בליץ הבחירות של ynet: יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף היום (שני) באולפן את חברי הכנסת הערבים שלדבריו "תומכים בגרועים שבאויבינו", התחייב שלא יקים ממשלה עם רע"מ ואמר שעצירת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו תואמת את האינטרס הציבורי - אם כי לא בטוח שהיא אפשרית. נפתלי בנט, לדבריו, "טעה בניווט", והיחס לאביגדור ליברמן "מציף את הצביעות של השמאל".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
6 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"יש תפקידי נשים וגברים, הבאת ילדים לעולם - המטרה הנשגבת ביותר שיש". סמוטריץ'
(צילום: קובי קואנקס)
6 צפייה בגלריה
סמי אבו שחאדה
סמי אבו שחאדה
התעמת עם סמוטריץ' באולפן. סמי אבו שחאדה
(צילום: קובי קואנקס)
בתחילת הריאיון התעמת סמוטריץ' עם חבר הכנסת סמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת ואמר לו כי "אתם לא תהיו בקואליציה, ובעזרת השם עוד מעט גם לא בכנסת". הוא תקף את אבו שחאדה על שהוא "כופר באתוס המכונן שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית, תומך בטרור ועולה לרגל לחבק רוצחים שמרוצצים גולגולות של ילדים יהודים". אבו שחאדה השיב: "אני לא רואה אותו לא רק בגלל בעיית העיניים. אני לא רואה אותו תרתי משמע. בפרלמנטים אחרים בעולם לא מתבטאים ככה, יש לדברים האלה מקומות אחרים, לא בפרלמנט. לכאן הידרדרה החברה בישראל".
סמוטריץ' השיב: "אני מחכה ליום שערביי ישראל יוקיעו אותו ויקימו לעצמם הנהגה טובה, אזרחית, שמקבלת את מדינת ישראל כמדינה יהודית, כמו העדה הדרוזית, שרוצה להיות שותפה ולחיות כאן כאזרחים שווי זכויות וכמובן שווי חובות. כל עוד ההנהגה שלהם תומכת בטרור ובגרועים שבאויבנו ובאתוס שמבקש לשלול את זכות קיומנו, אין להם מקום על המגרש הדמוקרטי הישראלי".
את הריאיון פתח סמוטריץ' בטענה כי "הניסיון לייצר דמוניזציה כלפיי ולהשחיר את פניי לא יעבוד". לאחר מכן אמר כי "אני רוצה לקדם את מדינת ישראל, לשכלל אותה, שתהיה יותר יהודית. אני רוצה שכולם יהיו מחוברים לזהות היהודית, לערכים, למורשת, להיסטוריה ולשורשים".
6 צפייה בגלריה
"תפרו לו תיק". אפי נוה
"תפרו לו תיק". אפי נוה
"תפרו לו תיק". אפי נוה
(צילום: שאול גולן)
אבל לא כולם רוצים, תכריח אותם? "חס וחלילה, אני לא מאמין בכפייה. היהדות לא מאמינה בכפייה. בשונה מהמשפט המערבי המודרני, שבנוי כולו על אכיפה וכפייה עם נורמה שלא נאכפת ונורמה שלא קיימת, מי שקצת מעמיק ביהדות מבין כמה היא מאמינה באדם ובחינוך, וכמה היא לא מאמינה בכפייה. זה בינך לבין אלוהיך. אני בהחלט רוצה להסביר, להנגיש ולנסות לשכנע. זה לגיטימי. אני חושב שביהדות יש המון טוב והמון מוסר, וככל שאנשים יגלו אותה ויבינו כמה היא טובה כך הם ישמחו להתחבר אליה באהבה וברצון".
