נר ראשון של חנוכה כבר כאן – ומאוסטרליה ועד טקסס, מדובאי ועד ירושלים זוהרות מיליוני חנוכיות. את המחזה שהתרחש ביום ה' באיחוד האמירויות בוודאי שלא דמיינו בשנה שעברה: הדלקת נרות פומבית למרגלות ה"בורג' חליפה" – המגדל הגבוה בעולם, במתחם הסגור של מסעדת "ארמני" הכשרה.
<< חנוכה שמח - גם בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"זו פשוט התרגשות עצומה", אמר ישי לפידות ל-ynet. "עשינו היסטוריה. אני מדליק כעת את הנר הראשון של החנוכייה הפומבית הראשונה בדובאי. מבחינתי זה ממש 'באנו חושך לגרש' זה להאיר את אור היהדות, את האור של החנוכייה עם נרותיה, של נצחון הרוח היהודית, גם במדינה מוסלמית כמו דובאי, מתחת לבניין הכי מתויר ומפורסם בעולם".
הקהילה היהודית באיחוד האמירויות שכרה את חברת "עזריאלי הפקות" להפיק את אירועי החנוכה. וההדלקה הציבורית נערכת למרגלות המגדל מתנשא לגובה של 828 מטרים ובו 163 קומות. גובהה של החנוכיה בדובאי – בהתאם: יותר מ-3 מטרים, והיא יוצרה בימים האחרונים במפעל מקומי. מי שיתכבד בהדלקת הוא רב איחוד האמירויות, לוי דוכמן.
7 צפייה בגלריה
נר ראשון למרגלות המגדל הגבוה בעולם בדובאי
נר ראשון למרגלות המגדל הגבוה בעולם בדובאי
נר ראשון למרגלות המגדל הגבוה בעולם בדובאי
(צילום: ישי לפידות)

"גם המקומיים מתרגשים"

על פי ההערכות, בכל אחת מההדלקות ישתתפו כ-400 יהודים, אנשי הקהילה ותיירים ישראלים. מדי ערב לאחר ההדלקה תיערך במקום הופעה של גדולי הזמר החסידי והמזרחי. היום (ה') ובמוצ"ש - יופיע במקום הזמר ישי לפידות. בראשון ובשני - הפייטן משה לוק ובשאר ימי חג החנוכה יופיעו גם חיים ישראל ורולי דיקמן.
7 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון מדליק נר ראשון של חנוכה
בוריס ג'ונסון מדליק נר ראשון של חנוכה
ראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, מדליק נר ראשון של חנוכה ואיחל בטוויטר שלו "לכל העם היהודי ברחבי הממלכה המאוחדת ובעולם - חנוכה שמח"
"החלום מתגשם", אמר הרב דוכמן. "אחרי האור הגדול שהביאו למזרח התיכון יורש העצר, שייח' מוחמד בן זאיד, עם ראש הממשלה הישראלי, בנימין נתניהו - אנחנו זוכים להדליק נר חנוכה בפהרסיה. ההתרגשות כאן גדולה – ולא רק בקרב חברי היהודית, אלא גם מצד המקומיים".
במהלך החג יפעל ברחבי דובאי שליח חב"ד במדינה, הרב לוי לויטין, שכפי שפורסם לראשונה ב-ynet הגיע השבוע למדינה עם רעייתו נחמי. בני הזוג, בסיוע 15 בחורים חסידי חב"ד מרחבי העולם, יקיימו פעילות לישראלים, בין היתר במלונות.
מנהיגי העולם לא נשארו אדישים, וראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, איחל "לכל הען היהודי ברחבי הממלכה המאוחדת ובעולם כולו - חנוכה שמח".
7 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה מדליק נר ראשון של חנוכה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה מדליק נר ראשון של חנוכה
בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, מדליק נר ראשון של חנוכה
גם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, צייץ ברכה לחג - בעברית ובאנגלית: "חג חנוכה שמח לתושבי ישראל היקרים ולחברים היהודים בכל העולם. אני מאחל לכם שהחג יביא עמו שלום ואור בחיים שלכם, והתקרבות נוספת בין העמים שלנו".

