הברית המפתיעה בין "שר התורה" ליו"ר השלטון המקומי: המנהיג החרדי הבכיר, הרב חיים קנייבסקי, הורה לאנשיו לקדם מתווה שגיבש ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, לפתיחת מוסדות החינוך גם בערים האדומות. על פי המתווה המוצע, ייקבעו קריטריונים ל"משפחות ירוקות" שילדיהן יורשו לחזור ללימודים למרות נתוני התחלואה הגבוהים.
<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ביהדות התורה מאמינים כי להצעה "חילונית" המיטיבה גם עם בוחריהם, סיכוי גבוה לעבור את המשוכות הפוליטיות בקבינט הקורונה ובכנסת, והיא לא תתפרש ככניעה לחרדים או תיתקל בהתנגדויות כמו המתווים שהציעו בעצמם. בהתאם לכך, יו"ר המפלגה, ח"כ משה גפני, כבר שוחח אמש (יום ד') עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבהיר כי לא יסתפק בשורת ההקלות שאושרו בימים האחרונים - ודרש את קידום המהלך של ביבס.
מזה כמה שבועות פועלות המפלגות החרדיות להביא לאישור "מתווה המחלימים" שיזם יו"ר ועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר, ובמסגרתו ייפתחו מוסדות החינוך עבור ילדים שכבר חלו והבריאו - בלי קשר לצבע העיר, שכן מבחינה אפידמיולוגית הדבר איננו מסכן כלל את התלמידים או את בני משפחותיהם.
1 צפייה בגלריה
חיים ביבס והרב חיים קנייבסקי
חיים ביבס והרב חיים קנייבסקי
חיים ביבס והרב חיים קנייבסקי
לטענת ח"כ אשר, ראש הממשלה ושר הבריאות דחו בתחילה את הבקשה, אך בשלב מסוים התחייבו לאמץ את המתווה - בתמורה להסרת ההתנגדות החרדית להגדלת הקנסות על הפרת ההנחיות. מאז, בניגוד להבטחות, לא חלה כל התקדמות בעניין - למרות שורת ההקלות האחרונה שאושרה השבוע.

בני ברק בפנים, הערים החרדיות האחרות בחוץ

ביהדות התורה זעמו בימים האחרונים, ומחו על כך שבעוד הרב קנייבסקי שומר על איפוק כבר יותר מחודש ימים, ואינו מורה על פתיחת בתי הספר למרות ביטול התורה המתמשך – נתניהו לא מגלה מצדו כל רצון למצוא פיתרון שיאפשר את חידוש הלימודים במגזר. כעת, כאמור, הם משלבים כוחות עם יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, בתקווה כי הישועה תבוא מהמתווה שהציג בעצמו.
לפי ההצעה, משפחה שבה כל בני ה-16 ומעלה חוסנו או החלימו תוכר כ"ירוקה", וילדיה יוכלו לשוב לספסל הלימודים גם בערים אדומות. הרעיון שעומד מאחורי המהלך דומה לזה של הדרכון הירוק, כאשר ההנחה היא שלילדים עצמם לא נשקפת סכנה מהקורונה - וגם הוריהם כבר חסינים מפניה.
אתמול בישר נתניהו לגפני כי הוחלט לעדכן את הקריטריונים שאושרו בקבינט לפתיחת המוסדות בערים הכתומות המחוסנות, באופן הכולל בהקלות גם את בני ברק. יו"ר יהדות התורה, שידע כי ריכוזים חרדיים אחרים כמו ביתר עילית, מודיעין עילית ואלעד לא ייהנו מכך, הבהיר, כאמור, לנתניהו בשם הרב קנייבסקי, כי לא יסתפק בכך - והוא דורש את אישור מתווה ביבס.

"לראשונה, ההנהגה החרדית מכירה במתווה רשמי"

את שיתוף הפעולה יוצא הדופן בין המנהיג החרדי הבכיר ליו"ר השלטון המקומי רקמו יו"ר האגודה למען הילד החרדי, עו"ד ידידיה לאו, ואיש התקשורת ישראל כהן (רדיו "קול ברמה"). ״עד כה התקיימה לקונה, שבמסגרתה ילדים מאזורים אדומים יכלו להגיע לקניונים ולכל מקום, רק לא ללימודים", הסביר לאו את המהלך. "אנחנו מקווים שהעניין יגיע לפיתרון ויקדם את המאמץ הלאומי לחיסון החברה הישראלית במהרה".
כהן הוסיף: "אני חושב שיש משמעות למהלך הזה, משום שזו הפעם הראשונה במשבר הקורונה שההנהגה החרדית מכירה במתווה שמגיע מהרשויות, ומקבלת אותו כמו שהוא, במטרה להגיע להסדר מתוך הבנה והסכמות".
לדבריו, "בסגר הראשון והשני הרב קנייבסקי אמר להשאיר את מוסדות החינוך פתוחים, אך בסגר השלישי, בגלל פניית ראש הממשלה ונזקי המוטציה, הוא הורה לסגור אותם. כעת אנו מקווים שכאשר יקרא שוב לפתוח – יהיה זה באופן מוסדר".