לצד נתונים על ירידה בשיעור הנדבקים בקורונה במגזר החרדי - התחלואה נותרה גבוהה בהרבה מהממוצע הארצי: על פי נתונים שמסרו מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' חזי לוי, ופרויקטור הקורונה למגזר החרדי, רוני נומה - כ-35% מסך החולים שאובחנו ביממה האחרונה משתייכים למגזר החרדי. "אנחנו רואים מגמת ירידה בציבור החרדי, גם בכמות החולים החדשים וגם באחוז החיוביים בכל יום. היום, לדוגמה, עומד אחוז החיוביים בקרב המגזר על 12.8%, שהם 798 חולים חרדים חדשים, כשמבגזר הכללי זה עומד על 6%-5%".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>
"זה עדיין נתון גבוה", מדגיש נומה. "אבל יש מגמת ירידה גם אם בדיליי". עם זאת הבהיר כי השלכות של חג הסוכות עדיין לא ברורות בשלב זה. "צריך עוד שבוע כדי להבין אם הייתה השפעה שלילית מסוכות, או בלימה בירידה. לא נוכל לדעת לפני יום שלישי".
פרופ' לוי הבהיר כי על אף התקוות והלחצים המופעלים מצד פוליטיקאים ורבנים חרדים לפתיחת מערכת החינוך - הוא מתנגד לכך בתוקף בשלב זה: "עם פתיחת מערכת החינוך החרדית בחודש אלול, הייתה עלייה מובהקת בתחלואה בגילאי 19-10. הספרות הרפואית העולמית קובעת כי ילדים מגיל 10 ומעלה משתווים בכושר ההדבקה שלהם למבוגרים - ואולי יותר, משום שהם יותר א-סימפטומטים ממבוגרים, ולכן עלולים להדביק את המבוגרים שבסביבתם".
"אני אומר את הדברים האלה כדי להסביר מדוע נזהרים עם פתיחת מערכת הלימודים בכלל", הדגיש. "אני מבין שנושא הלימודים הוא רגיש. כתבנו מתווה ליציאה מהסגר על מנת למנוע עלייה חוזרת בתחלואה והידרשות לסגר נוסף. קבענו יציאה מדורגת כשנגיע ליעדי התחלואה שדיברנו עליהם".

"רוצים להגיע להסכמות עם הרבנים"

הוא הבהיר כי נטילת החוק לידיים במגזר החרדי, תוך פתיחת לא מאושרת של מוסדות חינוך - פוגעת בבריאות הציבור ומסכנת את הילדים ואת הוריהם. "ברור לי שבמגזר החרדי אין כמעט אפשרות ללימודים מקוונים. זה המצב וזו המציאות, אבל עדיין המציאות החזקה כרגע היא של פיקוח נפש והורדת התחלואה, ולכן אני אינני מקבל את הפתיחה של מוסדות החינוך בערים החרדיות".

מרבית החסידויות הסוררות יישרו קו עם מנהיגי החרדים, הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין, שהורו שלא לפתוח את הלימודים עם סיום חופשת החגים. כך, בחצרות גדולות דוגמת בעלז וויז'ניץ, שבדרך כלל מזלזלות בהנחיות, דחו את החזרה ללימודים למרות "ביטול התורה" הכרוך בכך.
המטרה הייתה להציג חזית אחידה ולאפשר לפוליטיקאים ולעסקנים להוכיח לנתניהו ולראשי מערכת הבריאות שליטה בשטח - דבר שעשוי לסייע להם במשא ומתן המתנהל על המתווה לפתיחת המוסדות. עם זאת, גורם חרדי הבהיר כי מדובר בצעד טקטי בלבד: "אנחנו מעדיפים שזה יהיה בהסכמה, אבל אם תוך יום-יומיים נראה שמנפנפים אותנו - תהיה עמדה אחידה של כולם לפתוח גם בלי אישור".
מנכ"ל משרד הבריאות סיפר על הידברות עם ההנהגה הרבנית. "אנחנו רוצים להגיע אתם להסכמות. לא נשמח ואני לא חושב שנוכל לראות שוטרים שמסתובבים בבתי ספר. אנחנו לא רוצים לראות ילדים מסתכלים בפחד כששוטרים במדים נכנסים לאכוף את התקנות. גם במשטרה לא רוצים את זה, ולכן צריכים להגיע ככל שניתן להבנות מתוך כבוד אחד לשני, מתוך כבוד לתורה שיש לכולנו ומתוך כבוד לרבנים, לילדים האלה ולמשפחותיהם - בהבנה שהסגר מחוייב באזורים עם תחלואה גבוהה".
כרגע אין צפי לפתיחת המוסדות או למתווה ההתנהלות שלהן - כולל הישיבות - אך פרופ' לוי אומר כי "מה שייפתח קודם זה דברים שהם מחוץ לקהילה, בהתאמה למתווה הארצי של פנימיות", כדבריו. "ברגע שיחליטו שפותחים פנימיות, יוכלו לפתוח גם ישיבות".

