הנסיך הירדני חמזה, יורש העצר לשעבר שלטענתו הושם בסוף השבוע במעצר בית על-ידי משטרו של אחיו למחצה, המלך עבדאללה, אומר בהקלטה חדשה שפורסמה הבוקר (יום ב') כי הוא אינו מתכוון לשתוק כפי שהורה לו לעשות הצבא הירדני. בקלטת שמע שהעביר הנסיך לאנשי קשר שלו ושפורסמה על-ידי גורמי אופוזיציה נשמע חמזה אומר כי אין בכוונתו לנקוט כעת צעדים ש"יסלימו" – כלשונו – את המצב, אך מבהיר כי לא יציית לשלל ההגבלות שהוטלו עליו.
6 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ואחיו למחצה הנסיך חמזה. הדחה ב-2004
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
"לא אציית". הנסיך חמזה
(צילום: רויטרס)
בקלטת נשמע הנסיך הירדני מדבר על ההוראות שנתן לו מפקד הצבא ביום שבת: "ודאי שלא אציית להוראותיו, כשהוא אומר לי שאסור לי לצאת מהבית, לצייץ או ליצור קשר עם אנשים, ושמותר לי להיפגש רק עם בני משפחתי".
שלטונות ירדן, נזכיר, יצאו בסוף השבוע למבצע מעצרים שבו עצרו לפחות 16 בני אדם בגין פעולות שאיימו לטענתם "לערער את יציבות המדינה". העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח כי אחד העצורים היה הנסיך חמזה, וכי הוא נעצר בגין תוכנית להדיח את המלך עבדאללה השני בהפיכה. בהמשך הכחישה ירדן את הטענה כי נעצר, אבל סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הוא אכן נחקר, והנסיך חמזה עצמו פרסם בשבת, מעט לפני חצות, סרטון וידאו שבו טען כי הוא מוחזק כעת במעצר בית.
הנסיך חמזה והמלך עבדאללה השני הם שניהם בניו של מלך ירדן המנוח חוסיין, אבל הם נולדו כל אחד לאם אחרת: עבדאללה, בן 59, הוא בנה של המלכה מונה, ואילו חמזה, בן 41, הוא בנה של המלכה נור. אחרי מות המלך חוסיין ב-1999 ועליית בנו עבדאללה לשלטון כיהן הנסיך חמזה כיורש העצר, כלומר כראשון בתור לרשת את הכתר, אבל ב-2004 הדיח אותו עבדאללה מהתפקיד, ובהמשך הוא מינה במקומו את בנו-שלו, הנסיך חוסיין בן עבדאללה. מאז ועד היום הנסיך חוסיין הוא יורש העצר, וכעת מכשירים אותו השלטונות לקראת קבלת הכתר בעתיד.
6 צפייה בגלריה
ירדן המלכה נור עם בנה הנסיך חמזה ב 1999
ירדן המלכה נור עם בנה הנסיך חמזה ב 1999
המלכה נור ובנה הנסיך חמזה ב-1999
(צילום: AFP)
בשנים שחלפו בתווך הפך הנסיך חמזה לדמות פופולרית ברחוב הירדני, בין השאר בשל דמיונו הפיזי הרב לאביו המנוח. לצד זה הוא רקם קשרים עם מנהיגי שבטים שחשו תסכול מהתנהלות השלטון, וטיפח מערכת יחסים עם פעילים מובילים בתנועת המחאה נגד ממשלת ירדן, שהחלה להשמיע את קולה בשל הטענות לשחיתות במוסדות הממשל והמצוקה הכלכלית של הממלכה הענייה. מגפת הקורונה הנחיתה בשנה האחרונה מכה קשה נוספת על כלכלת ירדן, והיא הביאה את שיעור האבטלה לשיא והעמיקה את העוני.
מקורות פוליטיים בירדן אומרים כי חמזה סיכן עצמו לאחרונה בעצם העובדה שהשתתף בכינוסים שבטיים שבהם מתחו המשתתפים בגלוי ביקורת על המלך, גם אם הוא עצמו לא השמיע בהם דברי ביקורת כאלה. בסרטון שהעביר בשבת בערב ל-BBC ושבו סיפר כי הוא נתון במעצר בית, כבר השמיע הנסיך חמזה ביקורת ברורה על עבדאללה השני, כשטען שתחת שלטונו פשטה השחיתות, כלכלת ירדן קרסה וכל ביקורת הושתקה. זו הייתה קריאת תיגר בוטה ויוצאת דופן מצד הנסיך, ואתמול היא גררה גינויים מצד אישים פוליטיים בכירים בממלכה, שטענו כי מדובר בחצייה של קו אדום.

