הריאיון הסוער עם שר המשפטים יריב לוין
(במאי: בני כרמלי, צילום: סנטרל הפקות)

ועידת האנשים של המדינה של ynet ו"ידיעות אחרונות" נערכה היום (שלישי) בהשתתפות האנשים המעניינים ביותר בישראל. הוועידה, שהתקיימה בסימן 75 שנים לישראל בהנחיית נלי תגר ואביב אלוש, התקיימה בבנייני האומה בירושלים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, שרים, אנשי תרבות, רוח, ספורט ועוד.
עידן רייכל שר "הכל עובר"
(במאי: בני כרמלי, סנטרל הפקות)

10 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
"בוקר קשה". הרצוג בשיחה עם חנוך דאום
(צילום: עמית שאבי)
10 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
לוין מנופף בעיתון "ידיעות אחרונות" הבוקר
(צילום: יואב דודקביץ')
10 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
לפיד והרצוג מסתודדים בשולי הוועידה
( צילום: אטילה שומפלבי)
10 צפייה בגלריה
ועידת האנשים של המדינה
ועידת האנשים של המדינה
עידן רייכל שר "הכל עובר" ברקע כותרות מ-75 שנות מדינה
(צילום: עמית שאבי)
הוועידה, שכבר הפכה למסורת, נפתחה בביצוע מיוחד של אחד הזמרים האהובים והמוערכים בישראל, עידן רייכל. הזמר ביצע את השיר "הכל עובר" כשברקע ליוו אותו כותרות מ-75 שנות מדינה - מהמחאה החברתית, דרך אסון התאומים, ניצחון נטע ברזילי באירוויזיון ועוד.

הרצוג: "בוקר קשה". לוין: "בוקר של נחישות"

אחרי ברכות הפתיחה של ראש העיר ירושלים משה ליאון, עורך ynet גידו רן ועורך "ידיעות אחרונות" נטע ליבנה, עלה נשיא המדינה יצחק הרצוג לשיחה ללא פילטרים עם חנוך דאום. בשיחה, שהתקיימה יום אחרי ההצבעה בכנסת על הסעיפים הראשונים של המהפכה המשפטית, דיברו השניים על המציאות הפוליטית המתוחה, ודאום שמע את דאגתו של הרצוג בעקבות קידום החקיקה.
10 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
אופטימיסט עצוב. לפיד
(צילום: עמית שאבי)
"זה בוקר קשה", אמר הנשיא בפתח דבריו, "אני חייב לומר שזה בוקר מאוד מאוד קשה כי יש איזה תחושה של עצב. הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי החברה הישראלית, הרבה מאוד אנשים שהצביעו בעד הקואליציה הזו, והרבה מאוד אזרחים חרדים לאחדות העם". הוא פנה לקואליציה: "היה נכון וראוי שתמצא את הדרך להושיט יד בצורה כזאת שתאפשר תחושת אמון בתהליך, בתהליך ההידברות". לדבריו, הוא חושש מ"התפתחויות מאוד מטרידות" למקרה שההידברות לא תצליח: "אני רואה מה אנשים אומרים וכותבים. אני רואה ביטויי שנאה בלתי אפשריים ובלתי נסבלים, זה לא יכול להיות. אני אומר לכולם - תחדלו רגע".
בהמשך דיבר שר המשפטים יריב לוין, והתייחס לדבריו של הרצוג. "זה בוקר של תקווה גדולה, של נחישות להמשיך ברפורמה", אמר לוין, שמחה על עמוד השער ב"ידיעות אחרונות" שכינה את תוכניתו "הפיכה משטרית". לדבריו, "הייתי נותן לנשיא את הטלפון כדי לתת לו את ההודעות שאני קיבלתי. האנשים בישראל מודאגים בגלל מה שהם שומעים, בגלל האופן שבו מתווכים להם את הרפורמה. אבל יש בעם ישראל גם המוני אנשים, רוב אזרחי ישראל, שקמו לבוקר אחרי לא הרבה שינה, כי הם צפו בדיון בכנסת ולא יכלו לעזוב את הטלוויזיה - כדי לראות שהשינוי הזה שהם כיוונו אליו ויחלו לו עשרות שנים אכן מתרחש. עבורנו זה בוקר של תקווה גדולה, של שמחה, ושל נחישות להמשיך ולהשלים את הרפורמה הזאת".

