הריאיון עם יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, שנערך היום (ג') במסגרת ועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות", נפתח בהתייחסות לאירועי הלילה בכנסת. פרופ' חגי התבקש לומר איך הוא רואה את הרפורמה המשפטית, והשיב: "אנחנו מודעים למה שקורה בעם ישראל, מודעים למחלוקת הקשה שקיימת. אני כיו"ר ההסתדרות הרפואית מייצג 28 אלף רופאים עם מגוון דעות שונות. התפקידים שלי הם לדאוג לרווחתם של הרופאים, לדאוג להכשרתם של הרופאים ולדאוג למערכת הבריאות. כל עוד לא פוגעים בשלושת המנדטים שניתנו לי, אנחנו לא רוצים לנקוט עמדה".
עוד מהוועידה:
בשבועות האחרונים הייתה מחאה של רופאות ורופאים, אבל אתם לא הייתם חלק ממנה. "נכון, כי ההסתדרות הרפואית מייצגת את כלל הרופאים, זאת קבוצה הטרוגנית. חלק מהרופאים תומכים ברפורמה, וחלק אחר לא תומך בה. אנחנו רוצים לשמור על הרופאים. כל זמן שלא פוגעים ברופאים וברפואה, אנחנו לא מתערבים. כשהיה ניסיון לפגוע בשבועת הרופא, יצאנו חוצץ נגדו. אמרנו שאנחנו מחויבים לשבועת הרופא, ונטפל בכל אדם באשר הוא".
1 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
פרופ' ציון חגי בוועידת "האנשים של המדינה". "אנחנו מחויבים לשבועת הרופא, ונטפל בכל אדם באשר הוא"
(צילום: דנה קופל)
יש ניסיון להגביל את זכותכם לשביתה. "נכון, זה נושא שאנחנו בהחלט מטפלים בו: הצעת החוק של ח"כ רוטמן, שנתנגד לה בתוקף וניאבק בה. אני כבר הוצאתי מספר מכתבים לראש הממשלה ולרוטמן, ואני בקשר עם משרד המשפטים בסוגיה הזאת. הצעת החוק הזאת היא דרקונית, אנטי דמוקרטית, אנטי ארגוני עובדים. לא נקבל את הנושא הזה של פגיעה בארגוני עובדים".
מה עומד מאחורי ההצעה הזאת, ומדוע היא באה לאוויר העולם עכשיו? "חלק מזה הוא אידיאולוגיה של פורום קהלת, וחלק זה ניסיון להוציא את ארגוני העובדים מהמחאות שמתקיימות במדינה כיום. זה נאמר בצורה עקיפה. אנחנו לא נוותר, לא ניתן לפגוע בארגוני עובדים. לארגונים האלה יש תפקיד מאוד חשוב באיזונים בין דרישות המעסיקים לבין השמירה על העובדים. אנחנו כארגון שומרים על העובדים ועל האיזונים. מעסיק שיודע לעבוד עם ארגוני העובדים, מצליח יותר גם כלכלית וגם מבחינת שביעות רצון של העובדים".
"חלק מהרופאים תומכים ברפורמה, וחלק אחר לא. אנחנו שומרים על הרופאים. כל זמן שלא פוגעים ברופאים וברפואה, אנחנו לא מתערבים. כשהיה ניסיון לפגוע בשבועת הרופא, יצאנו נגדו. אמרנו שאנחנו מחויבים לשבועת הרופא, ונטפל בכל אדם באשר הוא"
אתם עובדים עכשיו על ההסכם הקיבוצי החדש של הרופאים. מה תבקשו בו? זו הזדמנות משמעותית לשפר את מעמדם ואת תנאיהם של הרופאים. "אנחנו צריכים להסתכל על הסביבה שבה אנחנו חיים, ולהבין מה קורה פה. קודם כל, אני מאוד מוטרד ממערכת הבריאות בישראל. מוטרד מזה שיש לנו מחסור משמעותי ברופאים. היה מחסור כזה גם בשנות ה-90, אבל העלייה מברית המועצות פתרה אותו והצילה את מדינת ישראל. היום אין לנו עלייה כזאת, ולכן המצב הוא קריטי. אנחנו דואגים להגדיל את מספר הרופאים על ידי הגדלת מספר הסטודנטים בבתי הספר לרפואה בישראל. אני גם יזמתי רפורמה שתכלול קיצור שנות הלימוד בבתי הספר לרפואה משבע שנים לשש. זה קיים בגרמניה ובמדינות אחרות".
נושא שהעסיק את מערכת הבריאות בימים האחרונים הוא חוק החמץ, שמבקש לאסור הכנסת חמץ לקופות החולים ולבתי החולים בימי חג הפסח. איך אתה רואה את החוק הזה? "אני חושב שצריך לשמר את הסטטוס קוו. לא צריך חוקים. יש יחסי אנוש והזדהות בין מטופלים. אני מסתובב בבתי חולים ורואה חולים שונים - יהודי, ערבי, דרוזי, צ'רקסי - שמשתפים פעולה. לא צריך חוקים בשביל הדברים האלה. החוק הזה מיותר ומפלג. הוא רק ייצור קרע בעם. צריך לפעול בשכל ולעשות הסברה בנושא. אנשים יכבדו את השני ולא יכניסו חמץ, כפי שאנחנו לא נעשה משהו שעומד בניגוד לאמונתם של מוסלמים, צ'רקסים או דרוזים".