אנתוני בלינקן, שלפי דיווחים שפורסמו הלילה (יום ב') בארה"ב עומד להתמנות למזכיר המדינה בממשל החדש של ג'ו ביידן, הביע רק בחודש שעבר תמיכה בחזרה להסכם הגרעין עם איראן ובפתרון שתי המדינות, וטען כי דווקא תחת ממשלו של דונלד טראמפ, הנתפס על-ידי רוב מוחץ של הישראלים כטוב במיוחד עבורם, נגרם לישראל נזק משמעותי, ולוּ משום שנסיגה חדה חלה במעמדה של ארה"ב בעולם.
6 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן. אביו החורג: ניצול שואה יליד פולין
(צילום: רויטרס)
בלינקן בן ה-58 הוא בן להורים יהודים, ואביו החורג, שבגיל 9 עבר בלינקן איתו ועם אמו מניו יורק לפריז, הוא ניצול שואה יליד פולין. בלינקן משתף פעולה עם ביידן כבר שנים ארוכות, ובין השאר עבד עבור ביידן כשהתמודד בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות ב-2008 והיה היועץ לביטחון לאומי שלו כשכיהן כסגן הנשיא.
לפי דיווחים בארה"ב, לאורך קמפיין הבחירות השנה שימש בלינקן עבור ביידן כחוליה מקשרת לארגונים יהודיים, בהם איפא"ק והוועד היהודי האמריקני. רוב מוחץ של היהודים בארה"ב, נזכיר, הצביע בעד ביידן בבחירות לנשיאות, לפי הערכות יותר מ-70%.
6 צפייה בגלריה
בלינקן עם ביידן, סוזן רייס וג'ון קרי. 2013
בלינקן עם ביידן, סוזן רייס וג'ון קרי. 2013
בלינקן עם ביידן בימי ממשל אובמה
(צילום: רויטרס)
בריאיון שהעניק ל"ג'ואיש אינסיידר" בחודש שעבר, ימים אחדים לפני הבחירות, סיפק בלינקן טעימה ממה שאולי אפשר לצפות לו ממדיניות החוץ בעת כהונתו כמזכיר המדינה. בלינקן טען כי החלטתו של ממשל טראמפ לפרוש בשנים האחרונות מעוד ועוד מוסדות בינלאומיים, כגון מועצת זכויות האדם של האו"ם ואונסק"ו, "גרמה נזק עצום לארה"ב ולמעמדנו בעולם, וזה – כשלעצמו – לא טוב לישראל". הוא הדגיש שכאשר ארה"ב אינה מעורבת ואינה נוטלת את ההובלה, התוצאה היא אחת משתיים: או שמדינות אחרות מנסות למלא את מקומה, אבל באופן שאינו מקדם את האינטרסים שלה, או שנוצר כאוס או ואקום. "כך או כך", אמר, "זה לא טוב לנו וזה לא טוב לשותפינו ובעלי בריתנו הקרובים".

כמו הקורונה: הסכסוך לא ייעלם

את הסכנה שבהתבדלות האמריקנית הדגיש בלינקן במיוחד בכל הנוגע להסכם הגרעין עם איראן, שממנו פרש ממשל טראמפ ב-2015. ממשלת נתניהו, נזכיר, תקפה בחריפות את ההסכם הזה, שהביא להסרת רוב הסנקציות על איראן. בישראל התנגדו להסכם משום שאף כי איראן התחייבה במסגרתו שלא לקדם את תוכנית הגרעין שלה, היא לא נדרשה בו לחדול מהתוכנית הזו לגמרי.
ממשלת נתניהו הריעה לטראמפ על הפרישה מההסכם, אבל בלינקן טען בריאיון כי העובדה שהממשל האמריקני פרש ממנו בלי לקבוע לו שום תחליף גרמה לאיראן לחדש כמה מההיבטים המסוכנים ביותר בתוכנית הגרעין שלה, וגם "הציבה את ישראל – בפוטנציה – בקו האש הראשון אם איראן אכן תפתח נשק". לדבריו, העובדה שארה"ב פרשה מההסכם באופן חד-צדדי, ובכך בידלה עצמה מבעלות בריתה האירופיות, גם פוגעת ביכולתה להפעיל לחץ יעיל על איראן, משום שללחץ כזה נדרש שיתוף פעולה איתן.
6 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
על איראן: חלק מהסנקציות יישארו. בלינקן
(צילום: רויטרס)
ביידן, נזכיר, אותת בחודשים האחרונים שאם יתמנה לנשיא יחתור לשוב להסכם הגרעין, אך גם רמז כי ייתכן שיבקש לשלב בו ערבויות נוספות שיקשו על איראן. חזרה של ארה"ב להסכם פירושה שוושינגטון תצטרך להשעות שוב את רוב הסנקציות על איראן, אבל בלינקן אמר ל"ג'ואיש אינסיידר" כי גם אם ארה"ב תשעה את הסנקציות הקשורות לגרעין – היא תמשיך לאכוף סנקציות על איראן שאינן קשורות ישירות לתוכנית זו, כדי להענישה על פעולות מערערות-יציבות אחרות שהיא מבצעת.
בלינקן אמנם שיבח בריאיון את החתימה על הסכמי נורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין בשלהי ממשל טראמפ, והדגיש כי טוב שמדינות ערביות מכירות בקיומה ומכוננות יחסים נורמליים איתה, אך גם טען כי הייתה הפרזה מסוימת בחשיבות ההסכמים והדגיש שבין ישראל למדינות ערביות התנהלו במשך שנים קשרים בחשאי. בלינקן הצהיר כי אף שנרמול יחסים כזה יכול לקדם את תהליך השלום עם הפלסטינים ו"להעביר לפלסטינים מסר שהם צריכים להתמסר באמת לתהליך ולנהל משא ומתן משמעותי", אסור להתעלם מההיבט הישראלי-פלסטיני עצמו בשם קידום הנורמליזציה בין ישראל למדינות אחרות: "כמו נגיף הקורונה, הוא לא ייעלם באורח נס".
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מייק פומפאו
ג'ו ביידן מייק פומפאו
ביידן ומזכיר המדינה היוצא מייק פומפאו. נורמליזציה זה לא הכול
(צילום: AFP)
בלינקן טען כי אף שממשל ביידן ינסה להמשיך לקדם נורמליזציה בין ישראל לבין כל מדינה ערבית שתסכים לכונן איתה יחסים מלאים, "פתרון שתי המדינות נותר הדרך היחידה להבטיח את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". עם זאת הודה כי הצדדים רחוקים מלהיות נכונים למשא ומתן כלשהו על הסדר קבע, וההצהרה מרחיקת-הלכת ביותר שלו הייתה ש"ממשל ביידן ירצה לכל הפחות לוודא ששום צד לא מתרחק עוד יותר מהאפשרות של משא ומתן". בלינקן טען כי קיצוץ הסיוע מארה"ב לפלסטינים וזניחת הרעיון של שתי מדינות מזיקים לישראל.