לפיד: "החוקים - תחילת סוף הדמוקרטיה"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי על אף שהוא אופטימיסט טבעי, הפעם הוא דווקא עצוב. "זה בוקר עצוב, קשה, מורכב ומבשר רעה", אמר. "החוקים שברו אתמול בלילה בקריאה ראשונה הם תחילת הסוף של הדמוקרטיה הישראלית. לא נשב פה ונעמיד פנים שהכל בסדר, הכל לא בסדר. זה דורסני, הממשלה מתנהגת כאילו היא כבר דיקטטורה וצריך רק לעשות את החלקים הטכניים בדרך. אם אנחנו לא נתעשת כמדינה, זה יהיה גרוע אפילו הרבה יותר".
לדברי לפיד, הדבר היחיד שמשפיע על ראשי הקואליציה הוא המחאות ורחשי הציבור בעם. "הם לא רוצים הידברות, הם מדברים עליה כי הם רואים שזה פופולרי בקהל שלהם", אמר. "מה שצריך עכשיו זה שביום שבת תהיה ההפגנה הגדולה בתולדות המדינה".
10 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
חרף האזהרות, בטוח שלא תהיה פגיעה בכלכלה. סמוטריץ'
(צילום: יואב דודקביץ')

סמוטריץ': השביתה? הזויה. הרפורמה? טובה לכלכלה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קרא לבטל את שביתת מרכז השלטון המקומי הצפויה ביום חמישי ואמר כי מדובר ב"שביתה הזויה. רק אחרי שקיבלנו הודעה עליה, קיבלנו מסמך של דרישותיהם. עושים סיבוב על אזרחי ישראל". בנוסף, הוא התייחס להעלאת הריבית אתמול, ואמר כי "זו סוגיה כואבת, אבל כמו בכל כלכלה מערבית מתוקנת, בנק ישראל עצמאי והוא חייב להשאר כזה. המאבק באינפלציה הוא מאבק למען הציבור. מותר לאזרחים ולפוליטיקאים לבקר את הההחלטות שלנו ושל הנגיד".
סמוטריץ' התייחס גם למהפכה המשפטית, ואמר כי לטווח הארוך היא תהיה טובה לכלכלה. לדבריו, אם תהיה פגיעה כלשהי היא תהיה לטווח הקצר - והוא האשים בכך את אלה שמתנגדים לרפורמה, ולדבריו משפיעים על כך שהיא תיתפס לרעה.

גנץ: "הידברות - לא תחת מכבש חקיקה"

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הסביר כי "האופוזיציה אינה מקשה אחת, אבל היא מאוחדת. כולנו מבקשים לשמור על העקרונות הדמוקרטיים של ישראל. אני בעד הידברות, אך אני לא מוכן שתתקיים תחת מכבש החקיקה הזה. אני מקווה שיהיה עם מי לדבר".
10 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
גם הם מוטרדים. חולדאי וליאון בוועידת האנשים של המדינה
(צילום: עמית שאבי)

חולדאי: "גם ב-1933 לא הרגישו כלום"

ראש העיר תל אביב רון חולדאי הזהיר מהמהפכה המשפטית, והשווה אותה למצב שבו במשחק כדורגל קהל הקבוצה היריבה יקבע מי יהיה השופט. "כשעוסקים בבעיות של הפלסטינים בירושלים או הערבים ביפו, או הבעיות של התרבות בתל אביב, זה נראה לי זניח לגמרי", אמר. "אני יודע שבהתחלה אף אחד לא ירגיש כלום. אני לא רוצה לציין איפה לא הרגישו ב-1933 שום דבר, ואחר כך זה הגיע".

אלוף פיקוד מרכז נגד סמכויות לסמוטריץ'

אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס התייחס להעברת סמכויות ממשרד הביטחון לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', המשמש גם שר במשרד הביטחון. פוקס אמר כי "חשוב לשמור על אחדות הפיקוד בצה"ל. עמדתי נשמעה איפה שהיא הייתה צריכה להישמע. בסופו של דבר הצבא מציית לחוק ולהוראות שנקבל. יחד עם זאת, חשוב שלכל מפקד יהיה מפקד אחד ולשמור על אחדות הפיקוד".
(במאי: בני כרמלי, סנטרל הפקות)

בן גביר: "לא לעצירת הרפורמה"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר אמנם שהוא תומך בהידברות, אך התנגד לעצירת הרפורמה לצורך תחילתה. "זה לא יגרום לנו לסטות מהדרך שלנו", אמר. "אנחנו הבטחנו לציבור שינוי, הבטחנו לציבור רפורמה במשפט, ואנחנו מיישמים אותה".
בן גביר הוסיף כי ישנן בעיות בכל הנוגע למשא ומתן על תקציב המדינה, על רקע הבטחתו להוסיף "אלפי שוטרים" למשטרה. "יש בעיה", אמר. "יש לנו יומיים, ואני מקווה ומייחל שזה ייפתר. כרגע זה לא הולך לכיוון של התוספות". הוא סירב להגיד מה יעשה אם לא יקבל את התקציב שדרש.

