"שר התורה", הרב חיים קניבסקי, איננו – אבל נראה כי השפעתו הציבורית כמנהיג החרדי הבכיר ביותר לא נחלשת גם לאחר מותו. בעקבות ההתפשטות המחודשת של נגיף קורונה והעלייה בנתוני התחלואה, מתכוונים במטה ההסברה למאבק בקורונה להשיק קמפיין חדש להסברה במגזר, בכיכובו של הרב המנוח, בקריאה לציבור להתחסן במנה הרביעית נגד הנגיף – כפי שהורה בעצמו עוד בחייו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במודעות ענק שנתלו היום (ב') בריכוזים החרדיים ברחבי הארץ, ובהמשך השבוע יופיעו גם בכלי התקשורת הפונים למגזר החרדי, נראית תמונת ענק של המנהיג הליטאי כשהוא רוכן על ספר לימוד, ולצידה נכתב: "הוראת מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קניבסקי זצוק"ל (זכר צדיק וקדוש לברכה): 'על כל המבוגרים להתחסן במנה רביעית נגד קורונה'".
קראו עוד בערוץ היהדות:
אף שבעיניים חיצוניות השימוש בדמותו של הרב לאחר פטירתו עלול להיתפס כפגיעה בכבודו, בקרב החרדים מקובל לעשות כן למטרות ערכיות, כגון גיוס כספי צדקה – וכך במקרה זה של דאגה לבריאות הציבור, כ"צוואתו האחרונה". במטה ההסברה מדגישים עוד כי הקמפיין נעשה בהסכמת משפחת קניבסקי ובעידודה.
2 צפייה בגלריה
ההוראה להתחסן משמו של הרב חיים קניבסקי המנוח
ההוראה להתחסן משמו של הרב חיים קניבסקי המנוח
ההוראה להתחסן משמו של הרב חיים קניבסקי המנוח
(מטה ההסברה לציבור החרדי של משרד הבריאות)
"כבר לפני מספר שבועות פרסם הרב את הקריאה למבוגרים להתחסן בחיסון הרביעי", אמר אבי בלומנטל, יועץ משרד הבריאות. "קיבלנו את אישור משפחת הרב, ובתיאום איתם אנחנו פועלים במטרה להגיע לליל הסדר כשכל האוכלוסייה הבוגרת, בני ה-60 ומעלה, מוגנת".

היסטוריה של מאבק למען חיסונים

הרב חיים קניבסקי עלה לכותרות בשנתיים האחרונות בכמה בהזדמנויות בהקשר של התמודדות החברה החרדית עם מגפת הקורונה, ויחסה להנחיות הממשלה למניעת התפשטותה. בגל הראשון הוא ספג ביקורת ציבורית קשה על כך שדחף לפתיחת בתי הספר והישיבות במגזר החרדי, בשעה שמערכת החינוך הכללית מושבתת, אך בהמשך חל שינוי מגמה – כולל שיתוף פעולה מצידו עם משרד הבריאות להגברת המודעות ברחוב החרדי ולשמירה על ההנחיות, וגם לעידוד ההתחסנות. הרב עצמו, אגב, חלה בקורונה והחלים בביתו.
2 צפייה בגלריה
הרב חיים קנייבסקי עם פרופ' בליצר
הרב חיים קנייבסקי עם פרופ' בליצר
הרב חיים קניבסקי עם פרופ' רן בליצר
(צילום: שוקי לרר)
בין היתר, קרא הרב קניבסקי להימנע מאירוח בחג סוכות של אנשים שאינם מבני המשפחה ולקיים מנייני תפילה בשטחים הפתוחים. כמו כן קבע כי אם אדם נדרש לבדיקת קורונה – חובה עליו לבצעה אף בימי חול המועד, שבהם נהוג בדרך כלל להימנע מכל עיסוק בענייני חולין הסובלים דיחוי. עם זאת, הוא סירב לקרוא במפורש לסגירתם המוחלטת של בתי הכנסת כמתחייב, אלא הסתפק בקריאה לגבאים לעשות זאת "ככל האפשר".
השיא היה כאשר הרב קבע כי חובה על הילדים להתחסן נגד הקורונה. בהמשך אף הורה למוסדות החינוך במגזר החרדי שלא לאפשר למורים ולמורות בבתי הספר ובתלמודי התורה להגיע לעבודתם, ולמעשה להוציא אותם לחופשה כפויה, אם לא התחסנו. הוא גם קרא לחסן את התלמידים בתוך מוסדות החינוך – ולא להסתפק רק בחיסונים במוקדים הרפואיים בקהילה.
על קריאתו זו שילמו הרב ובני משפחתו מחיר כבד. ב"ידיעות אחרונות" נחשף כי מתנגדי חיסונים החלו להטריד את סביבתו עם מכתבי נאצה, פוסטים מכפישים ברשתות החברתיות ואיומים מפורשים. בסביבת הרב קניבסקי סיפרו, בין השאר, על מסרים חריפים שהופנו כלפי בני המשפחה בערוצים שונים, כולל פנים אל פנים בפגישות "אקראיות" ברחוב.
כך למשל יענקי, הנכד שהיה מזוהה ביותר עם הרב ומוכר כמי שלחש על אוזנו, ספג קריאות "אתם רוצחים" ו"יש דם ילדים על הידיים שלכם", לצד איומים כמו "נגיע אליכם" ו"איחולים" כמו "יאנסו את הילדים שלך". בהודעות SMS שנשלחו לבני משפחה נוספים, חלקן בשעות לילה מאוחרות, נכתב: "ימח שמך", "נבל" ו"עמלק", בתוספת האיום המרומז "יש דין ויש דיין".