8 צפייה בגלריה
הנשים שנרצחו בחברה הערבית
הנשים שנרצחו בחברה הערבית
הנשים הערביות שנרצחו השנה. מימין למעלה, ובכיוון השעון: מייסר עותמאן, נג'אח אבו ערער, סוהא מנסור, ריאן ג'רושי, מרים אלתקרורי ונואל ג'רושי
נואל, ריאן, סוהא, מרים, ג'ומענה, נג'אח, רונית ועכשיו גם מייסר: לרשימה העגומה של נשים שנרצחו השנה במגזר הערבי הצטרפה אתמול (ד') מייסר עותמאן, בת 28 מחיפה, שנורתה למוות בתוך ביתה, לעיני שניים מבין ארבעת ילדיה. מתחילת השנה נרצחו 55 איש במגזר הערבי, בהם שמונה נשים - שכולן נרצחו תוך פחות משלושה חודשים.
מייסר, גרושה צעירה בת 27, נרצחה בשכונת חליסה בחיפה. היורה נמלט מהמקום ועדיין לא נעצר. "כששמעתי על המקרה ישר ידעתי שזו היא", אמרה אחת השכנות, "איך? אני לא יכולה להסביר, אבל זה הגורל של אישה מוסלמית גרושה במדינת ישראל".

8 צפייה בגלריה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בשכונת חליסה בחיפה, אתמול
(צילום: אביהו שפירא)
תושבת חיפה שהכירה אותה סיפרה: "איבדנו אישה נפלאה. היא סבלה הרבה בחייה ורצתה לחיות בביטחון. תמיד פחדה והתפללה לאלוהים שישמור עליה ועל ילדיה. כאילו ידעה שמישהו רוצה לפגוע בה, עד שנרצחה בדם קר בתוך ביתה. היא תמיד אמרה לי - הפכנו לחיות בחברה שיש בה הרבה מפלצות שרוצות להרוג אותנו".
כמעט במקביל לרצח מייסר בחיפה, הוגש כתב אישום על רצח ג'ומענה קייסי, בת 35 מאילת, ב-26 במאי. אחיה, תושב מזרח ירושלים, נאשם שרצח אותה כי לא הסכים לאורח חייה אחרי שנפרדה מבעלה.

8 צפייה בגלריה
חשד: אישה נרצחה באילת, אחיה נעצר לחקירה
חשד: אישה נרצחה באילת, אחיה נעצר לחקירה
ניסתה לברוח - אך אחיה חנק אותה למוות. המקום שבו נרצחה ג'ומענה קייסי
(צילום: מאיר אוחיון)
לפי הפרקליטות, האח פלאח הגיע באותו לילה לביתה של אחותו, וכששמע אותה משוחחת בטלפון עם גבר אחר ניגש למטבח, לקח סיר והכה בראשה. ג'ומענה ניסתה להדוף את אחיה ואף שרטה אותו תוך כדי המאבק שהתנהל בזמן שבנה בן השנה נכח במקום. היא הצליחה לברוח מביתה אך פלאח משך אותה בחזרה - וחנק אותה למוות באמצעות שרוך של נעל.
חברתה של ג'ומענה סיפרה: "היא לא פגעה באף אחד, אלא חיפשה חיים חדשים. היא ידעה שחייה בסכנה כי יש כאלו שלא קיבלו שהיא בוחרת אורח חיים מתאים לה, ואז שבא אחיה ורצח אותה בדם קר".
רק לפני ארבעה ימים, ב-26 ביוני, נרצחו גם כן שתי נשים. אלו היו ריאן ג'רושי, בת 16 מרמלה, ואמה נואל ג'רושי (46) - שנרצחו עם אבי המשפחה יוסף, בן 58. המשפחה עברה מרמלה לדיר חנא שבצפון מחשש שייפגעו עקב סכסוך פלילי במשפחה המורחבת, ושבועות ספורים אחרי שעזבו את רמלה נרצחו כשמתנקשים התקרבו לרכב הסובארו המשפחתי של הזוג ופתחו באש תופת שהותירה את המכונית מחוררת לחלוטין. הבת הקטנה ריאן, בת 9, אותרה ברכב כשהיא פצועה.

