בית מכירות פומביות בגרמניה מציע למכירה פומבית חפצים אישיים של דמויות בולטות מקרב הנאצים, ובהם ציור שצייר הצורר הנאצי, אדולף היטלר, בחתימתו - וכרית השינה של בת זוגו, אווה בראון. הארגונים היהודיים באירופה, שבעבר כבר הצליחו לסכל יוזמות דומות שהתייחסו לפושעי המלחמה כאל גיבורי תרבות, קוראים גם כעת לבטל את המכירה, ולמדינות העולם - לאסור זאת בחוק.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
5 צפייה בגלריה
גלויות חתומות של אדולף היטלר
גלויות חתומות של אדולף היטלר
גלויות חתומות של אדולף היטלר
מי שהודיע על הכוונה לסחור באותם פריטים הוא בית המכירות "הרמן היסטוריקה" במינכן, וזו לא הסערה הראשונה שהוא מחולל בנושא. לפני כשנתיים העמיד למכירה חפצים אישיים של היטלר עצמו, שלבסוף "נגאלו" על ידי איש העסקים הלבנוני, עבדללה שתילה, שבחר לרכוש אותם במאות-אלפי אירו למטרת הנצחת השואה – ולתרום אותם למוזיאון "יד ושם". שנה לאחר מכן שוב עלה לכותרות כאשר ערך מרתון מכירות פומביות של "מזכרות נאציות", ובהן כתבים אישיים של היטלר עצמו, תמונות בחתימתו האישית, פורטרטים ועוד.

כף של היטלר ב-500 אירו

בין החפצים המוצעים הפעם, עומדות למכירה "מזכרות" כדוגמת מארזי סיגריות, אלבום תמונות וכוסות ליקר מעוטרות בזהב של הרמן גרינג, מראשי משטר היטלר; גם כוס יין לבן מקריסטל ששימשה אותו כשהיה יוצא לציד – וכן ציור מקורי בחתימתו של אדולף היטלר, שלמד אמנות ושאף להיות אמן מוערך, אך נחשב בינוני למדי - ומכחולים שהיו שייכים לו, גלויות בחתימתו והסכו"ם שלו ועוד פריטים רבים.
5 צפייה בגלריה
ציור שצייר הצורר הנאצי, אדולף היטלר, בחתימתו
ציור שצייר הצורר הנאצי, אדולף היטלר, בחתימתו
ציור שצייר הצורר הנאצי, אדולף היטלר, בחתימתו
בית המכירות מצניע את המכירה שאמור להתקיים מחר (יום ו'), ורק אנשים הרשומים לה יכולים לראות את הפריטים המוצעים בה. מחירם ההתחלתי של הפריטים נע בין 500 אירו ל-25 אלף אירו, אך בפועל הם יימכרו במחירים גבוהים יותר.
כך למשל, קופסת הסיגרים של גרינג מתחילה ב-3,000 אירו; הכרית של אווה בראון ב-2,500, הציור של היטלר בחתימתו מוצע במחיר התחלתי של 21 אלף אירו, מערכת הסכו"ם השלמה שממנה סעד ב-6,000 אירו, כף אחת מתוכה ב-500 אירו וגלויות שלו בחתימתו מתומחרות אף הן במחיר פתיחה של 500 אירו.

"שוק לא לגיטימי"

יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, מסר כי "מדובר בחוסר אחריות וחוסר רגישות עצומים, שנותנים לגיטימציה לתרבות הגוברת של 'חובבי היטלר'". לדבריו, "זהו צעד מתריס שמנוגד לכל עיקרון של הגינות ואנושיות מצד אותו בית מכירות פומביות, שכבר ספג ביקורות גדולות מכל רחבי העולם על מכירה דומה, ולמרות זאת החליט לעשות זאת שוב".
5 צפייה בגלריה
על הסכום של היטלר נקבע תג מחיר התחלתי של 6,000 אירו
על הסכום של היטלר נקבע תג מחיר התחלתי של 6,000 אירו
על הסכו"ם של היטלר נקבע תג מחיר התחלתי של 6,000 אירו
"מטרתנו היא איסור על מכירת מזכרות אלו, והעברתן למקומות לימוד כמו מוזיאונים, וזו תהיה עבודה קשה וארוכה", הוסיף מרגולין. "תמיכה מהממשלה בביקורת על סחר נתעב שכזה צריכה להיות נקודת ההתחלה המינימלית בזמן שאנו ממתינים לחקיקה. איננו יכולים לאפשר לנגיף האנטישמיות להתפשט ללא בקרה".
יו"ר האיגוד קרא לממשלת גרמניה "לבטל את המכירה הפומבית המתועבת הזו" ו"לכל מי שמגדיר את עצמו אדם מוסרי" - לא להשתתף בה בדרך כלשהי, על מנת להעביר את המסר כי שמדובר ב"שוק" לא לגיטימי.
5 צפייה בגלריה
קופסת הסיגריות של הרמן גרינג
קופסת הסיגריות של הרמן גרינג
קופסת הסיגריות של הרמן גרינג
עו"ד שלמה דהן, מנהל המחלקה המשפטית באיגוד הארגונים היהודיים, אמר כי "מדובר בבית מכירות שקנה את שמו בסחר שהוא עושה, בין היתר, בפריטים נאציים, יש שוק רציני מאוד בקרב חובבי הז'אנר ואנשים מוכנים לשלם עשרות-אלפי יורו ויותר על פריטים מסויימים, וככל שזה יותר קרוב להיטלר, יימח שמו, כך עולה גם המחיר בהתאמה".
5 צפייה בגלריה
הכרית של אווה בראון מוצעת למכירה פומבית
הכרית של אווה בראון מוצעת למכירה פומבית
גם הכרית של אווה בראון מוצעת למכירה פומבית