מערכת החינוך לא נפתחת - ובכיר הרבנים במגזר החרדי מאותת כי סבלנותו פוקעת: הרב חיים קנייבסקי, "גדול הדור" החרדי-ליטאי, הביע מורת רוח על השבתתה המתארכת של מערכת החינוך כולה, חרדית ושאיננה. מקורביו מסרו כי בימים האחרונים התבטא הרב "בכאב", לדבריהם, "על העובדה שחינוך כלל ילדי ישראל מכל הערים ומכל המגזרים נמצא בתחתית הדאגה של השלטונות, וכי כל נושא אחר מקבל העדפה על פני החינוך שהוא נשמת האומה".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לדברי מקורבי הרב, הובטח לו על ידי הממשלה כי החינוך ייסגר רק לכמה ימים, "אך מאז כבר עבר למעלה מחודש ופיתרון אמיתי לא נראה באופק". "שר התורה" אמר עוד, "נאמר בגמרא כי השיעמום והבטלה מביאים לידי חטא, ומיליוני ילדי ישראל כבר נמצאים כשנה בביתם תוך סכנה רוחנית ונפשית, ויש למצוא פיתרון מיידי על מנת להחזירם לספסל הלימודים במהירות האפשרית, תוך שימת דגש על שמירת התקנות וצורכי הבריאות".
הרב הדגיש כי "יש לחסן את כל המורים והמלמדים בבתי הספר בישראל, ותלמודי התורה, על מנת להביא במהירות המירבית לפתיחת הלימודים בכל הארץ, ושלא לבוא חלילה לידי סכנה בריאותית".
1 צפייה בגלריה
נתניהו פנה - הרב נענה
נתניהו פנה - הרב נענה
נתניהו פנה - הרב נענה
בסיכום דבריו הדגישו מקורביו כי חובת ההתחסנות היא הוראה מפורשת של הרב: "הרב קנייבסקי מורה לכלל הציבור, נשים וגברים, להתחסן ולשמור על הוראות הרופאים - ובפרט לצוותי החינוך להזדרז בכך".

הלחץ הפנימי גובר

לפני קצת יותר מחודש, עם ההחלטה על הידוק הסגר השלישי, הכריז הרב קנייבסקי על סגירת תלמודי התורה "לכמה ימים", זאת בעקבות פנייתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. עם ההחלטה על הארכת הסגר, לפני כשלושה שבועות, ביקש נתניהו מהרב "עוד מאמץ אחרון להשארת תלמודי התורה סגורים".

בעקבות ביקורת שספג, הסביר נתניהו כי "הרב קנייבסקי לא זמין לשיחות, וכל אחד שמדבר איתו מדבר עם הנכד שלו. גם אני דיברתי עם הנכד, ואני לא רואה בזה פחיתות כבוד. לא התחננתי, אמרתי: קיימו את ההנחיות". הוא הוסיף: "זה המסר שלי אל הרב, והוא הבין את המסר, אני מקווה. לא יודע אם המסר השפיע, אבל משהו השפיע שם - וטוב שכך".
אלא שהתארכות הסגר, כאמור, מגבירה את הלחץ מצד מחנכים והורים במגזר החרדי, שבו מרבית המוסדות החינוכיים סגורים, בהתאם להנחיות. אך ברקע מורגשת התרופפות מסוימת, וגם בקרב "הזרם המרכזי" במגזר ישנם תלמודי תורה שפתחו את שעריהם, למרות הוראתו של הרב - וככל הנראה בהסכמה שקטה.