"אור גדול של שלום"

בכותל המערבי ציינו את הדלקת הנר הראשון בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו - ושגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן. בטקס התייחס נתניהו להסכם השלום עם מרוקו: "בחג חנוכה זה אנו מביאים אור גדול מאוד - החיסונים שיביאו את הסוף למגפה ועכשיו אור גדול נוסף של שלום".

עוד השתתפו בטקס: הראשון לציון והרב הראשי לישראל - הרב יצחק יוסף, רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים - הרב שמואל רבינוביץ, השר לענייני ירושלים - הרב רפי פרץ והשרה להגנת הסביבה - ח״כ גילה גמליאל. שלא כמידי שנה, נערכה ההדלקה במתכונת מצומצמת.
"בחנוכה הגזירה לא הייתה על הגוף, אלא על הרוח", אמר הראשון לציון, הרב יצחק יוסף. "רצו שעם ישראל יהיה ככל העמים, שלא יהיה עם ישראל נבדל. אנחנו מדליקים נרות חנוכה זכר לנס, להלל ולהודאה. אנחנו מכבדים כל אחד, אבל לעם ישראל יש את התורה הקדושה". הוא בירך "בבריאות איתנה ובבשורות טובות, שהקדוש ברוך-הוא יסיר המגפה מעלינו".
רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', בירך את ראש הממשלה ושגריר ארה"ב: "ההסכם עם מרוקו וכן הסכמי אברהם מבטאים שלום ומפיצים אור דווקא בימים אלה, ימים של מגפה עולמית ושל מבוכה עולמית, שבהם ניתן להבין מהו הנס של הערב הזה - נס האמונה... הלילה זהו הלילה של המאמינים. זהו הלילה של צאצאי המכבים שאינם מאבדים תקווה, שמאמינים בטוב, שמדליקים את האור ויודעים שהוא לא יכבה עוד".

השר לירושלים ומורשת, רפי פרץ הוסיף כי "דווקא בתקופה הקשה שעם ישראל והעולם כולו עוברים במהלך השנה האחרונה, חשוב להגדיל את האור, להיות אופטימיים. רק אתמול קיבלה מדינת ישראל אלפי מנות חיסון. אנו עושים את הפעולות הנכונות בצורה זהירה, בתקווה שנצא בהקדם מהמשבר הזה והכותל - כמו כל אתרי המורשת שלנו - יהיו שוב מלאים בקהל".
נתניהו השתתף גם בטקס הדלקת נר חנוכה של ההסתדרות הציונית העולמית במסגרת מיזם "כולנו אור איתן", עם יהדות התפוצות, שבו השתתפו גם שר הדיגיטל הלאומי ח"כ דודי אמסלם ויו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל. ראש הממשלה אמר כי "המכבים הצילו את העם היהודי ואת המורשת והדת היהודית. בלעדיהם לא היה קיום לעם היהודי. אתם יכולים להגיד גם לידידיכם הנוצרים שבלי המכבים גם לא הייתה הנצרות. הם הצילו את ערכי היהדות שהם אחד הבסיסים החשובים ביותר לתרבות המודרנית".

אנשי מפא״ת והסטודנטים ממעבדת הלייזר של פרופ׳ עמיאל ישעיה מאוניברסיטת בן גוריון בחנו היום את יכולותיה של מערכת הלייזר שהם מפתחים, בהדלקת נר ראשון של חנוכה. הנרות הודלקו ללא מגע יד אדם באמצעות קרן לייזר ממוקדת ששלחה המערכת.

