האם הגל החמישי של הקורונה בדרך? לא בטוח. "בשבועיים האחרונים אנחנו רואים מגמה של יציבות, לא של עלייה", אומר היום (ב') לאולפן ynet פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית וראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל". "אנחנו מקווים שהיציבות הזאת תימשך, ושנמשיך להקפיד על הכללים".
קראו עוד:
על מופעי חנוכה אמר: "מכיוון שאנחנו עדיין לא רואים עלייה, ומכיוון שיש מדיניות תו ירוק שאמורה לשמור עלינו, אני מעריך שהיכולת לקיים את המופעים הללו צריכה להישמר".
כשהוא התבקש להתייחס לעובדה שההנחיות במופעי חנוכה לא תמיד נשמרות - בעיקר לא ההנחיה לעטות מסכות - השיב: "אני מעריך ומקווה שגם בתקופה הקרובה נראה שמירה הדוקה על ההנחיות, ושיאכפו אותן. גם ראש הממשלה התייחס לזה בדברים שאמר לאחרונה. אני לא חושב שצריך לבצע שינוי דרסטי בהנחיות בגלל אירועים שבהם אין הקפדה בנושא".
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים חיסונים מתחסנים
חיסון ילדים חיסונים מתחסנים
"גם בארצות הברית רואים היענות מאוד יפה לחיסוני הילדים", אומר פרופ' בליצר. "חיסנו שם כבר יותר משלושה מיליון ילדים"
(צילום: shutterstock)
בהמשך נשאל פרופ' בליצר אם הוא מודאג שיפרוץ בארץ גל של תחלואת ילדים. "אני לא חושב שאנחנו מוגנים מגל, לא של תחלואת ילדים ולא של תחלואת כל קבוצה אחרת", השיב. "צריך להבין שיותר משליש מהאוכלוסייה הוא פגיע: יש 600 עד 650 אלף איש שלא התחסנו בכלל; יש מיליון איש שלא קיבלו את הבוסטר ולכן הם כבר לא כל כך מוגנים; ויש את כל אוכלוסיית הילדים שטרם התחסנה. זהו אחוז משמעותי של אוכלוסייה פגיעה, ולכן אנחנו צריכים לדעת שאנחנו פגיעים.
"אסור לחשוב שההתפרצות הנוכחית מתרחשת באירופה ולא שייכת אלינו כי אנחנו מוגנים: אנחנו לא. צריך להמשיך לעקוב אחר הנתונים, וברגע שיש סימן לכך שהופר האיזון בין התפשטות הנגיף לבין אמצעי הזהירות שאנחנו נוקטים - יש לבטל חלק מההקלות ולחזור לנקודה הקודמת שבה היינו באיזון. צריך לבדוק אם המחלה מתפשטת או לא, והנתון שמלמד אותנו על כך הוא ה-R - מקדם ההדבקה".
"אסור לחשוב שההתפרצות הנוכחית מתרחשת באירופה ולא שייכת אלינו כי אנחנו מוגנים: אנחנו לא. צריך להמשיך לעקוב אחר הנתונים, וברגע שיש סימן לכך שהופר האיזון בין התפשטות הנגיף לבין אמצעי הזהירות שאנחנו נוקטים - יש לבטל חלק מההקלות ולחזור לנקודה הקודמת שבה היינו באיזון"
פרופ' בליצר אמר שהוא מרוצה מאוד מההיענות לחיסוני הילדים בקופת חולים כללית. "רק פתחו את האפשרות להירשם, וכבר הייתה התנפלות רבתי על התורים הללו", אמר. "אני מעריך שאחוז משמעותי של ההורים - אלו שקיבלו מידע נכון ומהימן - יבחר לחסן את הילדים.
"כשבאים לקבל החלטה בנושא, חשוב לזכור שאחד מתוך 3,200 ילדים שנדבקים בקורונה עלול לפתח את התסמונת הרב-מערכתית PIMS, שיכולה להכניס את הילד לטיפול נמרץ ואף גרוע מזה. התסמונת הזאת מאוד מדאיגה אותנו. יש גם את ה-long covid. אלו שני דברים שהייתי רוצה לחסוך אותם מהילדים שלי. גם בארצות הברית רואים היענות מאוד יפה לחיסוני הילדים: חיסנו שם כבר יותר משלושה מיליון ילדים, והיקף ההתחסנות רק עולה".