נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נראה אחר הצהריים (יום ה') כמי שלראשונה קורא בפומבי, לפחות במרומז, לדחות את הבחירות לנשיאות שאמורות להיערך ב-3 בנובמבר. בציוץ שפרסם בטוויטר הזהיר טראמפ כי אם הבחירות יתקיימו במועדן כשמסביב נמשכת מגפת הקורונה, ורבים מהאמריקנים ינצלו בשל כך את הזכות להצביע דרך הדואר במקום בקלפיות, יירשמו זיופים רבים.
פוליטיקאים בכירים משני צדי המתרס הפוליטי, ובהם מנהיגי הרפובליקנים בסנאט ובבית הנבחרים, מיהרו להתייחס בביטול להצעתו של טראמפ והבהירו שהבחירות ייערכו במועדן. עם זאת, עצם ההצעה של הנשיא מגבירה את החשש שאת השבועות הקרובים הוא ינסה לנצל כדי לערער את אמון האמריקנים בתוצאות הבחירות.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר ב מפעל ב צפון קרוליינה שמשתתף ב פיתוח חיסון ל קורונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר ב מפעל ב צפון קרוליינה שמשתתף ב פיתוח חיסון ל קורונה
הנשיא טראמפ. "להצביע בביטחון"
(צילום: רויטרס)
"מתן אפשרות לכולם להצביע בדואר בבחירות של 2020 יוביל לבחירות הכי לא-מדויקות והכי שקריות בהיסטוריה", כתב טראמפ בציוץ שחולל סערה. "זו תהיה מבוכה גדולה לארה"ב". את ציוצו חתם בשאלה: "לדחות את הבחירות עד שאנשים יוכלו להצביע באופן הולם ובביטחון?".
כל ניסיון לדחות את הבחירות מנובמבר הקרוב יצטרך לקבל את הסכמתם של שני בתי הקונגרס – בית הנבחרים והסנאט. בסנאט יש כעת רוב רפובליקני, אבל בבית הנבחרים יש רוב דמוקרטי, ומכיוון שלפיכך נדרשת הסכמתן של שתי המפלגות לדחייה, מלכתחילה לא היה להצעתו של טראמפ סיכוי להתקבל. העובדה שבשעות שאחרי הציוץ הבהירו אפילו מנהיגי הרפובליקנים בקונגרס כי הם מתנגדים נחרצות לדחייה, אמורה לחסל גם את התקווה הקלושה שהייתה אולי לנשיא לממש את הרעיון.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
המגפה עוד בחוץ. דונלד טראמפ
(צילום: MCT)
שעה קלה אחרי הציוץ של טראמפ נמסר מקמפיין הבחירות שלו כי בציוצו הנשיא "רק העלה שאלה בנוגע לכאוס שיצרו הדמוקרטים בכך שהם מתעקשים על קיום הצבעה בדואר". עוד כמה שעות חלפו, וטראמפ פרסם ציוץ נוסף, ובו כתב שהאמריקנים צריכים לדעת כבר בליל הבחירות מיהו המנצח, ולא ימים או חודשים אחר כך. הנשיא כיוון בכך לאפשרות – הריאלית, יש לומר – שספירת הקולות שיישלחו בדואר תתארך ותימשך זמן רב יותר מבעבר. "אני שמח שהצלחתי לגרום לתקשורת השקרנית להתחיל סוף סוף לדבר על הסיכונים שנקפים לדמוקרטיה שלנו ממתן הזכות האוניברסלית להצביע דרך הדואר", כתב טראמפ.