ראש העיר ירושלים: "הערבים - חלק בלתי נפרד מהעיר"

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, התייחס למצב המתוח במזרח ירושלים, על רקע הפיגועים האחרונים שהתבצעו על-ידי מחבלים מהאזור. "הערבים במזרח ירושלים הם חלק בלתי נפרד מהעיר ומהכלכלה שלה", אמר. "הם בבתי חולים ובקופות חולים. לא מזמן עשיתי חיסון, מי שחיסן אותי היה אח ערבי. נגזר עלינו לחיות ביחד. אנחנו עיר מורכבת, ואני כראש עיר דואג גם לחילונים, גם לחרדים וגם לערבים. לצערי במשך עשרות שנים ממשלות ישראל לדורותיהם לא דאגו לתושבי מזרח העיר. זה נראה לך הגיוני שלפני שנכנסתי לתפקיד רק 5,000 תלמידים במזרח העיר למדו תחת משרד החינוך הישראלי?". לדבריו, הוא פועל לצמצום כמות התלמידים במזרח ירושלים שלומדים תחת מערכת החינוך הפלסטינית, שמכילה חומרי הסתה.
אביב אלוש ונלי תגר מדברים לפני הוועידה
(צילום: סנטרל הפקות)

10 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
עיתונאים בחזית. מימין: ליבנה, ברנע, ברגמן, בן ישי וקורן
(צילום: עמית שאבי)

יפה בן דויד: "האלימות מהח"כים מחלחלת לבתי ספר"

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה כי "האלימות שנמצאת ברחובות וההתנהגות של חלק מהנבחרים מחלחלות גם לבתי הספר. עובדי ההוראה כמעט חסרי אונים מול התלמידים, כשאת החינוך והערכים רוצים להקנות, ומצד שני הם רואים איך הנבחרים מתנהגים. רואים חברי כנסת מטפסים על שולחנות ומצד שני רואים שכל מי שבא להפגנה קוראים לו בוגד". לדבריה, "התלמידים לא מנותקים מהחברה ומהעם. הם רואים, הם מרגישים, הם חשים, מדברים על זה בבית, מדברים על זה בתקשורת, אז כן צריך להיות שיח. צריך לשמוע אותם, צריך לדבר איתם, זו האזרחות".
10 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
יפה בן דויד
(צילום: עמית שאבי)

עיתונות בחזית

העיתונאים נחום ברנע, רונן ברגמן, רון בן ישי והצלם זיו קורן שוחחו עם עורך "ידיעות אחרונות" על חשיבות הסיקור מהשטח, בין השאר של המלחמה באוקראינה. בן ישי, ששהה במדינה בשבועות הראשונים של המלחמה, דיבר על החשיבות של ההימצאות בשטח חרף הסכנות; ברנע דיבר על כתיבה של עשרות שנים ב"ידיעות אחרונות"; קורן, שצילם כמה מהתמונות המדהימות ביותר מאוקראינה ומרעידת האדמה בטורקיה, סיפר על השהייה בשטח; וברגמן, שאחראי על כמה מהחשיפות הגדולות ביותר הנוגעות לפעולות המוסד באיראן בשנים האחרונות, דיבר גם הוא. צפו בפאנל:
פאנל עיתונות בחזית
(במאי: בני כרמלי, סנטרל הפקות)

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "חוק החמץ מיותר"

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי התייחס למחאה נגד המהפכה המשפטית ואמר כי ההסתדרות "מייצגת את כלל הרופאים, זאת קבוצה הטרוגנית. חלק תומכים ברפורמה וחלק לא. כל עוד לא פוגעים ברפואה אנחנו לא נתערב". על הצעת החוק של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח, אמר חגי כי "צריך לשמר את הסטטוס קוו ולא לחוקק חוקים מיותרים שייצרו קרע בעם, יש יחסי אנוש והזדהות בין מטופלים".
10 צפייה בגלריה
פאודה מאחורי הקלעים
פאודה מאחורי הקלעים
היוצרים מגיעים לוועידה. מתוך פאודה
(צילום: אליה ספינופולוס, באדיבות yes)

צפו: כך סושרד הימם את הקהל

קוראי "ידיעות אחרונות" החדים היו יכולים להבחין הבוקר כי בשער האחורי של העיתון, מתחת לתחזית, מופיע משפט משונה: "בתקופת האביב כיף לנגן על כינור ובשאר התקופות, אין כמו לאכול ברוקולי בטוקיו". התשובה לתעלומה הזו התגלתה בהופעה של ליאור סושרד בוועידה. צפו:
המנטליסט של המדינה בהופעה מדהימה
(במאי: בני כרמלי, צילום: סנטרל הפקות)

"אין לי ארץ אחרת" נבחר לשיר של המדינה

השיר של גלי עטרי, "אין לי ארץ אחרת" שנכתב על ידי אהוד מנור והולחן על ידי קורין אלאל לפני כ-40 שנה, נבחר על-ידי גולשי ynet וקוראי "ידיעות אחרונות" לשיר של המדינה. עטרי אמרה כי "אני לא מתפלאת על הבחירה הזאת בעיתוי הנוכחי. אני מוכרחה להגיד ש'אין לי ארץ אחרת' זה שיר שאני חושבת שכל מדינת ישראל אוהבת. כל האזרחים במדינת ישראל אוהבים בלי יוצא מן הכלל. וכל פעם השיר הזה מרים ראש כשקורה איזה משהו, קשיים במדינה, משבר. כמו למשל מה שקורה עכשיו, אז זה שוב מרים ראש ורלוונטי מתמיד".
פורסם לראשונה: 00:05, 21.02.23