לאכול או לדלג: בשנים האחרונות מתערער מעמדה של ארוחת הבוקר כ"ארוחה החשובה של היום". לא מעט בגלל הטרנד הסוחף של דיאטות הצום לסירוגין, שבו ממשיכים את צום הלילה עד לשעות הצהריים ובכך מדלגים למעשה על ארוחת הבוקר. ניתן להתווכח על התועלות והמחירים, הפיזיים והנפשיים, של צום יומי ממושך, אך בכל מקרה חשוב לזכור שמה שעשוי להיות נכון למבוגרים, עלול להזיק ולפגוע בילדים ובמתבגרים שזקוקים לדפוסי אכילה מסוימים על מנת לגדול ולהתפתח, פיזית ונפשית, בצורה מיטבית. ניתן להעריך שבמשפחות אשר בהן ההורים נוקטים באסטרטגיית צום או סתם נוטים לדלג על ארוחת הבוקר, רוב הסיכויים שגם ילדיהם יוותרו על ארוחה זו.
עוד על תזונת ילדים ומתבגרים:
מחקר ספרדי חדש מראה שילדים שמדלגים על ארוחת הבוקר הם בעלי סיכויים גבוהים יותר לפתח בעיות התנהגות, פגיעה במצב הרוח ובדימוי העצמי והפרעות חרדה, בהשוואה למי שמקפידים על ארוחת הבוקר.
תוצאות המחקר מראות באופן מובהק שדילוג על ארוחת הבוקר לפני תחילת יום הלימודים העמוס של הילד, יותר ממשלשת את הסיכון של הילד לפתח הפרעות הכוללות עלייה ברמת החרדות, בעיות התנהגות, הערכה עצמית ודימוי עצמי נמוכים ומצבי רוח ירודים, לעומת מי שאוכלים את ארוחת הבוקר שלהם
המחקר, אשר פורסם בכתב העת המקצועי Frontiers in Nutrition, סקר קרוב ל-3,800 ילדים ומתבגרים בגילים 14-4 בספרד בשנת 2017, על מנת לבחון את השפעת הרגלי ארוחת הבוקר על בריאותם הנפשית של הילדים. המידע התקבל באמצעות שאלונים מקיפים אותם מילאו הורי הילדים. השאלונים עסקו בהרגלי ארוחת הבוקר של הילדים ובמצבם הנפשי - מצבי רוח, הערכה ודימוי עצמי, רמת חרדה, בעיות התנהגות ועוד.
2 צפייה בגלריה
דגני בוקר לארוחת בוקר
דגני בוקר לארוחת בוקר
ההמלצה: מוצרי חלב שאינם עתירי שומן כמו חלב, יוגורט וכן פירות ודגנים
(צילום: shutterstock)
תוצאות המחקר מראות באופן מובהק שדילוג על ארוחת הבוקר לפני תחילת יום הלימודים העמוס של הילד, יותר ממשלשת את הסיכון של הילד לפתח הפרעות הכוללות עלייה ברמת החרדות, בעיות התנהגות, הערכה עצמית ודימוי עצמי נמוכים ומצבי רוח ירודים, לעומת מי שאוכלים את ארוחת הבוקר שלהם.

דגנים כן, ביצים לא

עוד הראו תוצאות המחקר מהו סוג ארוחת הבוקר המעלה או מוריד את הסיכוי להתפתחות הפרעות אלו. ארוחת הבוקר העדיפה לעניין זה, על פי המחקר, היא זו הכוללת מוצרי חלב שאינם עתירי שומן כמו חלב, יוגורט וכן פירות ודגנים הנמצאים, למשל, בדגני בוקר (שאינם עתירי סוכר) ולחמים. לעומתה, ארוחת הבוקר הפחות מומלצת היא זו המכילה מזונות עתירי שומן מהחי כמו גבינות עתירות שומן, בשרים עתירי שומן וגם ביצים, כך על פי מחקר זה.
ממצא מעניין נוסף שמראה המחקר, נוגע למקום שבו אכלו הילדים את ארוחת הבוקר. נמצא שילדים אשר אכלו את ארוחת הבוקר שלהם מחוץ לבית - למשל קנו משהו לאכול בדרך לבית הספר או בקפיטריה של בית הספר – היו בעלי סיכוי יותר מכפול לפתח בעיות נפשיות והתנהגותיות.
אחת הסיבות האפשריות לממצא חשוב זה, היא שהמזון שהילד יקנה מחוץ לבית יהיה לרוב עתיר בקלוריות ריקות, המורכבות לרוב מפחמימות פשוטות ושומן רווי ולכן פחות מזין לעומת ארוחת בוקר ביתית.
המחקר מדגיש הן את חשיבות אכילת ארוחת הבוקר על ידי ילדים ומתבגרים לפני היציאה מהבית ליום הלימודים, הן את חשיבות אכילתה בבית והן את תכולתה, בדגש על ארוחה שאינה כוללת שומן רווי ומתבססת על מוצרי חלב, דגנים ופירות.