הדואר טוב לדמוקרטים

שלושה חודשים לבחירות מצבו של טראמפ בסקרים עגום: לפי כל הסקרים הנחשבים איכותיים, מועמד הדמוקרטים ג'ו ביידן מוביל עליו במישור הארצי בפער של כ-10%, וגם במדינות המפתח שצפויות להכריע את הבחירות בשיטת האלקטורים – בהן פלורידה, פנסילבניה ומישיגן – צועד ביידן ביתרון מבטיח. אפילו בכמה מדינות הנוטות באופן מסורתי לטובת המועמדים הרפובליקנים לנשיאות, כמו טקסס ואלסקה, מתנהל הפעם קרב צמוד למדי בין השניים. היתרון שממנו נהנה כעת ביידן משמעותי בהרבה מזה שהיה להילרי קלינטון על טראמפ לפני הבחירות ב-2016.
בחודשים האחרונים הרבה טראמפ להתבטא נגד הרחבת האפשרות של האמריקנים להצביע בהצבעה מוקדמת דרך הדואר, בצל החשש של רבים מהם להגיע לקלפי בנובמבר. ארה"ב, נזכיר, היא המדינה שספגה את המכה הקשה ביותר מנגיף הקורונה: מספר המתים מהנגיף שם עומד כבר על יותר מ-150 אלף, ומספר הנדבקים המאומתים על יותר מ-4 מיליון. אחרי שהנגיף דעך באזורים במזרח המדינה כמו ניו יורק וניו ג'רזי, כעת הוא מכה בעוצמה במדינות בדרום ארה"ב ובמערבה, בהן פלורידה וטקסס.
פרשנים מעריכים כי הצבעה בדואר מיטיבה עם המפלגה הדמוקרטית, משום שהיא מגדילה את שיעור המצביעים. התפיסה הרווחת היא שהדמוקרטים הם הראשונים להרוויח מעליית שיעור ההצבעה, מכיוון שצעירים, בני מיעוטים ובעלי הכנסה נמוכה, אשר היסטורית נוטים להצביע לדמוקרטים, הם לרוב הראשונים להדיר את רגליהם מהקלפי מפאת חוסר עניין או חוסר נכונות לוותר על שעות עבודה יקרות לטובת ההצבעה.

הכלכלה ספגה מכה, והציוץ הגיע

כל מדינות ארה"ב מאפשרות כבר כיום לפחות לחלק מתושביהן להימנע מהגעה לקלפיות ובמקום זאת להצביע מרחוק (absentee ballot) בהצבעה מוקדמת, על פי רוב בדואר. בחלקן נדרשים המצביעים להציג נימוק המצדיק הצבעה בדרך זו, ואילו אחרות מאפשרות הצבעה כזו לכל בעלי זכות הבחירה, בלי צורך בסיבה מיוחדת.
בצל מגפת הקורונה השמיעו בחודשים האחרונים עוד ועוד מדינות בארה"ב תמיכה בהרחבת האפשרות להצביע בדרך הזו, וסקרים מהשבועות האחרונים מעידים שרוב עצום בציבור האמריקני, יותר משני שלישים, תומך בהרחבת הזכות להצביע בדואר. טראמפ ורפובליקנים אחרים המשיכו מצדם להביע התנגדות נחרצת להרחבת ההצבעה בדואר, בטענה שהיא תוביל לזיופים נרחבים ותפגע באמינות הבחירות.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות פריימריז דמוקרטיים ניו המפשייר קלפי אליזבת וורן
ארה"ב בחירות פריימריז דמוקרטיים ניו המפשייר קלפי אליזבת וורן
אין ראיות לזיופים נרחבים. קלפי בארה"ב
(צילום: AFP)
יצוין כי מניסיון העבר אין ראיות לזיוף נרחב בהצבעה דרך הדואר כמו זה שממנו מזהיר טראמפ. למעשה, חמש ממדינות ארה"ב כבר מקיימות את ההצבעה כולה דרך הדואר, ועד כה הן לא דיווחו על בעיות מיוחדות. מדינות אלה מדגישות כי הן נוקטות שורה של אמצעים כדי להבטיח את ההצבעה הזו. עוד יצוין כי מבדיקות שנערכו בעבר עולה שככלל זיופים בבחירות בארה"ב – הן בקלפי והן בדואר – הם תופעה נדירה.
במפלגה הדמוקרטית מביעים זה תקופה ארוכה חשש שטראמפ ינצל את מגפת הקורונה כדי למנוע מעצמו הפסד בבחירות, בין השאר על-ידי ניסיון לדחות את ההצבעה למועד מאוחר יותר. מאז תחילת השנה הורע מאוד מצבו של טראמפ בסקרים, בין השאר משום שהכלכלה האמריקנית – שידעה פריחה בחלק ניכר מכהונתו – ספגה מכה קשה ממגפת הקורונה. את הרעיון לדחות את הבחירות צייץ טראמפ היום אחר הצהריים זמן קצר אחרי שארה"ב התבשרה כי הכלכלה האמריקנית התכווצה ב-32.9% ברבעון השני – ההתכווצות הגדולה ביותר מאז 1947.
מצבו הגרוע של טראמפ בסקרים נובע גם מכך שהוא נתפס על-ידי מבקריו כמי שבמהלך מהומות ג'ורג' פלויד ליבה את האש במקום לאחות את הקרעים בין האמריקנים. רוב גדול מהציבור האמריקני, כ-67%, גם אינו מרוצה מהאופן שבו טיפל טראמפ במגפת הקורונה עצמה, ולא רק בהשלכותיה הכלכליות.