ברלין: נצחון האור על החושך

בחצי הכדור הדרומי קיבלו את פני החג שהחל עם שקיעת החמה, כבר בבוקר של שעון ישראל. בסידני, מלברון, פרת' וברחבי אוסטרליה הודלקו נרות החנוכה. שליחי "תורה מציון" שהגיעו לפרת' באיחור של חודשיים, בגלל הקורונה, יצאו מהבידוד בן השבועיים הישר להדלקת הנר הראשון בקהילה.

ב"שער הניצחון" ברנדנבורג שבברלין התקיימה הדלקת נר ראשון חגיגית, שהוקדשה השנה לצוותים הרפואיים המתמודדים עם הקורונה. שלא כמידי שנה, נערכה ההדלקה השנה במתכונת מצומצמת, בהובלת רב העיר יהודה טייכטל, ובהשתתפות בכירים רבים מהממשל הגרמני, לצד נציגים מיהודי העיר, על פי ההנחיות משרד הבריאות המקומי.
לצד הרב הדליק את הנר שר הבריאות הגרמני, ינס שפאן, במקום שהפך לסמל של נצחון האור על החושך, לאחר שהיה אחד מסמלי השלטון הנאצי.

טקסס: "חג הגאווה" היהודי

ברחבי העולם מתכוננים לחנוכה מעט שונה, רוב החגיגות יהיו וירטואליות, וחלקן יתקיימו תחת פיקוח הדוק – אבל בטקסס לא מתכוונים לתת למגפת הקורונה לשבש את חג החנוכה. "השנה, יותר מאי פעם, האור של חנוכה צריך להעצים את תחושת הניצחון של גירוש החושך על פני האור, מיגור המחלה מפני הבריאות, וניצחון השמחה על העצב", אמר הרב חיים לזרוף, מנהל תוכנית חב"ד ביוסטון, והוסיף כי האירועים השנה "נבחרו בקפידה כדי שניתן יהיה לציית לכללי הבטיחות בצורה הטובה ביותר שאפשר".

בטקסס מתגוררים כשלושים מיליון תושבים, והיהודים מהווים פחות מאחוז אחד מהאוכלוסייה. כך, בקהילות היהודיות בטקסס, קטנות כגדולות – מלאבוק ועד אל פאסו וקורפוס כריסטי – מציינים את חג החנוכה כהזדמנות להביע גאווה על היותם יהודים וטקסנים.
למרות האתגרים השנה, הם לא מוותרים על החגיגות. אירועי הדלקת נרות יתקיימו באוויר הפתוח עם חגיגות ציבוריות בגרסאות מותאמות לעידן הקורונה. החגיגות הגדולות ביותר ייערכו ביוסטון, שם יתקיים טקס הדלקת נרות בבניין העירייה, תהלוכת מכוניות שעליהן חנוכיות ובמקום "השלכת דמי חנוכה" - מטבעות שוקולד שיושלכו ממסוק, כמיטב המסורת המקומית – ייערך משחק של "חפש את המטמון", פרסים שהוטמנו במרחק של שני מטרים זה מזה. את כל החגיגות מארגן סניף תנועת חב"ד בעיר.

"הזדמנות לשפר את מצב הרוח"