כשנשאל על תמיכתו של השר רפי פרץ בטיפולי המרה השיב: "הוא לא אמר את זה. אין דבר כזה טיפולי המרה, ואם יש דברים כאלה נוראיים חס וחלילה כולנו מתנגדים אליהם. הוויכוח היה אם לגיטימי שאדם בוגר יכול מרצונו החופשי ללכת לטיפול פסיכולוגי, או שנהפוך אותו ואת הפסיכולוג לעבריינים. בתקופה האחרונה מי שמציגים את עצמם הכי ליברלים ונאורים הם בסוף הכי סותמי פיות. אנחנו הפלורליסטים הכי גדולים, שמוכנים לקבל דעות שונות. לא נתנצל כל יום על העמדות שלנו".
6 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
"אדם נעים הליכות ומאוד צנוע". אבי מעוז
(צילום: דוברות נעם)
נציג מפלגת נועם ברשימה שלכם, אבי מעוז, אמר שנשים צריכות ללכת לשירות לאומי. יגיע הרגע שאתה וחבריך תגידו שנשים יעשו מה שהן רוצות ולא מה הן צריכות לעשות? "הוא אמר שהוא לא אומר לאף אחת מה לעשות, אלא שאם שואלים אותו מה תפיסתו וכיצד הוא מחנך את בנותיו אז שיש ערך למשפחה, לילודה ולתפקידי נשים וגברים. אפשר לחלוק ולהתווכח. אני אומר מה שהוא אמר, הוא לא אומר לאף אחד או אחת מה לא לעשות. אנחנו לא מאמינים בזה. מותר לו שתהיה לו את עמדתו ותפיסה שלפיה הוא מחנך את ילדיו. אני מציע לכולם בחברה הישראלית גם להקשיב לו, אתם תגלו אדם נעים הליכות ומאוד צנוע".
האם יש דבר כזה תפקידי נשים וגברים כמו שאמרת? "אני שואל אותך את השאלה הזאת. האם אני יכול ללדת? זו בדיוק הנקודה. הפמיניזם הביא המון המון ברכה, המון המון כוחות נשיים שהיו גנוזים בעולם במשך המון שנים ועכשיו יוצאים לפועל והעולם נהנה מהם. מצד שני כן, יש גברים ונשים. בעיניי זה טבעי. יש להם תכונות ויכולות שונות, וכוחות וכשרונות שונים. לדוגמה, בעיניי להביא חיים לעולם זאת המטרה הנשגבת ביותר שיש".
"אישה יכולה להיות מה שהיא תרצה, ועדיין לא צריך להתעלם מההבדלים", הוסיף. "אני לא חוסם אף אחת - שכל אחת תעשה מה שטוב לה וכל אחד יעשה מה שטוב לו. אני חושב שהיופי בעולם הוא שהכוחות הגבריים והנשיים מביאים את עצמם לידי ביטוי וחיים יחד בהרמוניה, לא במאבק. אחד הדברים הנוראיים הוא הפמיניזם הרדיקלי שמנסה לייצר כל הזמן מאבק בין גברים לנשים. זה רע לעולם ולחברה".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אנחנו לא מתואמים". נתניהו
(צילום: הדר יואביאן)
סמוטריץ' טען כי הפרקליטות "תפרה" ליו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה תיק מכיוון שכרת ברית עם איילת שקד לטובת מינוי שופטים שמרנים. כשנשאל מה הדבר הראשון שיעשה כשר משפטים השיב: "תיק המשפטים הוא חשוב, ואמרנו שלא ניכנס לממשלה בלי פסקת ההתגברות. פרסמנו שש נקודות לרפורמה במערכת המשפט. נקודה חשובה נוספת היא לייצר גוף ביקורת אפקטיבי על המשטרה, הפרקליטות והשופטים. הגופים האלה מסורסים וחסרי שיניים".
עד כמה אתה נחוש לעצור את המשפט של נתניהו? "לא אמרתי את זה. אמרתי שהתיקים שלו תפורים. ככל שהזמן חולף והדברים מתבררים, מסתבר כמה כשלים וליקויים נפלו בחקירה הזו וכמה היה כאן פישינג. כשהיועמ"ש עובר על הוראות חוק יסוד בחקירת ראש הממשלה, זו לא פרוצדורה וזה לא כמו לשכוח לאותת לפני הפנייה שמאלה".
