מספר החרדים החולים בקורונה בממשיך להיות נמוך ביחס למשקלם באוכלוסייה הכללית, אבל נתוני משרד הבריאות מלמדים כי מספר הנבדקים במגזר נופל מהממוצע הארצי, וכי שיעור החולים שאותרו מביניהם דווקא גבוה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ראש הדסק החרדי ב"מגן ישראל", רוני נומה, עדכן הערב (ג') כי רק 26 מכל 10,000 אזרחים חרדים פונה לבדיקה לגילוי הנגיף - מספר הנמוך כמעט פי-שלושה מ-72 הנבדקים בציבור הכללי.
ואולם ההימנעות מבדיקה לא מצליחה, כאמור, להוריד את שיעור החיוביים במגזר, והוא עומד על 4.7% לעומת 2.8% (בהתאמה) – פער של יותר משני-שלישים. נומה דיווח עוד כי מתוך 1,837 החולים שאותרו ביממה האחרונה, רק 140 הם חרדים - 8% בלבד - וכי גם במדדי האשפוז והתמותה ממוקם הציבור החרדי מתחת לממוצע הארצי.

מזהיר מפני "אגדות על חיסון עדר"

מניתוח החקירות האפידמיולוגיות הרשמיות והתשאולים הפנים-קהילתיים נמצא כי מוקדי ההדבקה העיקריים הם (על פי הסדר הזה): הבתים והמשפחות, מוסדות חינוך (אם כי פחות מאשר באוכלוסייה הכללית), התחבורה הציבורית, החתונות הנערכות בניגוד לחוק - ובתי כנסת.
1 צפייה בגלריה
סיור בבני ברק
סיור בבני ברק
בבני ברק
(צילום: עיריית בני ברק)
"הפרויקטור החרדי" ציין כי רמת התחלואה בישיבות נמוכה משמעותית ביחס ל"זמן אלול" (סמסטר הסתיו) שבו נרשמה התפרצות משמעותית. נכון להיום, יש במוסדות אלה כמה עשרות חולים מאומתים ועוד רבים שכבר החלימו. לדבריו, לקראת היציאה בחנוכה לחופשה הראשונה מזה חודשיים, כפי שקובע מתווה הישיבות, החלו בימים האחרונים כלל התלמידים להיבדק (למעט המחלימים), כאשר תוצאה שלישית היא תנאי מחייב לשחרור.
נומה לא יודע לשים את האצבע על הסיבה לנתוני התחלואה הנמוכים, יחסית, בקרב החרדים - אך מזהיר מפני "כל מיני אגדות וסיפורים על חסינות עדר" שלטענתו גורמות לשאננות במגזר.
"אנחנו מזהים שאנשים מסתובבים פחות ופחות עם מסכות", הזהיר, "אבל אני אומר לכם שמבחינה מקצועית גם כשיש חסינות עדר – זה לא מתכון שלא תהיה הדבקה ועדיין יהיו נדבקים". הוא הוסיף כי במקרה כזה העלייה במספר החולים אמנם לא תהיה מעריכית, אך הדגיש כי "אסור שזה - כמו החיסונים שבדרך - יגרום לתחושה שאנחנו כבר אחרי הסיפור".

אתגר חנוכה

על השאלה כיצד הממשלה מתכוונת למנוע התקהלויות אסורות בחנוכה בריכוזי החרדים, כמו "טישים" בחצרות האדמו"רים ואירועי הדלקה גדולים בקהילות, והאם תהיה אכיפה של ההנחיות ופעילות נגד מפירי החוק, השיב נומה: "יש פה אתגר גדול. זה לא יהיה פשוט בכלל, והמחלוקת על יעילות העוצר הלילי (שככל הנראה לא ייצא לבסוף לפועל - ק"נ) מוסיפה לקושי הזה ותקטין את שיתוף הפעולה. אנחנו נהיה מאוד מאותגרים בעניין, ואני מקווה שהמציאות לא תטפח לנו על הפנים".
עם זאת, סבור ראש הדסק החרדי כי להגבלה כזו, שהיא אחידה ומחייבת את כל האזרחים, יש גם צדדים חיוביים, הן משום שהיא מרככת את ההתנגדות של מגזרים שחשו מקופחים תחת סגרים דיפרנציאליים - והן בכך שהיא תקל על המשטרה לפעול.
"אני מקווה שתהיה היענות של הציבור, שיבינו שזה מה שצריך כדי לעצור עלייה בתחלואה", אמר נומה. "אני קורא פה לציבור החרדי להבין שזו הדרך שלנו לנסות להימנע מסגר נוסף. אנחנו מדברים גם עם האנשים וגם עם הרשויות. צריך לרתום אנשים על ידי הסברה והבנה, לראות שמנהיגים - ולא משנה מאיזו רמה הם - דואגים שאצלם הדברים לא יקרו".

עם בוא החיסונים: נערכים להסברה

באשר לאכיפה הודה הפרויקטור כי "זה לא סוד שאנחנו חושבים שצריך יותר", וכי "אני לפעמים שואל את אותן שאלות שאתם, העיתונאים, שואלים". הוא הדגיש: "צריך להפעיל את גורמי האכיפה במקומות שבהם יש חריגות. האם זה קורה? האם זה קורה מספיק טוב? לצערי לא".
נומה הביע תקווה כי "בסופו של דבר, כאשר זו הנחיה שאמורה לחול על כל הציבור - זה יקל את האכיפה", והסביר: "כשהסגר הוא דיפרנציאלי, זה מקשה על המשטרה לאכוף. זה לפחות מה שהיא אומרת".
ראש הדסק החרדי ב"מגן ישראל" התייחס גם לאתגר ההסברתי הגדול הבא עם הגעת החיסונים, בניסיון לשכנע את האזרחים להסכים לקבלם – ובמיוחד את החרדים, שכאמור מפגינים שאננות בעקבות הירידה בתחלואה, ונשמעים לפסקי הלכה שלא בהכרח יתמכו בנטילת החיסון בשלב מוקדם זה.
נומה אמר כי הוא מצפה מרבנים וממנהיגים במגזר להירתם למאמץ, ואף להוכיח דוגמה אישית ולהתחסן בפומבי, ובכך אולי "יגרמו לציבור ללכת אחריהם". הוא סירב להתייחס לשאלה האם כבר מתקיימים מגעים מאחורי הקלעים כדי לגרום לרבנים ולאדמו"רים לעשות זאת, בגלל רגישות הנושא, אך הוסיף: "אתם יכולים להבין שאנחנו פועלים".