נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עורר פעם נוספת תדהמה וזעם בקרב מומחי הבריאות בארצו, וגם בקרב החולים ששרדו את נגיף הקורונה, כאשר שוב נראה מזלזל בהנחיות הבריאות ומוריד את המסכה ליד אנשיו בבית הלבן. הנשיא חזר לשם הלילה (בין שני לשלישי) לאחר שלושה ימים שבהם אושפז בבית חולים כשנדבק בעצמו ופיתח תסמיני מחלה, ולמרות שהוא מחלים כעת הוא עדיין עלול להיות מידבק.

7 צפייה בגלריה
טראמפ זוקף אגודל ללא מסכה בבית הלבן
טראמפ זוקף אגודל ללא מסכה בבית הלבן
טראמפ ללא מסכה בבית הלבן. "ננצח את הנגיף, אל תחששו ממנו"
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
טראמפ ללא מסכה  על המרפסת בבית הלבן
טראמפ ללא מסכה  על המרפסת בבית הלבן
הנשיא מסיר את המסכה
(צילום: AFP)
הנשיא אף קרא לאמריקנים ש"לא לפחד" מהנגיף שגבה את חייהם של כ-210,000 אלף בני אדם בארצו – יותר מכל מדינה אחרת בעולם – ואמר להם שיזכו לטיפול הטוב ביותר שמערכת הבריאות האמריקנית יודעת לתת. "אל תתנו לנגיף לשלוט בכם. אל תחששו ממנו. אנחנו ננצח אותו", אמר בסרטון שפרסם בטוויטר. "יש לנו את המכשור הרפואי הטוב ביותר, יש לנו את התרופות הטובות ביותר".
אלא שהטיפול הרפואי שלו זכה הנשיא – עם צבא של רופאים ותרופות שנוסו עד כה על מאות בני אדם בלבד – לא נגיש לאמריקנים מן השורה. בעוד רוב האמריקנים שחולים בנגיף נאלצים לעבור את המחלה לבד בביתם, ולפחד שמא התסמינים שלהם יחמירו, טראמפ קיבל מהרגע הראשון ליווי רפואי צמוד.
כשהחל לפתח תסמינים מדאיגים ביום שישי, אושפז הנשיא בבית החולים הצבאי וולטר ריד שליד וושינגטון – מהמרכזים הרפואיים הנחשבים במדינה, ושהה שם בסוויטה נשיאותית מרווחת. גם לאחר ששוחרר, הנשיא ימשיך לעבוד מהבית הלבן תחת ליווי רפואי צמוד של רופאו האישי, ד"ר שון קונלי, ושל אנשי המחלקה הרפואית הפועלת שם.
7 צפייה בגלריה
ד"ר שון קונלי
ד"ר שון קונלי
צבא של רופאים. הצוות שמלווה את טראמפ מחוץ לבית החולים וולטר ריד
(צילום: AFP)
הנשיא התפאר גם בתרופות המצוינות שפותחו במסגרת המאבק בנגיף, אך אלו שהוא קיבל לא נגישות לציבור הרחב. טראמפ קיבל כבר ביום שישי, ביום שבו אובחן כחולה, טיפול ניסיוני בנוגדנים שמטרתו להוריד את כמות הנגיפים בדם החולה. הטיפול הזה טרם קיבל אפילו אישור לשימוש חירום על-ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) – ונוסה על 275 בני אדם בלבד עד כה.

המטופל היחיד בעולם שקיבל שילוב תרופות כזה

בחברת רג'נרון שמפתחת את הטיפול הזה אמרו כי הנשיא קיבל אישור מיוחד לקבלתו, "מטעמי חמלה". בעוד שהנשיא קיבל את האישור הזה בתוך מה שנראה כשעות ספורות בלבד, לפי מומחי בריאות מדובר בדרך כלל בהליך סבוך וממושך מאוד – כזה שאינו נגיש לשאר האמריקנים.
בנוסף לטיפול הניסיוני הזה, הנשיא ממשיך לקבל טיפול בן חמישה ימים בתרופה האנטי-ויראלית "רמדסיביר", שמחקרים הראו כי היא מאפשרת לקצר את זמן ההחלמה של חלק מחולי הקורונה. התרופה לא קיבלה אמנם את אישור ה-FDA, אך כן קיבלה ממנו אישור לשימוש חירום. הנשיא קיבל אתמול מנה שלישית של התרופה, שניתנת בעירוי, ורופאיו אמרו שאת שתי המנות הנותרות יקבל בבית הלבן.
תרופה שלישית שקיבל הנשיא היא התרופה הסטרואידלית "דקסמתזון". לפי CNN התרופה מאפשרת לטפל בדלקות, אך מנגד מדכאת את מערכת החיסון ולכן ניתנת בדרך כלל רק לחולי קורונה שמצבם קשה.

