על רקע המשא ומתן הקואליציוני והצפי להקמת ממשלת ימין עם נציגות נרחבת לשמרנות דתית, נשות הכותל מביעות חשש מפגיעה בחירות ובביטחון האישי שלהן. "אנחנו חוששות שהולכים לקחת לנו את החירויות שניתנו לאורך השנים, וכמובן שהאלימות שכבר יש נגדנו תעלה מדרגה", אומרת מנכ"לית נשות הכותל, יוכי רפפורט, בריאיון לאולפן ynet. "אנחנו חוששות ממקרה כמו רצח שירה בנקי כלפי נשות הכותל, שאיזה מטורף או מטורפת יצליחו להיכנס עם סכין".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"לצערנו המאבטחים בראשי חודשים לא מחפשים כלי נשק, הם מחפשים אך ורק ספרי תורה", מציינת רפפורט. "אנחנו מפחדות, וזה איום קונקרטי. אנחנו חוששות מאוד משפיכות דמים בכותל. אנחנו נתקלות בהרבה אלימות נגד התפילה שלנו, אנחנו מופקרות בכותל המערבי. למשטרת ישראל שרוצה מאוד לעזור לנו אין סמכות לפעול בכותל, רק למאבטחי רב הכותל, שלא רוצים לפעול".
קראו עוד בערוץ היהדות:
מנכ"לית הארגון חוששת שההישגים שכבר הושגו במאבק ארוך השנים יירדו לטמיון. "אנחנו קבוצה של נשים דתיות פמיניסטיות מכל הזרמים ביהדות, וב-1 בדצמבר ציינו 34 שנות מאבק בתפילה בכותל המערבי. מעל שלושה עשורים שקבוצה של יהודיות נאבקת על הדבר הכי יהודי בעולם – תפילה בכותל, ומדינת ישראל בעצם מונעת מאיתנו לעשות את זה", היא אומרת. "אנחנו רוצות להתפלל כקבוצה בהרמוניה, עם טלית, תפילין וספר תורה. עד 2013 היה לא חוקי לנשים להתפלל בצורה כזו, ב-2013 בית המשפט המחוזי קובע שנשות הכותל הן חלק ממנהג המקום, וזכותנו להתפלל כך בכותל. אלא שרב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, מונע מאיתנו בכל ראש חודש להתפלל בכותל עם ספר תורה".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בעימותים עם נשות הכותל
איתמר בן גביר בעימותים עם נשות הכותל
איתמר בן גביר בעימותים עם נשות הכותל, לפני כשנה
(צילום: רפי קוץ)
את אומרת שגם ככה מתנכלים לכן, אז מה ישתנה עכשיו? אתן חושבות שדברים ישתנו כי בן גביר יהיה השר לביטחון לאומי? הרי לכאורה הבעיה שלכן היא כבר עכשיו, עם הרב רבינוביץ ואחרים. "הבעיה שלי זה שאת כל החירויות שהצלחנו להשיג לאורך השנים הולכים לקחת לנו או רוצים לקחת לנו".
מאיפה את יודעת? "כי כבר איימו על זה. לצורך העניין, אבי מעוז וגם איתמר בן גביר הגיעו שניהם לכותל בעבר כדי להפגין נגדנו, ושניהם ניסו להכניס בהסכמים הקואליציוניים סעיפים שמחייבים שהתפילה בכותל תהיה תפילה רק לפי הרבנות הראשית, שזו תפילה אורתודוכסית שמרנית, שלפיה לנשים אין זכות להשמיע קול בכותל המערבי, אין זכות להתפלל עם טלית ותפילין, ודאי וודאי שלא לקרוא בתורה, שזה לב המאבק שלנו גם היום.
2 צפייה בגלריה
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
נשות הכותל מתגוננות מפני מפגינים בעימותים בנובמבר 2021
(צילום: שלו שלום, TPS)
"אני רוצה להזכיר גם את מתווה הכותל, שנתניהו כראש ממשלה העביר אותו ב-2013, וגם ביטל אותו ב-2017. כמובן לצערנו הוא לא יקדם אותו ב-2023. זה מתווה של פשרה עבור נשות הכותל, על זה שאנחנו מוכנות לעזוב את עזרת הנשים, בצער רב, ולעבור לעזרת ישראל בקשת רובינסון, שזו רחבת תפילה שוויונית – אחרי שהממשלה תסכים לשפץ, להנגיש ולתקצב אותה. כמובן אנחנו ננהל אותו יחד עם שותפינו מהתנועות הליברליות, התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית. גם זה, כמובן – שיש על זה דיון שמתנהל בבג"ץ – לא יקודם לשום מקום".

עימותים שהגיעו לנקודות רתיחה

העימותים בין מפגינים שמרנים לנשות הכותל הגיעו בשנים האחרונות למספר נקודות רתיחה. בקיץ 2020 צעיר תקף את נשות הכותל בעודן מתפללות. באפריל 2021 הבריח חבר הכנסת והרב הרפורמי גלעד קריב ספר תורה לטובת נשות הכותל, למרות האיסור על כך, תוך שהוא מנצל את החסינות שלו כח"כ. באותה שנה המחאה נגד הנשים הסלימה, וצעירים חרדים קיללו אותן וקרעו עשרות סידורים.
חרף הניסיונות להרגיע את הרוחות, בנובמבר 2021 הגיעו מאות מפגינים למחות נגד נשות הכותל. הנשים טענו שהמפגינים איימו לפגוע בהן, ושהמאבטחים שהציבה הקרן למורשת הכותל הפעילו נגדן "אלימות קשה". מאז נמשכת המתיחות באתר הקדוש, ונראים מפעם לפעם עימותים סביב התפילות שמתקיימות ב"עזרת ישראל" מדי ראש חודש. בחודש מרץ, צעירים שביקשו למחות נגד נשות הכותל תועדו כשהם שרים: "גלעד קריב תיזהר, רבין מחפש חבר". בסוף חודש יוני הפריעו צעירים חרדים לבר מצווה קונסרבטיבית ברחבת התפילה המעורבת. המתפרעים, בהם בנו של חבר כנסת, קרעו סידורים – ואחד מהם אף קינח את האף באמצעות דף שנתלש מסידור קונסרבטיבי.
מתווה הכותל היה אמור להרחיב את רחבת התפילה המעורבת בחלקו הדרומי של הכותל המערבי, ולאפשר גישה לרחבה הזו מתוך הכניסה הראשית לכותל. לפי המתווה, הרחבה אמורה הייתה להיות מנוהלת בידי מועצה שבה נציגי הזרמים הלא-אורתודוכסים ונשות הכותל. אלא שהמתווה לא יושם מעולם, בסופו של דבר – גם לא בממשלת בנט-לפיד.