"המשותף לשני המקרים הוא שמדובר בגברים בשנות ה-30, שניהם הגיעו מאירופה, אבל אין קשר בין שני המקרים", אומרת היום (א') לאולפן ynet פרופ' גילי רגב יוחאי, מנהלת היחידה למניעת זיהומים בשיבא. זאת, בעקבות הדיווחים בסוף השבוע על מקרה שני של אבעבועות הקוף בישראל. גבר כבן 30 שחזר לאחרונה ממערב אירופה, אובחן בשיבא כמי שנדבק בנגיף, כשבועיים לאחר זיהוי ראשון של המחלה בארץ, אצל צעיר נוסף בשנות ה-30 לחייו, שחזר אף הוא מטיול במערב אירופה, שם הוא נחשף לחולה עם אבעבועות הקוף ואושפז בבית החולים איכילוב.
עוד על אבעבועות הקוף:
כמי שאמור לנסוע לאירופה בעוד כמה ימים – האם אני צריך להיות מוטרד ומודאג? "אני יכולה להגיד ממספיק נתונים שכבר נאספים מהעולם, שהקצב עולה באמת באופן מהיר. אנחנו מדברים על מעל 400 מקרים באירופה ובארה"ב, בהרבה מאוד מדינות מערביות בעולם כולו. אחד הדברים שאנחנו רואים כרגע, כמאפיין, זה שהרבה מהם הם גברים צעירים. צריך לציין שרוב האוכלוסייה מעל גיל 40 או 42 בסך הכול מוגנת, לפחות חלקית כנראה, בגלל החיסון שקיבלנו בעבר לאבעבועות שחורות".
אבל כמה זה מדאיג? "קודם כול, אין צורך בהיסטריה. אני לא חושבת שזה דומה לקורונה בשום דרך, מכיוון שאנחנו מדברים ככל הנראה על מחלה שלא עוברת דרך האוויר, אלא רק במגע ואפילו במגע הדוק. צריך מגע עם הנגעים האלה בשביל להידבק, ככל הנראה, ולכן אנחנו לא חושבים שיש פה איזושהי התפרצות שהולכת להיות מגפה עולמית.
"אנחנו מדברים על מחלה לגמרי אחרת. מחלה שאותנו מאוד מעניינת, מכיוון שלפחות, עד לאחרונה, לא היו ריבוי מקרים, כמעט לא היו מקרים בכלל של העברה בין אדם לאדם במערב. ראינו מקרים באפריקה, אבל רוב המקרים שהגיעו למערב היו עם קשר ישיר לאפריקה.
1 צפייה בגלריה
חולה באבעבועות הקוף, אילוסטרציה
חולה באבעבועות הקוף, אילוסטרציה
"חשש ממגפה עולמית הוא כרגע משהו שאנחנו ממש לא מדברים עליו". אבעבועות הקוף,
(צילום: shutterstock)
"עכשיו זו פעם ראשונה שאנחנו רואים בהחלט העברה בצורה נרחבת. צריך לציין שה-400 הנדבקים האלה, רובם גברים ורובם הגדול גם מהקהילה הלהט"בית. צריך להיזהר כמובן מכל מיני סטיגמות, מכיוון שאנחנו יודעים שלא מדובר במחלת מין, זה עובר בדרך של מגע מאוד קרוב, בעיקר מגע עם הנגעים האלה. אנחנו נצטרך להמשיך לעקוב לאן זה הולך, אבל החשש ממגפה עולמית הוא כמובן, כרגע, משהו שאנחנו ממש לא מדברים עליו".
פרופ' רגב מסבירה ששהיית הנדבקים בתנאי בידוד צריכה להימשך עד שהנגעים חולפים, "ולכן מדובר פה בבידוד ארוך - משהו כמו שלושה שבועות של בידוד. זה לא נעים אבל בינתיים אני יכולה לומר שעד כה, גם החולה מאיכילוב וגם החולה שלנו במצב קל. החולה שלנו השתחרר ומטופל בביתו. באמת, זו לא מחלה שהיא מדאיגה או מפחידה וצריך להוריד את הלחץ".