הטיפול המשולב הזה שקיבל טראמפ נדיר ביותר, וייתכן אף שאף אדם אחר בעולם לא קיבל אותו. "ייתכן שהנשיא הוא המטופל היחיד בכדור הארץ שקיבל את השילוב הספציפי הזה של תרופות", אמר ל-CNN ד"ר ג'ונת'ן קיינר, פרופסור לרפואה מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון.
מומחית אחרת, האפידמיולוגית סימה יסמין, אמרה לרשת החדשות: "ברור, זה הנשיא של ארה"ב. הולכים לזרוק עליו את כל מה שיש מבחינה רפואית. יציעו לו את כל מה שיש – בין אם זה קיבל אישור חירום או לא". יסמין הזכירה את 210,000 האמריקנים שמתו מסיבוכי הנגיף מאז פרות המגפה באמריקה, לטענתה בשל טיפול כושל במשבר. "הם לא קיבלו גישה לרמה כזו של טיפול".
עוד לפני שנדבק, הנשיא זכה גם לגישה נרחבת מאוד לבדיקות לצורך אבחון הנגיף. את ההכרזה שלו ביום שישי בבוקר, שהוא ורעייתו מלניה נדבקו בנגיף, עשה טראמפ לפי הדיווחים בארה"ב רק לאחר שבדיקה שנייה שעבר חזרה חיובית. הבדיקה הראשונה שנעשתה לו ביום חמישי – כזו שהתוצאה שלה מגיעה בתוך 15 דקות – הייתה גם היא חיובית.

מעט ידע, מעט אמפתיה

"הוא נבדק יותר מכל אדם אחד אחר", אמרה עליו בעבר דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני, שאף היא נדבקה בנגיף. בעבר כינתה את טראמפ "האדם הנבדק ביותר באמריקה". הגישה הזו של טראמפ לבדיקות אין-סוף לא קיימת עבור אמריקנים מהשורה. בעוד הממשל הגביר בחודשים האחרונים את מערך הבדיקות, רק בשבוע שעבר הוא הכריז על תוכנית שבמקור הוצגה באוגוסט, להפצת 150 מיליון בדיקות מהירות כמו זו שעבר טראמפ.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עובד בבית החולים
דונלד טראמפ עובד בבית החולים
טראמפ מצטלם עובד מתוך בית החולים
(צילום: AP)
דבריו של טראמפ הלילה והתנהגותו עוררו את חמתם של חולים אחרים שהיו פחות בני מזל ממנו. "זה מרגיז אותי – הוא מאשפז את עצמו ויש לו צוות של 14 רופאים. רובנו לא יכולנו אפילו למצוא רופא אחד שיקשיב לנו", אמרה ל"ניו יורק טיימס" ג'ניפר אינגליש, מנהלת מסעדה בת 46 מאורגון. היא אמרה שהמסר של הנשיא היווה "חוסר זהירות".
אינגליש חלתה בקורונה בחודש אפריל, ומעידה שגם חודשים לאחר שהחלימה היא ממשיכה לסבול מתופעות לוואי שונות. בין היתר היא חשה לעתים תשישות ובחילות ולפעמים מקיאה. בעבר, סיפרה, היא רצה מרתונים, אבל עכשיו היא סובלת מקוצר נשימה אפילו אם היא יוצאת לטייל עם הכלב שלה, וצריכה לנמנם פעמיים ביום.
"אפשר היה לחשוב שבכך שהוא נדבק בנגיף הוא יפתח מעט אמפתיה, רוכש מעט ידע – אבל מסתבר שלא", אמרה אינגליש. "הוא ממשיך להמעיט בערכו (של הנגיף) ואומר 'אל תתנו לו לשלוט בחייכם'. הוא שולט בחיי. כל דקה בחיי נשלטת על-ידי הנגיף הזה".
7 צפייה בגלריה
חולה קורונה בארה"ב. "לו יש 14 רופאים, אנחנו לא מצאנו אחד שיקשיב לנו"
חולה קורונה בארה"ב. "לו יש 14 רופאים, אנחנו לא מצאנו אחד שיקשיב לנו"
חולה קורונה בארה"ב. "לו יש 14 רופאים, אנחנו לא מצאנו אחד שיקשיב לנו"
(צילום: רויטרס)
שאלת הטיפול הרפואי שאותו מקבלים אמריקנים שנדבקו בקורונה, נזכיר, מגיעה כשברקע אחת הסוגיות הבוערות במערכת הבחירות הנוכחית (כמו גם בקודמותיה): ביטוחי הבריאות. הדמוקרטים מבקשים להרחיב את הגישה של אמריקנים לטיפול רפואי הולם, באמצעות שימור תוכנית ביטוח הבריאות "אובמה קר" וקידום הרחבות נוספות של הזכויות הרפואיות. המחנה הפרוגרסיבי במפלגה אף מקדם את תוכנית ביטוח הבריאות האוניברסלי Medicare for All. רפובליקנים בראשות טראמפ מתנגדים בתוקף לתוכנית זו ולדומותיה בשל העלאת המיסים שבה תהיה כרוכה לטענתם, ומציגים את הצעות הדמוקרטים בתחום זה כרעיונות סוציאליסטיים-קומוניסטיים.
דבריו של טראמפ הלילה – והאופן שבו סיכן בהדבקה את עוזריו כשהסיר את המסכה שלו והתקרב אליהם כשחזר מהמרפסת שבה הצדיע למצלמות – הובילו גם לביקורת קשה מצד מומחי בריאות רבים. הללו כבר נדהמו מוקדם יותר השבוע, כאשר הנשיא יצא לסיבוב קצר מחוץ לבית החולים כדי לנופף לתומכיו שהתאספו שם – למרות שבכך העמיד בסכנת הדבקה את סוכני השירות החשאי שליוו אותו במכונית משוריינת ואטומה.

