רבים ודאי תוהים, איך זה יכול להיות שהחבר או החברה שלי אוכלים פי עשרה ממני ועדיין שוקלים הרבה פחות? בטח נתקלתם לא מעט בתחושה שניסיתם כל דיאטה, המעטתם בכל דבר אפשרי ועדיין אתם שוקלים יותר ממי שבכלל לא סופר קלוריות לידכם. אז איך זה עובד? האם משקל הוא סיפור מכור מראש?
עוד בנושא:
תחום ההשמנה זוכה לזרקור מיוחד בשנים האחרונות, כאשר מגפת ההשמנה גדלה לממדים בינלאומיים. שיעורי עודף המשקל וההשמנה הגיעו כבר ליותר מ-59% אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל. כלומר, כל אדם שני סובל מעודף משקל.
2 צפייה בגלריה
דיאטה בעקבות עודף משקל
דיאטה בעקבות עודף משקל
דיאטה בעקבות עודף משקל. מתי מתחילה המלחמה נגד עצמנו?
(צילום: shutterstock)
לאורך השנים המדע מראה שלרדת במשקל - זה קל. רובנו חווינו את הירידות הללו. אנחנו מלאים במוטיבציה לפני חתונה, בת מצווה והביקיני של הקיץ והנה - בכמה חודשים ירדנו המון. ואז, הפלא ופלא העלינו את הכול בחזרה ולרוב גם קצת יותר מכפי שהיינו לפני.
ד"ר דנה כגנסקיד"ר דנה כגנסקיצילום: יוני שרמן
אז למה אנשים לא מצליחים לשמור על המשקל לאחר שהם ירדו? הגוף שלנו נוצר במטרה אחת - לשרוד. ולכן, באופן טבעי הוא פועל הורמונלית ומוכוון לאגירה של המזון שאנו צורכים. לאורך אלפי שנים זה היה מנגנון בריא, אך כיום - בעידן של שפע, ערכים קלוריים גבוהים בכל ארוחה וישיבה מרובה - המנגנון הזה פועל לרעתנו.

נקודת קבע: הכול מתחיל במוח

מנגנון הרעב העיקרי בגוף שלנו נמצא במוח באזור שנקרא היפותלמוס ודרכו ישנו ויסות במנגנון הרעב והשובע. כולנו נולדים עם "נקודת קבע" מסוימת של משקל במוח, והיא שונה מאחד לשני. הגוף ינסה, לאורך כל מחזור חייו, לחזור אל אותה נקודה בדיוק. וזה לא תמיד תלוי בכמה אכלנו. החבר הזה שתמיד שקל 20 קילו פחות, מעולם לא דרך בחדר כושר ומזמין כל ערב פיצה מוולט, למה הוא רזה? מתברר שמשקל הגוף תלוי במאזן ההורמונלי שלנו ואינו תלוי רק בבחירת אורח חיים.
במחקרים שנעשו בתאומים זהים, כאשר נתנו לזוגות שונים של תאומים את אותה כמות מזון, כל זוג תאומים הגיע לאותו משקל בדיוק, ובשונה מהמשקל של זוגות תאומים אחרים, שקיבלו כמות מזון זהה. כך הבינו שהבקרה על המשקל היא אינדיווידואלית ומושפעת מנקודת הקבע במוח, שתלויה במערכת ההורמונלית בגוף.
כולנו מכירים את אפקט היו-יו. אנחנו מתחילים דיאטה עם הרבה מוטיבציה ורצון. ואכן הרוב יורדים במשקל - אך תוך חמש שנים רוב האנשים יחזירו את כל המשקל שהורידו.
איך הגוף שלנו גורם לנו להשמין חזרה אחרי דיאטה? התשובה היא מערכת ההורמונים בגוף. לאחר כל ירידה במשקל, הגוף מתחיל להפעיל מנגנון שבו הוא מעלה את הורמוני הרעב. בטווח הקצר פועלים שני הורמונים – גרלין הנוצר בקיבה ו-PYY שמקורו במעי. שניהם מעודדים תיאבון ומורידים את קצב חילוף החומרים. לא רק שהגוף מעלה את הורמוני הרעב, הוא גם מוריד את רמת ההורמונים האחראים על תחושת השובע בגוף שלנו, כמו GLP-1, אמילין ולפטין. הורמונים אלו עובדים על אזור ההיפותלמוס האחראי על המשקל בגופנו.
"כחצי שנה לאחר דיאטה וירידה במשקל, התהליך ההורמונלי מתחיל לתפוס תאוצה ולהיות מורגש. אנשים רבים חושבים שזו ירידה במוטיבציה אך זהו תהליך טבעי שקורה בגוף על מנת שנחזור לאכול יותר והגוף ישמור את המשקל הקודם"
מתי תהליך העלייה במשקל קורה? כחצי שנה לאחר דיאטה וירידה במשקל, התהליך ההורמונלי מתחיל לתפוס תאוצה. אנשים רבים חושבים שזו ירידה במוטיבציה, אך למעשה זהו תהליך טבעי שקורה בגוף על מנת שנחזור לאכול יותר והגוף ישמור את המשקל הקודם. בשלב הזה, הדיאטה כבר מתחילה להרגיש כמו מלחמה נגד עצמנו.
2 צפייה בגלריה
דיאטה בעקבות עודף משקל
דיאטה בעקבות עודף משקל
האם שינוי באורח החיים יכול להוביל לירידת המשקל לאורך זמן?
(צילום: shutterstock)
אז האם ההורמונים מחליטים מה יקרה בגוף שלנו? התשובה היא כן. נכון שאנחנו יכולים לשנות אורחות חיים אבל אנחנו תלויים במערכת ההורמונלית שלנו הרבה יותר ממה שנדמה לנו. אנחנו מבינים שעולם ההשמנה מורכב, הוא אינו כרוך רק ב"לסגור את הפה". אנחנו לא יכולים להשוות במשקל בינינו לבין אנשים אחרים, כי נולדנו עם גנטיקה שונה והרכב הורמונלי שונה.
ומה לגבי התרופות והזריקות החדשות? התרופות החדשות לירידה במשקל עובדות על המנגנונים הטבעיים, ומחקות הורמוני שובע ובכך לא רק שהן מורידות במשקל, הן גם שומרות עלינו מפני ההשמנה הצפויה. אבל יש לזכור שבעולם של שפע, ריבוי שעות מסכים ומערכת הורמונלית שעובדת חזק נגדנו, שמירה על משקל תקין הפכה להיות אתגר עולמי, בעיקר כי הרבה מהנעשה בגופנו מוכתב מראש.
הכותבת היא רופאה המטפלת בבעיות השמנה