מפלגת השלטון ההונגרית "פידס" של ראש הממשלה ויקטור אורבן מקדמת בימים אלה תיקון לחוק, שבמסגרתו תיאסר הפצה בבתי הספר של תכנים שלדבריה מקדמים הומוסקסואליות או תהליכי התאמה מגדרית. פעילים למען זכויות הלהט"ב טוענים כי החוק מזכיר את "חוק התעמולה ההומוסקסואלית" שרוסיה אישרה ב-2013, ושמאפשר לדבריהם להעמיד פעילים לדין גם בגין פעולות כמו קיום מצעד גאווה או הפגנה למען זכויות להט"ב.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ויקטור אורבן. אחרי 3 ניצחונות מוחצים שלו, האופוזיציה התאחדה
(צילום: AP)
בהונגריה ייערכו בתחילת השנה בחירות כלליות, וראש הממשלה אורבן, שמקדם נמרצות אג'נדה נוצרית-שמרנית, פועל מאז השנה שעברה ביתר תוקף נגד הקהילה הלהט"בית. מפלגת השלטון של פולין, בעלת בריתה המרכזית של מפלגת "פידס" באיחוד האירופי, נוקטת מהלכים דומים כבר שנים, ובבריסל מותחים ביקורת חריפה על שתי המדינות וטוענים כי התנהלותן כלפי להט"בים מנוגדת לערכי האיחוד.
את המהלך הנוכחי מקדמת "פידס" במסגרת בקשה ששלחו מחוקקים מטעמה לתקן חוק הונגרי הקובע את העונשים על פדופיליה. לפי התיקון לחוק שהם מציעים, ייאסר להציג למי שטרם מלאו לו 18 תוכן פורנוגרפי או כל תוכן המעודד התאמה מגדרית או הומוסקסואליות. החוק יחול גם על מודעות פרסומת, והתיקון קובע כי תגובש רשימה של ארגונים שרק להם יותר להעביר שיעורי חינוך מיני בבתי הספר.
3 צפייה בגלריה
אורבן ופוטין. "הדים אפלים"
אורבן ופוטין. "הדים אפלים"
אורבן ופוטין. "הדים אפלים"
(צילום: רויטרס)
ארגון זכויות האדם "האטר" מסר בתגובה כי התיקון לחוק שמציעה המפלגה יפגע קשות בחופש הביטוי ובזכויות הילדים. הארגון השווה את הצעת החוק לחוק התעמולה הלהט"בית שאישרה רוסיה: "הצעד הזה מסכן את בריאותם הנפשית של צעירים להט"בים ומונע מהם אפשרות לקבל מידע ותמיכה".
דייוויד ויג, מנהל השלוחה של ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" בהונגריה, טען גם הוא שהצעת התיקון טומנת בחובה "הדים אפלים" של "חוק התעמולה" האנטי-להט"בי ברוסיה, והזהיר כי היא רק תגביר את הסטיגמות המודבקות ללהט"בים ותחשוף אותם לאפליה רבה יותר בסביבה שהיא עוינת ממילא כבר עתה. הוא אמר כי העובדה שבהצעות התיקון כורכת "פידס" את ההסברה הלהט"בית עם נושאים כמו התעללות בילדים ופדופיליה, נועדה להדגיש קשר שקיים לכאורה בין פדופיליה לבין להט"בים, וכך לפגוע בתדמיתם של האחרונים.
שבעה ארגוני זכויות קראו בסוף השבוע ל"פידס" למשוך את הצעת התיקון לחוק, אך היא אינה צפויה להיענות לקריאה הזו. הצעת התיקון תעלה לדיון בפרלמנט כבר ביום שני, וההצבעה עליה תתקיים כנראה ביום שלישי. מכיוון של"פידס" יש כעת רוב גדול בפרלמנט, היא צפויה לזכות באישור.
3 צפייה בגלריה
הונגריה מצעד גאווה 2013 הומואים להט"ב להט"בים
הונגריה מצעד גאווה 2013 הומואים להט"ב להט"בים
מצעד גאווה בבודפשט ב-2013. המתקפות גוברות
(צילום: AP)
נישואים חד-מיניים אינם מותרים בהונגריה, ורק לזוגות הטרוסקסואליים מותר לאמץ בה ילדים. ממשלתו של אורבן, שהגבירה את ההתבטאויות האנטי-להט"ביות ככל שמשבר הקורונה העמיק את המשבר הכלכלי, קיבעה בחוקה את ההגדרה של נישואים כאיחוד בין גבר אחד לאישה אחת. היא גם ביטלה את מעמדם המשפטי של הטרנסג'נדרים, כולל אלה שכבר עברו תהליך התאמה מגדרית. בית המשפט החוקתי קבע כי החקיקה הרטרואקטיבית הזו מנוגדת לחוקה.
ספר ילדים בשם "ארץ הפלאות היא לכולם", שנועד לעזור לילדים לקבל ולכבד מיעוטים ולהילחם בנידוי חברתי, עורר אשתקד סערה פוליטית בהונגריה, והממשלה קבעה כי זהו ספר של "תעמולה הומוסקסואלית" שיש לאסור את הצגתו בבתי ספר.
מאז 2010 רשם ויקטור אורבן שלושה ניצחונות מוחצים בבחירות, אבל לקראת הבחירות בשנה הבאה התאחדו כמה מפלגות אופוזיציה בפעם הראשונה נגד "פידס" וסגרו את הפער ממנה בסקרים. שלשום הודיע אורבן על העלאת שכר המינימום והבטיח החזרי מס למשפחות בשנת 2022, במהלך שנתפס כאמצעי להזניק את קמפיין הבחירות שלו.