הוא לא יכול לדחות

דמוקרטים הביעו חשש שבצל כישלון הניסיון שלו לצמצם את הפער בסקרים ינסה טראמפ לדחות את הבחירות, בתקווה שעד למועד החדש שייקבע להן ייחלש הנגיף, ישתפר המצב הכלכלי ומצביעים ישובו לתמוך בו. מבקריו מאמינים שגם אם הוא אינו מתכוון לנקוט צעדים ממשיים בניסיון לדחות את הבחירות, ברמיזתו שיש לדחות אותן בשל חשש לזיופים הוא רוצה לכל הפחות לערער את אמינותן בעיני הציבור.
בריאיון ל"פוקס ניוז" בשבוע שעבר כבר סירב טראמפ להתחייב שיקבל את תוצאות הבחירות, יהיו אשר יהיו. בחודש שעבר אמר לתומכיו באריזונה: "לדעתי זו תהיה מערכת הבחירות המושחתת בתולדות ארה"ב".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
יתרון בפלורידה ופנסילבניה. ביידן
(צילום: AP)
הציוץ של טראמפ אחר הצהריים עורר מיד סערה פוליטית בארה"ב, ודמוקרטים מיהרו לגנותו. "נשיא מכהן מפזר שקרים ומציע לדחות את הבחירות כדי להישאר בשלטון", אמר חבר בית הנבחרים הדמוקרט דיאן קילדי. "אל תניחו לזה לקרות. כל אמריקני – רפובליקני, עצמאי או דמוקרט – צריך להשמיע קול נגד פריקת העול של הנשיא הזה ונגד חוסר הכבוד המוחלט שלו לחוקה". יצוין כי גם אילו היו הבחירות נדחות, לפי החוקה נשיאותו של טראמפ הייתה מסתיימת ב-20 בינואר בצהריים ובמועד זה היה עליו לפנות את תפקיד הנשיא.
הסנאטור הדמוקרטי טום יודל הדגיש כי "אין שום דרך שבה נשיא ארה"ב יכול לדחות את הבחירות. אסור לנו לאפשר לו להסיח את דעתנו מאזלת היד שהוא הפגין בטיפול במגפת הקורונה". יודל הוסיף כי הרעיון של טראמפ לדחות את הבחירות הוא "התקפה חמורה ומזעזעת על ההליך הדמוקרטי".
5 צפייה בגלריה
נגיף קורונה ארה"ב פלורידה תור ל בדיקות
נגיף קורונה ארה"ב פלורידה תור ל בדיקות
בתור לבדיקות קורונה בפלורידה. הנגיף מכה בדרום
(צילום: AP)
חברת הקונגרס מיקי שריל הצטרפה למגנים את טראמפ והדגישה כי החוקה האמריקנית נותנת לקונגרס את הסמכות לקבוע את יום הבחירות – "ואנחנו לא מזיזים אותן".
גם מושל רפובליקני אחד, כריס סונונו מניו המפשייר, מיהר לבטל את הרעיון של טראמפ: "שלא תטעו – הבחירות בניו המפשייר יתקיימו ב-3 בנובמבר. סוף הסיפור", כתב זמן קצר אחרי הציוץ של הנשיא. "מערכת ההצבעה שלנו בניו המפשייר מאובטחת, בטוחה ואמינה. הצלחנו ב-100% מהפעמים במשך 100 שנים, והשנה הזו לא תהיה שונה".
שעות אחרי שהחלה הסערה אמר את דברו גם הנשיא לשעבר ברק אובמה. במהלך הספד לחבר בית הנבחרים לשעבר ג'ון לואיס הזהיר אובמה מניסיון למנוע ממצביעים דמוקרטים לתת את קולם: "יש בשלטון מי שעושים ככל יכולתם כדי לגרום לאנשים שלא לצאת להצביע. הם עושים זאת על-ידי סגירת קלפיות ופגיעה במיעוטים ובסטודנטים עם חוקים מגבילים הנוגעים למסמכים מזהים. הם פועלים נגד זכויות ההצבעה באופן ממוקד וכירורגי, ומנסים אפילו לפגוע בשירות הדואר לקראת מערכת בחירות שהולכת להיות תלויה בהצבעות בדואר, שיטת הצבעה שההסתמכות עליה נובעת מהרצון למנוע מאנשים לחלות".