הדלקת הנרות השנתית בבניין העירייה, זו השנה ה-25, תתקיים רק ב"זום". בתהלוכת המכוניות ישתתפו 71 כלי רכב - ביניהם ניידות משטרה, כבאיות ומכוניות ספורט שעל גגן מותקנות חנוכיות – והיא משוטטת הערב (יום ה') ברחובות העיר.
7 צפייה בגלריה
חנוכיית בלונים בבית חולים שניידר
חנוכיית בלונים בבית חולים שניידר
יותר מ-20 אלף בלונים: חנוכיית בלונים הוצבה היום בבית החולים "שניידר" מטעם עמותת "תקווה ומרפא", ובסיוע "אסף בלונים" ו"ספורט אטרקשן". בתום החג הם יועברו לפעילויות יצירה במחלקות השונות בבית החולים
לתנועת חב״ד יש 13 מרכזים ביוסטון לבדה - ו-35 בסך הכול במדינת טקסס. באחרונה הוקם גם סניף נוסף ביוסטון שמשרת את העיירות הקטנות במדינה ואת האזורים הכפריים, שבהם מספר מועט של יהודים.
העיר אל פאסו ספגה מכה קשה במגפה - והקהילה היהודית המגוונת שלה עדיין חיה בצל מסע הירי של טרוריסט מתנועת העליונות הלבנה, בשנת 2019, אז נרצחו 23 בני אדם בחנות וולמארט. הפדרציה היהודית מארגנת השנה חגיגות חנוכה עם ארגונים יהודיים נוספים, הכוללות הדלקת נרות וירטואלית מדי ערב, בכל פעם על ידי קבוצה יהודית אחרת, וכן הדלקת נרות ציבורית עם מסכות וריחוק חברתי בפארק סן חסינטו.
"הנושא שלנו הוא מחושך לאור", אומר רוברט פרנץ', המנהל הכללי של הפדרציה היהודית של העיר. "אנחנו באמת זקוקים להדלקות נרות לשיפור מצב הרוח. ידענו שעלינו לעשות משהו למען הקהילה".

הקהילות הקטנות לא מוותרות

עבור הרבה דבורה גולדמן מקהילת "שארית ישראל" בלאבוק, שבמערב טקסס, אירועים וירטואליים של בית הכנסת הם כבר עניין שבשגרה. גולדמן מלווה את הקהילה המונה 41 משפחות מאז שנת 2016, אבל מרחוק. היא עצמה גרה בלוס-אנג'לס. "שארית ישראל" תשתתף בהדלקת נרות וירטואלית של ארגון Institute of Southern Jewish Life ובקונצרט עם קרוב לעשרים ארגונים יהודיים מ-13 מדינות, כולל קבוצות בהאמבל, אל פאסו וקורפוס כריסטי שבטקסס.
7 צפייה בגלריה
רב העיר יהודה טייכטל מדליק נר ראשון בשער ברנדנבורג בברלין
רב העיר יהודה טייכטל מדליק נר ראשון בשער ברנדנבורג בברלין
רב העיר ברלין יהודה טייכטל מדליק נר ראשון בשער ברנדנבורג, עם שר הבריאות הגרמני ינס שפאן
בקורפוס כריסטי שעל חוף מפרץ מקסיקו, השוכנת כ-320 ק"מ מדרום ליוסטון, חיים כ-200 יהודים. נורמה לוונס, מנהלת המרכז היהודי במקום, אומרת כי חשוב לספק לקהילה היהודית הזדמנות לצאת מהבית בסביבה בטוחה - גם אם מדובר רק בכעשרים איש.
"לא ישתתפו באירועים השנה כל כך הרבה אנשים כמו בשנה שעברה, אבל אנחנו זקוקים להזדמנות לאינטראקציה זה עם זה", אומרת לוונס. "הכלל הראשון הוא: 'אם אתה לא מרגיש בטוח, אל תבוא'. אבל אם אתה מרגיש בטוח, אז זו הזדמנות ליהנות מאחדות כלשהי".
7 צפייה בגלריה
במינוס 12 מעלות: הדלקת נר ראשון בחנוכיית הקרח של חב"ד בעיר טיומן שברוסיה
במינוס 12 מעלות: הדלקת נר ראשון בחנוכיית הקרח של חב"ד בעיר טיומן שברוסיה
במינוס 12 מעלות: הדלקת נר ראשון בחנוכיית הקרח של חב"ד בעיר טיומן שברוסיה
(צילום: הרב ירחמיאל גורליק)
שיעור התחלואה בקורונה והאשפוזים בטקסס הוא מהגבוהים בארצות הברית. התפוסה המותרת בחנויות ובמסעדות עומדת כיום על 75%, והמושל גרג אבוט בלם עד כה קריאות, לרבות מכוח המשימה של הבית הלבן, להדק את ההגבלות הציבוריות.