ביידן חוזר לתקוף: "טראמפ חסר אחריות"

"אין לי מילים, זה משוגע", אמר ל"טיימס" הראלד שמיט, פרופ' למדיניות ולאתיקה רפואית באוניברסיטת פנסילבניה. "זה חוסר אחריות משווע", הוסיף. לעיתון התראיין גם ד"ר ווליאם שאפנר, מומחה למחלות זיהומיות מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ואנדרבילט, שהזהיר כי קריאתו של טראמפ לאמריקנים שלא לפחד מהנגיף מסוכנת. "היא תוביל להתנהגות משוחררת יותר, שתוביל ליותר הדבקה בנגיף, שתוביל ליותר מקרי מחלה – שיובילו ליותר מקרי מוות".
ביקורת כלפי הנשיא נשמעה כמובן מהדמוקרטים, כאשר נראה ש"הפסקת האש" החד-צדדית שעליה הכריז יריבו הדמוקרטי בבחירות, ג'ו ביידן, הסתיימה (ביידן עצר לאחר שטראמפ נדבק שידור פרסומות שכללו מתקפות על הנשיא, אך הקמפיין של טראמפ לא עשה זאת).
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן המועמד הדמוקרטי ב בחירות ב ארה"ב בביקור ב וויסקונסין
ג'ו ביידן המועמד הדמוקרטי ב בחירות ב ארה"ב בביקור ב וויסקונסין
ביידן. "טראמפ אחראי למה שקרה לו"
(צילום: רויטרס)
ביידן תקף הלילה במרומז את טראמפ ואמר שנדבק כיוון שהיה "חסר אחריות", תוך שהוא מזכיר שהנשיא נמנע לרוב מעטיית מסכות ומשמירה על הנחיות הריחוק הפיזי. "כל מי שנדבק בנגיף בכך שהוא אומר 'למסכות אין השפעה, לריחוק אין השפעה' – אני חושב שהוא אחראי למה שקרה לו", אמר ביידן באסיפת בוחרים טלוויזיונית ששודרה ברשת NBC.
המועמד הדמוקרטי הניף את המסכה שלו ואמר: "אני חובש את המסכה הזו, לא ממש כדי להגן על עצמי, אלא כחלק מאחריות פטריוטית". בציוץ בטוויטר של ביידן הבוקר הוצג מסך מפוצל שבו נראה מצד אחד טראמפ מסיר את המסכה בבית הלבן ומהצד השני ביידן עוטה מסכה. בתחתית הסרטון הוצגה הכותרת: "למסכות יש חשיבות. הן מצילות חיים".