זיכרונות מצוק איתן

בריאיון ל"ג'ואיש אינסיידר" התבקש בלינקן להתייחס גם למתיחות הגלויה ששררה ביחסי ישראל עם ארה"ב בשלהי עידן אובמה, מתיחות שהגיעה לשיא כשבצעד חריג נמנעה ארה"ב מהטלת וטו על גינוי לישראל במועצת הביטחון של האו"ם שבו הוגדרו ההתנחלויות כבלתי חוקיות. בלינקן סירב לומר כיצד היה נוהג ממשלו של ביידן היום באותו מצב, אבל הדגיש כי ביידן פעל במשך שנים להגן על ישראל במוסדות הבינלאומיים וכי חזרה למוסדות שמהם פרש ממשל טראמפ חיונית לשם כך.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וברק אובמה
בנימין נתניהו וברק אובמה
נתניהו ואובמה. ההצבעה באו"ם הייתה שיא הקרע
(צילום: ap)
"חלק מהאתגר כשאתה פורש מארגונים ומוסדות בינלאומיים, יהיו בעיותיהם אשר יהיו, הוא שהרבה יותר קשה להגן על ישראל כשאתה לא נמצא בהם", אמר בלינקן, "כך שחידוש הקשרים של ארה"ב יציב אותנו בעמדה חזקה בהרבה להגן על ישראל כשתוקפים אותה באופן לא הוגן".
הוא הדגיש גם כי בעת מבצע "צוק איתן", כשישראל ביקשה מארה"ב סיוע ביטחוני, מיהרו אובמה וביידן לקדם העברת סיוע כזה, וביידן עצמו עבד לאורך סוף השבוע כדי להניע את המהלך בקונגרס. "עד יום שלישי כבר העמדנו רבע מיליארד דולר למימון לחידוש המאגרים של כיפת ברזל", סיפר כדי להדגיש את מחויבות ביידן לישראל.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידה G20 אוסקה יפן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידה G20 אוסקה יפן
טראמפ ובן סלמאן. מתיחות בין ביידן לממלכה
(צילום: רויטרס)
רק הבוקר נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בסעודיה ונפגש שם עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, כשברקע התקווה שסעודיה תחתום בעצמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל. אלא שבין השורות בריאיון של בלינקן ל"ג'ואיש אינסיידר" ניתנה תזכורת לכך שבעת כהונתו של ביידן אפשר שיהיה קשה יותר לשכנע את ריאד לכונן יחסים רשמיים עם ירושלים.
לביידן ולמחנה הדמוקרטי בארה"ב יש ביקורת חריפה על התנהלות סעודיה בכל הקשור לתחום זכויות האדם, בין השאר בפרשת הרצח של ג'מאל חשוקג'י, והממלכה, מבעלות בריתה החשובות ביותר של וושינגטון במזרח התיכון, השתהתה מאוד בברכה לביידן עם היוודע ניצחונו בבחירות. בריאיון נשאל בלינקן מה הסיכויים שריאד תצטרף להסכמי הנורמליזציה עם ישראל, והשיב כי ממשל ביידן "יקיים הערכה אסטרטגית מחודשת של היחסים הבילטרליים שלנו עם סעודיה כדי לוודא שהיא מקדמת באמת את האינטרסים שלנו ותואמת את ערכינו". את דבריו בעניין חתם במילים: "הרבה יותר מזה אני לא יכול לומר כרגע".