ערים בתחלואה גבוהה - יישארו בסגר

במשרד בריאות ימליצו להשאיר את הערים שבהן התחלואה עדיין גבוה תחת סגר גם לאחר שיוסר הסגר הכללי. "יש אוכלוסיות חרדיות שימשיכו להיות בסגר הנוכחי לפחות בשבועות הקרובים, כי רמת התחלואה לא מאפשרת להוציא אותם מהסגר הזה, ואנחנו מתעסקים באיך ייראו החיים בתוך הערים האדומות בתקופה הקרובה". עוד הוסיפו: "אנחנו צריכים למצוא דרך שהם יבינו שזה לא נגדם אלא בעדם, כדי שלא להביא על עצמם ועלינו סגר נוסף. הסגר הוא כדי לשמור את הבריאות".
הם שבו וקראו לציבור החרדי להיבדק: "בחול המועד הייתה ירידה במספר הבדיקות, וזה דבר רע מאוד", אמר נומה. "אני קורא לכולם לבוא ולהיבדק. הדרך שבה נוכל לבודד חולים או מאומתים, הדרך היחידה שבה נדע את כמות התחלואה, זה דרך הבדיקות המאפשרות להתקדם בהסרת ההגבלות. אני לא מרוצה ממספר הבדיקות. זו הדרך היחידה לקטוע שרשראות הדבקה ולזהות חולים א-סימפטומטיים שמסתובבים בקהילה".

פרופ' חזי לוי פנה כמעט בתחינה למגזר החרדי ואמר: "התקהלויות, חתונות, זה שורש כל רע מבחינת הדבקות. אנא מכם, שמרו על בריאותכם, על בריאות הציבור. ראיתי טישים גדולים ואני מכבד את האדמו"רים והרבנים, אבל בעת הזאת, אנא מכם, אתם חייבים להתחשב בבריאות הציבור והבריאות שלכם".

"זה אתגר שילווה אותנו בחורף הקרוב"

רוני נומה הגדיר את מוקדי התחלואה במגזר בשלושה מוקדים: בתי האב, מוסדות החינוך ובתי הכנסת ובתי המדרש. "אם לא נשנה את צורות התפקוד שלנו בשלושת המקומות האלה, לא יעזור שום דבר", אמר. "אם יש חתונה ומביאים שבת חתן עם כל הדודים, פלא שיש הדבקה? אם החולים שלנו יוצאים מהבתים ומסתובבים ברחובות, לא נוכל להתמודד עם התחלואה. גם בחינוך חייבים להקטין מספרים וללמוד בחוץ ככל שאפשר. אותו דבר בבתי הכנסת, כמה שיותר בחוץ. זה אתגר שילווה אותנו כל החורף הקרוב".
מנתונים רשמיים שפרסם אתמול (יום ג') משרד הבריאות, עולה כי יותר ממחצית החולים המבוגרים בישראל משתייכים לחברה החרדית - כמעט פי ארבעה ממשקלה היחסי באוכלוסיה הכללית.
המכון החרדי למחקרי מדיניות ניתח את נתוני המשרד והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ומצא כי גם שיעור התמותה מקורונה בבני ברק בקרב מבוגרים גבוה בהרבה מהממוצע הארצי – בפער דומה.
פילוח שערך משרד הבריאות לפי קבוצות הגיל וההגדרה הדתית של 6,061 החולים הפעילים (נכון לאתמול) גילה כי 3,266 מתוכם, המהווים 52%, הם מהמגזר החרדי. נתון נוסף מגלה כי 587 מהחולים המבוגרים נמצאים במצב קשה - 88 מתוכם, שהם 15% - חרדים.
לפי העיבוד שערכו חוקרי המכון החרדי, מספר הנפטרים מקורונה בני 75 ויותר בבני ברק עומד על 12.9 לכל 1,000 תושבים בממוצע, לעומת 3.3 בכל הארץ (ו-2.9 בתל אביב), ובגילי 74-70 מתים בעיר החרדית 4.9, כאשר הממוצע הארצי הוא 0.8. בקרב בני 69-65 הפער קטן יותר - 1.7 לעומת 0.4 (בהתאמה), ובקבוצת הגיל 64-60 – 0.8 ו-0.2 ל-1,000 נפש.