שהקורונה תחלים מטראמפ

בצד הרפובליקני רבים שיבחו כצפוי את הנשיא על חזרתו לבית הלבן, וחבר הקונגרס מאט גייטס מפלורידה אף הכריז בעליצות: "טראמפ לא צריך להחלים מהקורונה. הקורונה תצטרך להחלים מהנשיא טראמפ". למרות זאת, ניתן היה לשמוע קולות של ביקורת גם מהצד הרפובליקני. הסנאטור ג'ון קורנין מטקסס אמר לעיתון מקומי ביוסטון כי טראמפ לא היה זהיר מספיק וכי הטיפול שלו במשבר הקורונה יצר "בלבול" בנוגע לאופן שבו ניתן להציל חיים.
בארה"ב תוהים עדיין כיצד בדיוק תשפיע מחלתו של טראמפ על מערכת הבחירות, כאשר תחילה היו כאלו שהעריכו שהיא עשויה לעורר הזדהות עם הנשיא בקרב חלק מהבוחרים. בינתיים, נראה, המגמה הפוכה – וביידן ממשיך להתחזק. לפי סקר ארצי שפרסמה היום CNN, היתרון של ביידן על טראמפ עומד כבר על 16%. מדובר בפער הגדול ביותר שנותן כעת סקר כלשהו לטראמפ, ולפיכך ייתכן כי הוא אינו מדויק דיו, אולם המגמה הניכרת בו – התחזקות של ביידן מאז העימות הטלוויזיוני בשבוע שעבר – עולה בקנה אחד עם המגמה שנצפתה בסקרים אחרים.
חשוב לציין שבשיטת האלקטורים בארה"ב לספירת הקולות הארצית אין משמעות, אך גם במדינות המפתח שיכריעו את הבחירות ביידן מוביל. סקרים שפורסמו לאחרונה משתי המדינות המתנדנדות החשובות ביותר, פנסילבניה ופלורידה, הראו שגם שם ביידן חוזר להוביל בפער משמעותי.

שאלות על מצב הנשיא

טראמפ אמנם הצהיר כי מצבו מצוין, וכי הוא "מרגיש טוב יותר מלפני 20 שנה" – אך שאלות רבות נותרו לגבי מצבו הרפואי, במיוחד לאור העובדה שרופאו, ד"ר שון קונלי, מסרב עדיין לחשוף חלק מהפרטים הרפואיים הנוגעים לנשיא. אתמול, למשל, המשיך קונלי בסירובו לפרט מה מצבן של הריאות של טראמפ, ומה תוצאות הבדיקות שנערכו להן. חולי קורונה רבים, כידוע, סובלים מנזק ארוך טווח לריאות שלהם. אמנם אין בכך סימן שמעיד על נזק מיוחד לתפקודו של הנשיא, אך בכלי התקשורת האמריקניים העירו כי לאחר שהנשיא עלה הלילה על מדרגות הבית הלבן כדי להצדיע אל מול המצלמות, הוא נראה מתנשם בכבדות.
7 צפייה בגלריה
עם מסכות בפלורידה. לקראת זינוק נוסף בתחלואה?
עם מסכות בפלורידה. לקראת זינוק נוסף בתחלואה?
עם מסכות בפלורידה. לקראת זינוק נוסף בתחלואה?
(צילום: AP)
בדבריו חזר טראמפ על קריאתו לשוב במהרה לשגרה. אלא שבינתיים – כשפחות מחודש נותר לבחירות – מגפת הקורונה נמצאת דווקא במגמת עלייה בארה"ב. לפי ספירת "ניו יורק טיימס", בשבוע הקודם אובחנו בממוצע 43,586 נדבקים חדשים בכל יום בארה"ב – עלייה של 6% מהמספר הממוצע שבועיים לפני כן. לפי העיתון בכל יום מתו בשבוע שעבר כ-720 אמריקנים בממוצע מסיבוכי הנגיף.
הזינוק בתחלואה נרשם כעת במיוחד במדינות באזור המערב התיכון ומערב ארה"ב, שם מזג האוויר הקר יותר מאלץ לקיים פעילויות רבות במקומות סגורים. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, רק ביום שבת דיווחו ארבע מדינות – קנטקי, מינסוטה, וויסקונסין ומונטנה – על מספרי שיא יומיים של נדבקים חדשים. קנזס, נברסקה, ניו המפשייר, ווייומינג ודרום דקוטה דיווחו גם הן על מספרי שיא יומיים בשבוע שעבר.
גם בניו יורק – שספגה את אחת המכות הקשות ביותר בגל ההתפרצות הראשון של הנגיף – חוששים מגל נוסף, והודיעו אתמול על סגירת בתי ספר ב"מוקדים החמים" בעיר – במיוחד באזורים בקווינס ובברוקלין שבהם קהילות חרדיות גדולות וצפופות. הרשויות חוששות מקצב הדבקה גדול יותר בקרבן, בעקבות הפרה של ההנחיות.