נאום "אני מאשים" של היועץ המשפטי לממשלה: בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי, שהתקיים בזום, תקף היום (ה') בחריפות היועץ אביחי מנדלבליט את הממשלה. מבלי להזכיר בשמו את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת השרים שתוקפים אותו השכם והערב, אמר מנדלבליט כי מערכת המשפט "נתקלת בהפצת מידע כוזב, בהטחת הכפשות חסרות כל ביסוס, ובהעלאת טענות חסרות אחריות שעולות כדי 'עלילת דם' של ממש. זה דבר מאוד חמור, ויש להישמר מפניו".
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
מנדלבליט. "עלילת דם של ממש"
(צילום: מוטי קמחי)
בתחילת דבריו אמר מנדלבליט כי "התפיסה שלפיה 'גם כשהתותחים רועמים, המשפט לא שותק', התבססה בפסיקה שלנו בהקשר של הביטחון הלאומי והמאבק בטרור. אבל היא נכונה לא פחות מכך גם בהקשר של המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, שבדומה למאבק בטרור גם הוא מאבק על חיי אדם, פשוטו כמשמעו, כפי שמלמדת אותנו המציאות הקשה מדי יום".
לדבריו, "הגישה המשפטית הנכונה במצב מעין זה, וכך גם נהגנו במסגרת ההתמודדות עם סכנות נגיף הקורונה, היא גישה מאוזנת שכוללת העמדת כלים אפקטיביים לממשלה לשם מאבק במגפה, תוך עמידה מתמדת על המשמר מפני פגיעה שלא כדין בזכויות האדם. גישה זו מבוססת על הצורך להעמיד לרשותה של הממשלה סמכויות מרחיקות לכת הדרושות לשם מניעת התפשטות הנגיף והגנה על חיי אדם ועל בריאות הציבור".
"הימים אינם פשוטים", אמר היועץ. "נגיף הקורונה ממשיך לאיים על בריאות הציבור. יום יבוא, והאיום של הנגיף יהיה בעזרת השם מאחורינו. חשוב שנגיע ליום הזה כשאנחנו שומרים על הערכים הדמוקרטיים, ועל עקרונות היסוד של שיטתנו – שלטון החוק, המנהל התקין וההגנה על זכויות האדם. חשוב גם שנגיע ליום הזה כשאנחנו שומרים על מעמדם של מוסדות החוק והמשפט במדינה – בית המשפט העליון, הייעוץ המשפטי לממשלה, התביעה הכללית, ומשטרת ישראל, שפועלים כולם במציאות מורכבת".

"למרבה הצער, אנחנו נתקלים מעת לעת בניסיונות לנצל את ההתמודדות הקשה והמורכבת עם נושא המאבק בקורונה, על מנת לפגוע בגופי החוק והמשפט ובלגיטימציה של עבודתם", הוסיף. "ביקורת עניינית – כן. תמיד. ויכוחים לגופו של עניין, גם כשהוויכוחים מרים וקשים - בהחלט. אבל הסתה, שקרים, ודה-לגיטימציה – לא ולא".
מנדלבליט ציין כי לאחרונה הוא מזהה "שתי מגמות מסוכנות ביותר. אני מכנה את המגמות האלו בשמות: שיח הנאמנות, ושיח הסמכות המוחלטת. הן מוצגות כביטוי של המאבק על יחסי הכוחות בין השחקנים במערכת הציבורית – הדרג הנבחר מול 'הפקידים'. אולם, זה איננו המצב, שכן תכליתם של שיח הנאמנות ושל שיח הסמכות המוחלטת היא לקדם מצב של כוח אבסולוטי לדרג הפוליטי".
"דבר זה עומד בסתירה חזיתית לתפיסות הבסיסיות ביותר של המשטר הדמוקרטי ולכללים היסודיים ביותר של המשפט הציבורי", הבהיר היועץ. "שיח הנאמנות מבקש להפוך את שומרי הסף במערכת הממשלתית ממשרתי הציבור למשרתיו של השר הממונה. מדובר בתפיסה של משרת אמון אישית, שאיננה כוללת את המרכיב החיוני הבסיסי של שמירת סף, ואת העצמאות המקצועית הבסיסית המשולבת בכך".