לא לוותר על ארוחה בבית

ארוחת בוקר מזינה מספקת לילד אנרגיה זמיניה החשובה לתחילת היום, לאחר צום הלילה הממושך. בנוסף, מספקת ארוחה זו רכיבי תזונה חשובים הדרושים לילד לטווח הארוך על מנת לגדול ולהתפתח כראוי ולמקסם את פוטנציאל הגדילה שלו; ולטווח הקצר – לאפשר לו להתרכז, להיות עירני וחיוני ובתפקוד מיטבי לאורך יום הלמידה.
2 צפייה בגלריה
ילד עם הרגלי אכילה תקינים יהפוך למבוגר בריא יותר הן פיזית והן נפשית
ילד עם הרגלי אכילה תקינים יהפוך למבוגר בריא יותר הן פיזית והן נפשית
ילד עם הרגלי אכילה תקינים יהפוך למבוגר בריא יותר הן פיזית והן נפשית
(צילום: shutterstock)
ארוחת הבוקר מאפשרת לילד לקבל את רכיבי התזונה החשובים כמו חלבון, שומן בלתי רווי, פחמימות מורכבות, ויטמינים ומינרלים שונים, אשר בהיעדרה – יהיה קשה יותר להשלימם בשאר שעות היממה. יש לזכור שמדובר בגיל חשוב ורגיש, שבו הילד מתפתח וגדל בקצב מהיר ורכיבים אלו חשובים לצורך תהליך גדילה תקין.
בנוסף, בגיל זה מתעצבים הרגלי האכילה. ילד עם הרגלי אכילה תקינים יהפוך למבוגר בריא יותר הן פיזית והן נפשית, אשר יודע לאכול בצורה בריאה. החינוך בבית והמודל שההורים מהווים – אלו מהווים את הבסיס הטוב ביותר להרגלי אכילה בריאים.
ויתור על ארוחת בוקר מזינה בקרב משפחות רבות הוא לעיתים רבות תוצאה של אילוץ - שעות הבוקר העמוסות והלחוצות טרם היציאה מהבית. בנוסף, מדובר בעידן שבו כולם אוכלים הרבה יותר מחוץ לבית. המחקר מזכיר לנו שכאשר מדובר באכילת ארוחת בוקר בבית, הטוב ביותר הוא לעשות זאת בפורום משפחתי סביב השולחן. ארוחות משפחתיות הן הרגל נפלא לילדינו אשר מאפשר מלבד ארוחה מזינה ומגוונת, זמן איכות משפחתי, שיח פורה וחשוב, שיתוף, חיבור, קיברה, הקניית ערכים, ואפילו זיהוי אתגרים ומשברים עוד בתחילתם בקרב הילדים. מחקרים רבים הוכיחו את הקשר בין אכילה משפחתית לבריאות הנפשית והפיסית של הילדים.

גם אם הזמן שלכם בבוקר קצר ודוחק, עדיין אפשר לארגן מנות קלות ומהירות. הנה חמש אפשרויות:

  1. פרוסה עם חמאת בוטנים טבעית ודבש
  2. מעדן חלב עם פרי
  3. חלב עם דגני בוקר שאינם עמוסים בסוכר (לא אלו עם תוספות שוקולד)
  4. שני קרקרים עם גבינה לבנה וריבה / טחינה גולמית וסילאן
  5. יוגורט עם גרנולה
שירי נקש הינה דיאטנית קלינית