רגע לפני הבחירות וחצי שנה לפני חגי תשרי – "מתווה אומן" יצא לדרך: סיכום של שר הפנים, אריה דרעי, עם עמיתו האוקראיני, ארסן אבוקוב, יאפשר הגעה של מאמינים ישראלים שהתחסנו, לציון קברו של רבי נחמן בעיירה אומן. ככל הנראה, בתמורה תעביר ישראל חיסונים לאוקראינה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בהודעה משותפת שהוציאו הבוקר (ו') שרי הפנים של שתי המדינות, תחת הכותרת "מתווה דרעי-אבקוב", צויין כי יוקמו צוותים משתי המדינות, שיעסקו בכניסת אזרחים ומתן אפשרות לכניסה חופשית למי שיענה על ההגדרות שייקבעו, ובהכנה לקליטת אלפים לאומן בימי ראש השנה.
עוד צוין, כי המתווה "נסגר בתיאום מלא עם שר הבריאות הישראלי, יולי אדלשטיין". לאחרונה כבר יצאו מספר טיסות, בעיקר לקייב, אך משמעות המתווה היא ביכולת להגיע לציון עצמו, לאחר שבחגי תשרי האחרונים – לראשונה מזה עשורים – נותרו רבבות המאמינים בבית, לאחר שאוקראינה סגרה את השמיים וסירבה לאפשר הגעה לציון.

"תו ירוק" גם לאוקראינה

מאז ועד היום מוערמים קשיים על הגעת יהודים חרדים לאוקראינה, והמעטים שנכנסים מדווחים על עיכובים בנמלי התעופה המקומיים. כעת סיכמו דרעי ואבוקוב, בשיחה אמש, על פתיחת השמיים לאזרחים ישראלים שירצו להגיע לאומן.
1 צפייה בגלריה
חדש ימינו כקדם? ליד ציון קברו של מייסד חסידות ברסלב
חדש ימינו כקדם? ליד ציון קברו של מייסד חסידות ברסלב
חדש ימינו כקדם? ליד ציון קברו של מייסד חסידות ברסלב
(EPA)
"החסידים יוכלו להגיע לאומן השנה עם תעודת חיסון, במידה וגל התחלואה באוקראינה יירגע", אמר שר הפנים האוקראיני, ובישראל הבהירו כי על פי המתווה כל המחלימים והמתחסנים יוכלו להיכנס לאוקראינה מיד לאחר סיכומו. מי שלא התחסנו יקבלו היתרי כניסה בהתאם למצב התחלואה. וכל זה כמובן בתנאי שאוקראינה לא תיכנס לסגר.
"בשיתוף עם עמיתינו הישראלים, מוכנים אנשי המשטרה האוקראינים לארגן את שהייתם הבטוחה של החסידים מישראל", ציין אבוקוב. "אין שום מכשול, במידה שהתיירים שיגיעו יהיו עם מסמכים המאשרים את חיסונם מקוביד 19".

החשש: החרמת הבחירות

שרי הפנים של אוקראינה וישראל שוחחו גם על אופציה שמדינת ישראל תסייע לאוקראינה להתגבר על גל התחלואה האחרון על ידי אספקת משלוח חיסונים לאוקראינה, המתמודדת עם גל תחלואה קשה מאוד. אתמול (יום ה') הכריז ראש עיריית קייב, ויטלי קליצ'קו, על סגר של שלושה שבועות בקייב החל משבת, אך הגבולות לאוקראינה יישארו פתוחים.
דרעי הודה "לשר הפנים אבקוב ולשגריר קורנייצ'וק. הדיונים היו ארוכים אך התוצאה תסייע לרבבות המאמינים". אבקוב בירך אף הוא, ואמר כי הוא "מאמין שכבר בקרוב מאוד שני הצוותים, הישראלי והאוקראיני, יגישו את המלצותיהם כדי שכבר בקרוב, בוודאי בראש השנה, הישראלים יוכלו לשוב לאומן ולהתפלל". מסביבת דרעי נמסר עוד כי את התיאום בין שרי הפנים הוביל רבה הראשי של קייב, יונתן מרקוביץ.
בשבוע שעבר סיכם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא אוקראינה, וולודומיר זלנסקי, כי יגובש מתווה שיאפשר את החזרת נסיעות הישראלים לאומן - שם קבור מייסד חסידות ברסלב, רבי נחמן.
על פי הודעת לשכת רה"מ, נתניהו שוחח עם זלנסקי בטלפון "על שיתוף פעולה בנושא הקורונה, בדגש על חיסונים ועל הכרה הדדית בדרכון ירוק. סוכם שגורמי העבודה ייפגשו מיידית על מנת לסכם מתווה שיאפשר ביקורים של מחוסנים, כולל חזרה לביקורים באומן".
ברקע הודעת נתניהו עומד החשש כי חסידי ברסלב יחרימו את הבחירות וכך יפגעו בכוחו של גוש הימין-חרדים. בעקבות כך חתמו היום ארבעת חברי הכנסת של אגודת ישראל - הפלג החסידי של יהדות התורה - על התחייבות לדאוג להסדרת הטיסות לאומן במסגרת ההסכם הקואליציוני.