הם מבוצעים עם פעילות אירובית, ניתן להגיע ל־28% ירידה בתמותה מסרטן. כן התגלה שאימוני התנגדות לא משפיעים רק על התמותה, אלא יכולים למנוע גם מחלות. כך, למשל, הם גורמים לירידה של 18% בסיכון לחלות בסוכרת.
מחקר אחר מצא שאימון משקולות, או כל אימון התנגדות אחר, שמפתח מסת שריר, עשוי להפחית ב־30 אחוז את הסיכוי לסבול מהשמנת יתר לאורך זמן.
9 צפייה בגלריה
כושר
כושר
עדיין בחירה מועדפת
(צילום: shutterstock)

3. אימון משקל גוף

יכול להיות שזה בהשפעת תוכניות הנינג'ה למיניהן או פשוט בגלל בנוחות שבאימון ללא תלות בציוד. כך או כך, אימון משקל גוף הוא הטרנד מספר 3 ברשימה. אימון משקל גוף יכול להתבצע בכל מקום והוא חוסך מקום וציוד, כך שהוא ידידותי למשתמש ונגיש במיוחד. התועלת הבריאותית לאימונים מסוג זה יכולה להיות זהה לזו של אימוני משקולות אם האימון מתבצע נכון ובעצימות מספקת.
9 צפייה בגלריה
פלאנק צדי
פלאנק צדי
להתאמן בלי ציוד
(shutterstock)

4. תוכניות כושר למבוגרים בני גיל הזהב

היישר למקום הרביעי נכנס השנה לרשימה הטרנד של תוכניות אימון לבני גיל הזהב. אלו הפכו לחלק מהותי מכל תוכנית אימון במרכזי הספורט ובצדק. המודעות הגוברת לחשיבות האימון הגופני, תוחלת החיים שעלתה והפרישה המאוחרת לפנסיה - גורמים למבוגרים רבים לרצות להישאר בכושר. המלצה חמה של מומחי הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט (ACSM) לבעלי מועדוני הכושר, היא להתאים טוב יותר את סגנון המוזיקה והווליום בשעות שבהן הקהל המבוגר פוקד את מרכזי הספורט.
9 צפייה בגלריה
פעילות גופנית מכון כושר זקנים קשישים הארכת חיים
פעילות גופנית מכון כושר זקנים קשישים הארכת חיים
פעילות גופנית מכון כושר זקנים קשישים הארכת חיים
(צילום: shutterstock)

5. אימון כושר פונקציונלי

אימון כושר פונקציונלי הוא למעשה אימון שמטרתו לאפשר תרגול ספציפי התואם את מטרת המתאמנים. בין המטרות השכיחות באימון פונקציונלי ניתן למנות שיווי משקל, קואורדינציה, כוח וסיבולת שריר – כאשר המטרה של אלו היא להיטיב עם משימות ומטלות היומיום שלנו. למרות שנראה כאילו הוא הבליח לחיינו רק בשנים האחרונות, ההתייחסות לאימון פונקציונלי במגמות השנתיות כבר הפציעה בשנת 2007. והאימון הפונקציונלי כאן כדי להישאר.
9 צפייה בגלריה
אימון שיווי משקל במכון
אימון שיווי משקל במכון
אימון שיווי משקל
(shutterstock)

6. אימונים ופעילויות בחוץ

אוהבים להתאמן בחוץ? כנראה שבצדק ואתם לא לבד. אימונים באוויר הפתוח הגיעו למקום השישי והם כוללים את כל פעילויות החוץ כמו ריצה באוויר הפתוח או שיט קיאקים, פעילויות קצרות או ארוכות. כמובן שניתן לשלב כאן גם אימוני התנגדות עם משקל הגוף או אימוני משקולות, בעזרתן האדיבה של מספר עיריות ורשויות מקומיות שהציבו לאחרונה מתקני אימון עם משקולות.
9 צפייה בגלריה
זוג מבצע הליכה
זוג מבצע הליכה
ממשיכים להתאמן בחוץ
(shutterstock)

7. אימוני אינטרוולים HIIT

אימונים אינטרוולים כוללים מקטעים של מאמץ בסביבות דופק של 80% מהמקסימום ועשויים לכלול מגוון שלם תרגילים או פעילויות, כך שניתן לראות אימוני אינטרוולים ללא אביזרים כלל או אימונים עם מגוון אביזרים. למי שתהו, אימון אינטרוולים היה במקום הראשון בשנת 2014 וצנח בשנים שלאחר מכן, אך תמיד נשאר ברשימה.
9 צפייה בגלריה
אימון HIIT
אימון HIIT
אימון HIIT
(צילום: shutterstock)

8. תוכניות ירידה במשקל

תוכניות לירידה במשקל הן חלק מהטרנדים הבולטים מאז שהסקר של ה-ACSM התחיל. הן כוללות, בין השאר, היצמדות לתוכנית אימון הלוקחת בחשבון את ההוצאה הקלורית ובחלק מהמקרים גם סדנאות להכנת מזון בריא.
9 צפייה בגלריה
חיתוך בישול קרש חיתוך סכין פציעה
חיתוך בישול קרש חיתוך סכין פציעה
חשיבות התזונה הבריאה
(ShutterStock)

9. מאמנים מוסמכים

למקום התשיעי מגיעה מגמה שנראית אולי מובנת וברורה מאליה – והיא העסקת נותני שירות מוסמכים בלבד. נראה כי העסקת אנשי ונשות מקצוע בעלי הסמכה ממקום מוכר הופכת ליותר רלוונטית בשנת 2023 וכחלק מהקריטריונים במועדוני הספורט נדרשות השתייכות או הסמכה ממוסד מכובד ומוכר.
9 צפייה בגלריה
איש בוגר מבצע אימון משקולות
איש בוגר מבצע אימון משקולות
זה לא הגיל, זה התרגיל
(shutterstock)

10. אימון כושר אישי

באופן לא מפתיע גם אימון כושר אישי נמצא ברשימה של הטרנדים המובילים לשנת 2023. מאמן כושר אישי עוזר להגיע למטרות בקלות ובמהירות רבה יותר. הגדרת מטרות ויעדים, מדידה ומעקב, זאת לצד נוחות וגמישות גבוהה יותר בהענקת השירות למתאמנים – הופכים את האימון האישי לאחת האופציות הנחשקות ביותר אצל קהל המתאמנים.
למקומות 20-11 ברשימת הטרנדים המובילים בכושר הגיעו:
11. אימון ליבה
12 אימון תחנות (סירקוט)
13 חדרי כושר ביתיים
14 אימונים קבוצתיים
15 פעילות גופנית כצורך רפואי
16 כושר לצרכים רפואיים כאורח חיים
17 יוגה
18 רישיון לאנשי מקצוע בתחום הכושר
19 אימון לבריאות/רווחה
20 אפליקציות אימון בטלפונים הניידים
יוסי זאבי מאמן כושר אישי ומדריך ספורט מוסמך מכון וינגייט