יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שהפך ללשון המאזניים בבחירות לכנסת ה-24 ונועד אתמול עם חבר הכנסת לשעבר מהליכוד איוב קרא, נפגש היום (ראשון) גם עם יאיר לפיד שמנסה להבין לאן מועדות פניו.
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מנסור עבאס
יאיר לפיד מנסור עבאס
יאיר לפיד ומנסור עבאס
(צילום: אבי מועלם, אלעד גרשגורן)
גורם פוליטי ששוחח עם ynet אמר כי רע"מ הציגה ללפיד את דרישותיה בתמורה לתמיכה בו, בהן חופש הצבעה בענייני להט"ב, הכרה בכפרים לא מוכרים בנגב, ושינוי של חוק קמיניץ וחוק הלאום לצד תוכנית מעשית למיגור הפשיעה בחברה הערבית. "עד כה לא הייתה התקדמות במגעים עם הליכוד, ולעבאס יהיה קשה מאוד להגיע להסכמים עם נתניהו בגלל מפלגות שמתנגדות לממשלה עם רע"מ", אמר הגורם.
לפיד ועבאס שוחחו בפעם הראשונה קצת לפני פרסום תוצאות האמת, כשהתברר שעבאס עובר את אחוז החסימה. את המגעים בין לפיד לאנשי רע"מ, ששוחחו עימו בעבר על ענייני השעה בחברה הערבית, ניהל ראש העיר טייבה שועאע מנסור מסארוה.
זוהי הפעם הראשונה שלפיד פועל באופן אקטיבי כדי לבחון היתכנות של שיתוף פעולה עם מפלגה ערבית. בבחירות 2013, כשנבחר לראשונה עם 19 מנדטים, אפשר לנתניהו להקים ממשלה לאחר שסירב להקים גוש חוסם עם המפלגות הערביות - אותן כינה "זועבי'ז" על שמה של חברת הכנסת לשעבר חנין זועבי.
לפיד ביקש פגישה גם עם הרשימה המשותפת, מטעמה נמסר כי השיחה עם יו"ר האופוזיציה תתקיים בימים הקרובים. עם זאת, המפלגה הערבית עדיין לא הכריעה בעניין ההמלצה על מועמד להקמת ממשלה, ולפי ההערכות בל"ד תימנע מכך.
אתמול נועד עבאס, המתגורר בכפר מרר, עם חבר הליכוד איוב קרא מהליכוד. חלק קצר מהפגישה, שבו נשמע עבאס מתלבט, תועד. "בסוף יהיה שיתוק. אנחנו לא יכולים ללכת ימינה או שמאלה, לא יכולים לצאת להפגנה, אז מה אנחנו - כלים פרלמנטריים וזהו?", אמר עבאס. קרא השיב לו כי "זה כמו המדבר, אין כלום. בסוף אתה צריך מעשים".
לאחר שמפלגתו עברה את אחוז החסימה, בשני המחנות ממתינים למוצא פיו של עבאס לקראת הענקת המנדט להקמת ממשלה. היום, ביוזמת לפיד, השניים נפגשו שוב על רקע האפשרות שגם בגוש נתניהו יציעו ליו"ר רע"מ שותפות כזאת או אחרת כדי להצליח להקים ממשלה.
בחברה הערבית מחכים לראות כיצד רע"מ תבחר לפעול. חלק טוענים כי אם עבאס יטעה בצעדיו הפעם, בפעם הבאה לא יהיה לו סיכוי לזכות בקולות. הביקור עצמו הוליד מחלוקת ברשתות החברתיות. "עבאס לא היה צריך לקבל את קרא. מדובר באדם שתמיד יש לו עמדות נגד החברה הערבית", כתבו המתנגדים. מנגד, טענו כי אין פסול במפגש: "לא יכול להיות שעבאס יגרש אותו. המבחן האמיתי הוא בכנסת, לא צריכים לשפוט אדם בגלל ביקור", כתבו הגולשים.
איוב קרא מצידו התייחס לפגישה ואמר כי היא התקיימה למרות הקולות בימין שהתנגדו למהלך. "לעניות דעתי הם נובעים מחוסר הבנה בסיסי", כתב קרא. "ראש הממשלה נתניהו עשה צעדים אדירים בשנה האחרונה לקדם את השלום הכלכלי עם העולם הערבי ובנוסף בפעם הראשונה שם לו למטרה גם לקרב את הציבור הערבי, וזאת בצל השלום הכלכלי והמלחמה בקורונה, וזה נתפש מאוד חיובי במגזר", הסביר קרא.

"הפלג של רע"ם פרש מהמשותפת ורץ באופן עצמאי לכנסת מתוך ראייה שהמשותפת איננה עוזרת בדרכה הקיצונית לשלב ולקדם את המגזר הערבי, והכלים הפלמנטריים לא מספיקים למטרה זו", הוסיף חבר הכנסת לשעבר. "צריך לברך על התפישה החדשה של מנסור וחבריו, וחובה לחבק אותם כדי לנסות להביא את המגזר לדרך חדשה לטפל באלימות הבעייתית, בפיתוח הישובים ועוד". קרא פנה לשותפים של נתניהו לקואליציה, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר מהציונות הדתית, וכתב: "המגזר הערבי לא מקשה פוליטית אחת - הוא כמו עם ישראל - יש בו דעות שונות. צריך לחבק את הזרם הפרגמטי של מנסור ולא לפגוע בו בהצהרות עקרות ומזיקות כדי לקיים את הפסוק 'וגר זאב עם כבש'".