"להמשיך להאיר את הקהילות בתפוצות"

אבל לא כל החגיגות הציבוריות הן סביב הדלקת נרות. בעיר המזרחית הקטנה טיילר, ישדר בית הכנסת "בית אל" באינטרנט את קונצרט הכליזמרים הפופולרי שלו לכבוד החנוכה. ניל כץ, רב בית הכנסת, אומר כי מדי שנה נמכרים כל הכרטיסים לאירוע במהירות - הישג מרשים, מכיוון שבית הכנסת מונה רק 75 משפחות, ומכיוון שמזרח טקסס דלילה באוכלוסייה יהודית.
7 צפייה בגלריה
סניף חב"ד ביוסטון זורקים דמי חנוכה משוקולד ממסוק. הריחוק החברתי השנה שינה  את התוכניות
סניף חב"ד ביוסטון זורקים דמי חנוכה משוקולד ממסוק. הריחוק החברתי השנה שינה  את התוכניות
בסניף חב"ד ביוסטון זורקים דמי חנוכה משוקולד ממסוק. הריחוק החברתי השנה שינה את התוכניות
(סניף חב"ד בצפון העיר)
באוניברסיטת צפון-טקסס הנמצאת בדנטון, כ-50 ק"מ צפונית לדאלאס, לומדים רק כ-400 סטודנטים יהודים מתוך 40 אלף התלמידים. מליסה דוצ'ין, מנכ"לית סניף "הלל" של האוניברסיטה, אומרת שחנוכה יוצא בדרך כלל כאשר הסטודנטים כבר בבית לרגל חופשת החורף, כך שמעבר לאזכור בתפילת השבת האחרונה לפני הבחינות הסופיות, הסטודנטים לא רגילים לחגוג בקמפוס את חנוכה.
אבל השנה איננה שנה רגילה, וארגון הלל יערוך הדלקת נרות וירטואלית ראשונה ב-15 בדצמבר, לאחר סיום הבחינות הסופיות. "סברנו שחשוב לעשות משהו יחד כקהילה", אומרת דוצ'ין, "גם אם זה משהו שאינו מפגש פיזי".
"הקורונה לימדה אותנו עד כמה השליחים חשובים לקהילה", אמר זאב שוורץ, מנכ"ל תנועת "תורה מציון", "וכמה השליחים מוכנים לעשות כדי לצאת השנה לשליחות. דווקא בימים של חוסר ודאות וחושך גדול נמשיך להאיר באור גדול את הקהילות היהודיות בתפוצות, מתוך שליחות וחיבור לעם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל".

120 אלף ערכות חנוכה ליהודים באירופה

מרכז רבני אירופה, איגוד הארגונים היהודיים וארגון בסד יערכו מדי ערב אירועי הדלקת נרות במדינות היבשת, בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל, רבנים מרכזיים באירופה ומנהיגים יהודיים.

מרכז הרבנים חילק בחודש האחרון כ-120 אלף ערכות חנוכה לקהילות בערים מרכזיות ובעיירות מרוחקות, במסגרת מבצע "מאירים את אירופה". המשלוח כלל חנוכיות ונרות להדלקה לכל שמונת ימי החג עבור אלה הנמצאים במרחק גדול מהמרכזים יהודיים, במטרה לאפשר לכל יהודי לפרסם את נס החנוכה.
לערכה חולקה סדנה לילדים מטעם אגף "מורשה" בארגון, הכולל סרטונים, משחקי מולטימדיה ואביזרי למידה בענייני חנוכה. סמנכ"ל מרכז רבני אירופה, הרב יוסף ביינהקר, סיפר שהחומר תורגם לשפות שונות והערכות שימשו אלפי ילדים מכל הגילאים ב"סאנדיי סקול" ובבתי ספר יהודיים וכן בפעילויות חינוכיות הנערכות בקהילות.
  • סייעה בהכנת הכתבה: אפרת קרסנר