האם תפעל לדחיית ההליכים במשפט נתניהו? "אני לא יודע אם אפשר לעשות את זה בדמוקרטיה. אני דוגל בחוק הצרפתי, רק שהוא לא יעזור לנתניהו מכיוון שהחוק הצרפתי עובד על שלב החקירה ולא על השלב הנוכחי. אני לא יודע אם אפשר לעצור את המשפט, אני כן יודע שכתבי האישום האלה בעיניי מופרכים לחלוטין. האינטרס הציבורי מחייב שראש הממשלה ישקיע את כל זמנו, מרצו, כוחותיו ויכולותיו לשרת אותנו".
אומרים שנתניהו שלח אותך להגיד את זה. "נפגשנו בפעם האחרונה מאחורי המליאה, כמה דקות לפני האזכרה לגנדי. כבר עברו מאז חודשים, עוד לא הלכו לבחירות. אנחנו לא נפגשים ואין תיאום בקמפיינים, אני עצמאי לחלוטין. יש הבנה מצוינת אצל נתניהו שבלעדינו אין ממשלה ימנית. מי שרוצה את נתניהו והליכוד צריך להצביע לנו, אחרת זה לא מתכנס ל-61".
6 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"לא שונה מאבו שחאדה". מנסור עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תתמוך בממשלה בתמיכת רע"מ? "בשום פנים ואופן. הנה. מנסור עבאס לא שונה בהרבה ממי שהיה כאן קודם (סמי אבו שחאדה)".
גם אם יהיו לכם 59 מנדטים וכדי להקים ממשלה תצטרכו אותם? "לזירה הדמוקרטית הישראלית יש שתי הגדרות בסיסיות - יהודית ודמוקרטית. מי שמקבל אותן הוא שחקן לגיטימי במגרש, ומי שכופר בהן ולא מוכן לקבל את הזכות למדינה יהודית - הוא גם לא מקבל דמוקרטיה, כי הוא תומך באלימות ובטרור. הוא לא שחקן במגרש ובשום פנים ואופן לא יהיה. לא יקרה. גם אם נצטרך להגיע לבחירות עשיריות".
על נפתלי בנט אמר סמוטריץ': "אני חושב שהוא טועה בניווט, גם ערכית, כשהוא אמר ששמים הכל בצד ומתעסקים רק בפרנסה. הוא התחייב שלא יישב תחת לפיד כראש הממשלה, אבל אם הוא לא רוצה את נתניהו הוא לא רוצה 30 מנדטים של הליכוד - ואין לו יכולת להרכיב ממשלה בלעדיהם ובלי שותפים אלטרנטיביים כמו לפיד, מיכאלי הורוביץ וליברמן".
אתה מבין למה בקהילת הלהט"ב חוששים מהשם בצלאל סמוטריץ'? "לא. אני חושב שיש להם הרבה יותר מה לחשוש כשהם שומעים את השם אביגדור ליברמן ומה שמתפרסם עליו בימים האחרונים. הצביעות של השמאל בעניין הזה נוזלת מהאוזניים, יכולה להציף את כל האולפן הזה ולהטביע את כולנו. הוא איש חשוך, גזען ושונא".
אומרים את זה גם עליך. "אני לא שונא אף אחד. אני אוהב את כולם. יש לי השקפת עולם ערכית דתית-שמרנית על מה שאני חושב שנכון לנהל את החברה, ואני יודע לנהל את הוויכוח הזה בצורה מכובדת ועניינית. ליברמן הוא אדם מסוכן, והחיבוק שהוא מקבל היום מהשמאל רק כי הוא רוצה להחליף את נתניהו מציף את הצביעות של המחנה הזה. השמאל רץ לחבק גם את הרשימה המשותפת ולהרכיב איתה ממשלה בניגוד מוחלט לכל השקפת העולם הליברלית שלו. הציבור הישראלי לא טיפש, יש רוב לימין בעם ישראל".