הדיווח על "סוכן המוסד" נמחק

לפי שעה קשה לומר אם הנסיך חמזה אכן היה מעורב בתוכנית כלשהי לבצע הפיכה של ממש. לא מן הנמנע כי השלטונות החליטו לפעול נגדו כדי להעביר מסר שאל לשום גורם שהוא לערער על סמכותו של המלך ולעורר התנגדות כלשהי למשטר ההאשמי, גם אם בפועל לא היה מדובר בתוכנית הפיכה ממשית. במילים שבחרו חלק מהבכירים בירדן ביומיים האחרונים לתיאור מעשיו של חמזה הוא תואר כמי שעלול היה שלא במודע לערער את יציבות הממלכה, גם אם לא התכוון לעשות זאת.
6 צפייה בגלריה
רועי שפושניק
רועי שפושניק
רועי שפושניק, שנקשר לאירועים בירדן. "רק הציע לארח את אשתו של הנסיך, הם ידידים"
(מתוך עמוד הפייסבוק של שפושניק)
אתמול בצהריים הגיבה לראשונה על ההתפתחויות המלכה נור, רעייתו של מלך ירדן המנוח חוסיין, ובהודעה בטוויטר היא התייצבה להגנתו של בנה הנסיך חמזה ומסרה כי היא "מתפללת שהאמת והצדק ינצחו, עבור כל הקורבנות החפים מפשע של ההכפשה הזדונית הזאת". עוד כתבה: "שאלוהים יברך אותם ויגן עליהם".
במסיבת עיתונאים מסודרת ראשונה בנוגע למבצע המעצרים של סוף השבוע טען אתמול סגן ראש ממשלת ירדן, איימן ספדי, כי חקירת המעשים נמשכה תקופה ארוכה, וכי השלטונות החליטו לפעול אחרי שהתברר להם שהחשודים עברו משלב התכנון לשלב מתקדם יותר – כזה שבו הם מנסים להחליט מתי לממש את התוכנית. ספדי טען כי המלך עבדאללה ביקש תחילה לפתור את המשבר בפנייה ישירה וידידותית אל הנסיך חמזה, אך זה לא שיתף פעולה.
6 צפייה בגלריה
ירדן שער העיתון עיתון אל ע'אד יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
ירדן שער העיתון עיתון אל ע'אד יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
המלך עבדאללה וכותרת העיתון הירדני "אל-ראד" אתמול: "העולם מזדהה עם הצעדים שנקטה ירדן"
(צילום: gettyimages)
במסיבת העיתונאים טען ספדי גם כי אנשים סביב הנסיך חמזה קיימו קשרים עם "גורמים זרים" כדי להוציא לפועל מזימה כלשהי שתערער את יציבות הממלכה, וכי השלטונות יירטו התקשרויות עם גורמים זרים בנוגע לעיתוי הנכון לביצוע המעשים האלה. לפי ספדי, סוכנות מודיעין זרה יצרה קשר עם רעייתו של הנסיך חמזה והציעה לחלץ אותה ואת הנסיך מהמדינה באמצעות מטוס שיועמד לרשותם. בהמשך דווח באתר חדשות ירדני המקורב למנגנוני הביטחון כי מי שהציע לפנות את אשת הנסיך הוא "סוכן מוסד" ישראלי בשם רועי שפושניק, אבל כעבור שעה קלה נמחק הדיווח מהאתר.

בן סלמאן התקשר לעבדאללה: "תומכים בך"

בעקבות הדיווח נמסר מטעמו של שפושניק בן ה-41, המתגורר באירופה, כי הוא מעולם לא שירת בשירותי הביון הישראליים: "רועי שפושניק הוא חבר אישי קרוב של הנסיך חמזה. במהלך סוף השבוע סיפר הנסיך חמזה לרועי על המתרחש בממלכה, ומר שפושניק הציע לנסיך לשלוח את רעייתו וילדיו להתארח בביתו. למר שפושניק אין ידיעה כלשהי בנוגע לאירועים המוזכרים בירדן. ההצעה שהוגשה לנסיך חמזה נעשתה על בסיס קשרי ידידות וחברות איתנים בין המשפחות ומתוך רצון להקל על הנסיכה וילדיהם בשעה קשה זו".
בתוך כך, אמש הודיעה סעודיה כי המלך הסעודי סלמאן ובנו יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הנחשב לשליט בפועל של הממלכה, התקשרו למלך ירדן עבדאללה והדגישו בפניו את תמיכתה של ארצם בירדן בעקבות הצעדים שנקט עבדאללה כדי לשמור על ביטחון המדינה ויציבותה. שיחת הטלפון הזו באה כשברקע רמיזות שלפיהן אפשר כי מדינה מפרצית כלשהי הייתה מעורבת בקידום המזימה-לכאורה נגד השלטון הירדני.
6 צפייה בגלריה
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן עם עבדאללה מלך ירדן ב ועידה להשקעות בינלאומיות ריאד
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן עם עבדאללה מלך ירדן ב ועידה להשקעות בינלאומיות ריאד
המלך עבדאללה ויורש העצר הסעודי בן סלמאן. שיחת תמיכה
(צילום: AFP)
אחד העצורים במבצע הירדני הוא באסם איברהים עוודאללה, שהיה יועצו של יורש העצר הסעודי בן סלמאן. עוודאללה שימש במשך שנים גם כבכיר בשלטון הירדני ומקיים קשרים עסקיים עם כמה ממדינות המפרץ. סגן ראש ממשלת ירדן ספדי ציין אתמול במסיבת העיתונאים כי עוודאללה תכנן לעזוב את המדינה, וטען כי הוא זה שניסה לסדר מטוס לנסיך חמזה ורעייתו לצורך בריחה.
יצוין כי מדינות המפרץ סעודיה, בחריין, כוויית, עומאן, קטאר ואיחוד האמירויות מיהרו כולן לפרסם הודעות שבהן הביעו תמיכה במלך עבדאללה בשעות שאחרי חשיפת מבצע המעצרים.