דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי הודיעה הערב (יום שלישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה המנהיג הראשון במזרח התיכון שאליו יתקשר הנשיא ג'ו ביידן. הודעה זו פורסמה כמעט חודש לאחר השבעת הנשיא החדש, ולאחר שביידן שוחח עם מנהיגים רבים בעולם - והתעלם מנתניהו. בניגוד לדונלד טראמפ וברק אובמה, ששוחחו עם ראש הממשלה הישראלי ימים ספורים אחרי השבעתם, ביידן עדיין לא יצר קשר עם נתניהו - דבר שעורר תהיות והוביל לסימני שאלה רבים.
3 צפייה בגלריה
ג'ן סאקי עם תיקייה ועליה "ישראל" לפני השיחה בן ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
ג'ן סאקי עם תיקייה ועליה "ישראל" לפני השיחה בן ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי עם תיקייה שבה נכתב "ישראל"
(צילום: רויטרס)
ביידן נשא לפני שבועיים את נאום מדיניות החוץ שלו ממחלקת המדינה בוושינגטון - ולא הזכיר כלל את ישראל. בישראל חלוקים בשאלה האם ביידן "מייבש" את נתניהו, או שפשוט צריך להתרגל לזה שלא תהיה קרבה אינטימית בין שני המנהיגים. יש הטוענים שהממשל החדש נותן לנתניהו להזיע בכוונה. הם יודעים שיש לו בחירות בקרוב ולא משתוקקים לעזור לו, במיוחד על רקע משקעי העבר. גם ההתבטאויות הישראליות נגד חזרה להסכם הגרעין לא תרמו לבניית האמון.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
ביידן לא מתכוון לשוחח איתו - אלא עם אביו. מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
סאקי אמרה גם כי ביידן מתכנן לבחון מחדש את יחסיה של ארצות הברית עם סעודיה - והוא ישוחח עם המלך סלמאן ולא עם בנו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שנחשב לשליט בפועל של הממלכה. הדבר נחשב לשינוי מהותי, שכן בתקופת הממשל הקודם, יועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר היה מקורב ליורש העצר ודן עמו בכל הנושאים. בארה"ב ישנה ביקורת רבה נגד בן סלמאן, בעיקר מאז פרשת רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י שדבקה בו.
אגב, לפני שלושה ימים סאקי נשאלה בתדרוך מדוע נתניהו וביידן עדיין לא שוחחו, ומתי תתקיים שיחה כזו. "אין לי תאריך מדויק או ציר זמן לתת", השיבה. "אני יכולה להבטיח שהוא ידבר עם ראש הממשלה בקרוב, והוא מצפה לעשות זאת".

כשנשאלה אם ביידן לא משוחח עם נתניהו בכוונה, השיבה סאקי בשלילה: "הוא מכיר את נתניהו זמן רב. יש לנו מערכת יחסים ארוכה וחשובה עם ישראל, והנשיא מכיר אותו ועבד איתו על מגוון נושאים שיש אליהם מחויבות הדדית", הוסיפה סאקי. "הסיבה שביידן טרם התקשר היא שאנחנו בתפקיד רק שלושה שבועות וחצי. הוא עדיין לא שוחח עם כל המנהיגים". באותה שיחה, אגב, סאקי נשאלה גם אם ישראל היא עדיין בעלת ברית חשובה של ארה"ב - אך לא השיבה על כך מפורשות.
כפי שצוין, השיחה שלא התקיימה בין ביידן לנתניהו מעוררת עניין רב בישראל ובארה"ב, ורבים תוהים אם מדובר במסר שמעביר הנשיא האמריקני לראש הממשלה הישראלי. שגריר ישראל לשעבר לאו"ם, דני דנון, העלה בשבוע שעבר בטוויטר ציוץ שהציף את המתח עוד יותר, לאחר שפרסם את הטלפון של לשכת ראש הממשלה ושאל את ביידן: "לא הגיע הזמן לשיחה גם עם מנהיג ישראל, בת הברית הקרובה של ארה"ב?". הציוץ עורר הדים וזכה גם לתגובות הומוריסטיות, בין היתר של הקומיקאי היהודי סת' רוגן שכתב: "זה הציוץ הכי יהודי בעולם. 'אתה אף פעם לא מתקשר!'".
נתניהו, אגב, נשאל בשבוע שעבר על-ידי ynet מדוע ביידן טרם שוחח איתו, והשיב כי "שוחחתי עם ביידן מיד לאחר ניצחונו. הוא מצלצל לראשי מדינות לפי הסדר המקובל עליו. הוא לא הגיע למזרח התיכון עדיין". נתניהו הוסיף: "הוא יצלצל. אין לי שום ספק בזה. הברית שלנו עם ארה"ב איתנה. לא נסכים על כל דבר אבל הברית שלנו איתנה".
גם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, נשאל בריאיון מדוע ביידן ונתניהו לא שוחחו - והשיב כי "אני בטוח שתהיה להם הזדמנות לדבר בקרוב". בלינקן ציין שהוא עצמו כבר שוחח כמה פעמים עם מקבילו גבי אשכנזי, ואמר כי אחת השיחות הראשונות של ביידן בזמן תהליך החפיפה הייתה עם נתניהו.