"נאמנות שכזו ללא סייג לדרג הפוליטי הממנה אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם התפקיד אותו נדרשים עובדי הציבור, בוודאי אלו מהם שמחזיקים בתפקידים של שומרי סף, למלא בחברה דמוקרטית", הוסיף מנדלבליט. "עובדי הציבור אינם פועלים נגד הממשלה. הם פועלים ביחד איתה, לקידום מדיניות הדרג הנבחר. אבל בנקודות קצה, כאשר קיימת התנגשות בין השלטון לבין הדין, ומקרים כאלה לצערנו יכולים להתרחש כידוע לא כעניין תיאורטי - עליהם לבחור בדין".
3 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
היועמ"ש בדברים מרומזים על השר אוחנה: "גורם פוליטי מחליט להתנער לחלוטין מהמגבלות החוקיות החלות עליו"
(צילום: הדר יואביאן)
לגבי המגמה שאותה כינה "שיח הסמכות המוחלטת", אמר היועמ"ש כי "שיח זה איננו מתיימר להשפיע על נאמנותם של שומרי הסף, הוא פשוט מתעלם מהם. מדובר על מצבים שבהם גורם פוליטי מחליט להתנער לחלוטין מהמגבלות החוקיות החלות עליו, ובאופן מודע ומכוון, ולעתים אף מוצהר, פועל בניגוד לחוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה, המשקפת את הדין עבור הרשות המבצעת".
"מבחינת אותו גורם, די בכך שהוא ממלא תפקיד של חבר הממשלה, על מנת להעניק לו את הכוח לנהוג כאוות נפשו, יהא המצב החוקי אשר יהא", אמר מנדלבליט והביא גם כמה דוגמאות, כשהוא מזכיר את פעולותיהם של השרים אמיר אוחנה ודוד אמסלם, מבלי לציינם בשמם.
"שר משפטים המגיש לאישור הממשלה, שבוע לפני מועד הבחירות, הצעת חוק שיו"ר ועדת הבחירות המרכזית קבע כי היה ותעבור, תביא לסיכול סדרו התקין של יום הבחירות, ובהתאם לכך היועץ המשפטי לממשלה קבע כי קיימת מניעה משפטית באישורה.

"שר לביטחון פנים שמחליט, בחוסר סמכות ובניגוד לחוות הדעת המשפטית שניתנה לו, לסטות מעמדתם של גורמי המקצוע במשרד הבריאות באשר למדיניות הרפואית שהתוותה בהתאם לה, בנוגע לסדר העדיפויות בחיסון כלואים הנמצאים בקבוצת סיכון.
"שר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, שמחליט באופן שרירותי להימנע מליפות את כוחם של נציגי המדינה באספות של חברות ממשלתיות, באופן המביא לכך שהאינטרסים של המדינה בעבודתן של חברות אלו ייפגעו. זאת, אך משום שלא הסכים עם חוות דעת שניתנה לו בנושא אחר לגמרי.
על הטענות להתערבות בקביעת מדיניות: "רטוריקה שחוטאת לאמת. זו איננה המומחיות שלי. זו איננה הסמכות שלי. זו איננה האחריות שלי"
"שר לביטחון פנים המודיע לבית המשפט העליון כי היועץ המשפטי לממשלה לא מייצג אותו בתיק מסוים, משום שהוא לא מקבל את עמדתו המשפטית המחייבת באותו עניין, אודות הפיקוח הפרלמנטרי הנדרש על פעולות השר, כפי שנקבע במפורש בחוק הרלוונטי".
3 צפייה בגלריה
דוד אמסלם
דוד אמסלם
מנדלבליט על אמסלם: "קיבל החלטה שרירותית באופן שפגע באינטרסים - רק כי לא הסכים עם חוות דעת בנושא אחר לגמרי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מנדלבליט אמר בכנס כי "במקרים אלו, ובמקרים אחרים הדומים להם, ההתנערות של השר הממונה ממרותו של הדין מלווה ברטוריקה החוטאת לאמת על כך שהייעוץ המשפטי לממשלה מבקש כביכול להתערב בקביעת מדיניות הדרג הנבחר. מובן כי אין דבר רחוק יותר מהאמת. אינני עוסק בקביעת מדיניות הממשלה. זו איננה המומחיות שלי. זו איננה הסמכות שלי. זו איננה האחריות שלי".
"אך כאשר אנו רואים כי הממשלה או מי מחבריה מבקש לחרוג ממגבלות הדין, תפקידנו הוא לשמש שומרי סף נאמנים לשלטון החוק", הדגיש. "לסיכום, אין מקום בחברה דמוקרטית, ששלטון החוק מהווה בה ערך עליון, לשיח הנאמנות או לשיח הסמכות המוחלטת".