8 צפייה בגלריה
יוסף נואל ג'רושי הנרצחים
יוסף נואל ג'רושי הנרצחים
בני הזוג ג'רושי, והרכב שלעברו נורתה אש תופת
( צילום: אפי שריר)
"הם עברו לגליל כדי להגן על עצמם מפני הרצח, אבל הפושעים הגיעו עד אליהם", סיפר אדם שהכיר אותם לאחר הרצח ליד עילבון. "אף שהמשטרה הייתה צריכה לדעת שחייהם בסכנה, היא לא סיפקה להם שום הגנה. אנחנו חיים עכשיו בג'ונגל וכנופיות פשע שולטות בהכול, ומי שמדבר נגד הם ירצחו אותו".
תושבים ברמלה סיפרו כי "המשפחה עזבה את העיר כדי לחיות בלי פחד, ואף שהמשטרה ידעה על מצבם לא נעשה כלום והם המשיכו להיות בסכנה. זה מסר לכולם שהפושעים יכולים להגיע לכל מקום כל עוד אין אכיפה".
יומיים לפני כן, ב-24 ביוני, נורתה למוות בראשה נג'אח אבו ערער, בת 49 מערערה שבנגב, במהלך קטטה בין שתי משפחות. באותו היום שבו נרצחה ביקשה מילדיה לא לצאת החוצה עקב הקטטה, ובזמן שניסתה להגן על משפחתה נהרגה מכדור תועה. גם בעלה חאלד נהרג לפני 12 שנה מכדור תועה.

8 צפייה בגלריה
 נג'אח אבו ערער, והמקום שבו אירעה הקטטה
 נג'אח אבו ערער, והמקום שבו אירעה הקטטה
נג'אח אבו ערער, והמקום שבו אירעה הקטטה
(צילום: דוברות המשטרה)
"נג'אח גידלה את ילדיה בצורה הטובה ביותר והפכה למודל לחיקוי", סיפרו תושבים שהכירו אותה. "רבים למדו ממנה, אך כלי הנשק רצחו אותה. בלי הנשק הזה היא הייתה נשארת בינינו".
ב-11 במאי נרצחה רונית חביש, בת 42. כמו מייסר, גם היא התגרשה מבעלה. בעקבות זאת עברה מחורפיש לבית אמה בירכא שבצפון. אחיה, רוני חביש, נעצר ונאשם שרצח אותה. לפי כתב האישום, ביום הרצח הייתה רונית בביתה ושיחקה עם אחייניתה, תינוקת בת פחות משנה. האח הגיע לבית ובין השניים התפתח ויכוח במהלכו דרש ממנה "לסתום את הפה", ואיים עליה באלימות. הוא יצא לרכבו, חזר עם אלה גדולה והחל להכות את אחותו באכזריות.
באישום מתואר כי הכה אותה באלה במשך קרוב לשתי דקות, בראשה, בפניה, בידיה ובשאר חלקי גופה. מותה נגרם כתוצאה מפגיעת מוח. לפי האישום, כבר לפני שנתיים, כאשר האחות התגרשה, הוא הגביל את צעדיה באופן קיצוני. הוא אסר עליה לעזוב את הבית, אלא אם כן היא יוצאת עמו או עם קרוב משפחה שילווה אותה, וכן אסר עליה להחזיק מכשיר טלפון סלולרי.
8 צפייה בגלריה
מרים אלתקרורי שנהרגה מירי תועה במזרח ירושלים
מרים אלתקרורי שנהרגה מירי תועה במזרח ירושלים
מרים אלתקרורי וזירת הירי. "אמרה לי שהיא מרגישה שמשהו חדר לגופה - ונפלה"
ב-18 באפריל נורתה למוות בשכונת ואדי ג'וז במזרח ירושלים מרים אלתקרורי, בת 21. כמו במקרה של נג'אח, זה קרה מפגיעת כדור תועה, במהלך קטטה. "הבת שלי עמדה ליד החלון בחדר שלה, והסתכלה על מה שהתרחש בחוץ", סיפרה אמה. "פתאום היא קראה לי - 'אמא, אני מרגישה שמשהו חדר לגוף שלי'. תוך שניות היא נפלה".
לטענת תושבים בוואדי ג'וז, המשטרה קיבלה פניות רבות להגיע למקום עוד לפני הירי שהוביל למותה של אלתקרורי - אך הגיעה באיחור ניכר, ורק אחרי הרצח.
ב-12 באפריל נרצחה בטירה סוהא מנסור, בת 38. היא נורתה למוות במכון היופי שהיה בבעלותה. בעלה סיפר לאחר הרצח באולפן ynet על שורת איומים כלפי המשפחה לפני כן - שלא הובילו לתגובה משטרתית מספקת.

8 צפייה בגלריה
הלוויתה של סוהא מנסור
הלוויתה של סוהא מנסור
הלווייתה של סוהא מנסור
8 צפייה בגלריה
סוהא מנסור
סוהא מנסור
סוהא מנסור. נרצחה לאחר איומים על המשפחה
"היא הייתה אישה מקסימה", אמר אז. לדבריו, "עברנו סדרת התעללות לפני שלושה שבועות. שרפו לה את האוטו יחד עם הטרקטורון שלי. התלוננו במשטרה. אמרו שישימו ניידת אבטחה ליד הבית. לא הייתה משטרה ולא שום דבר. באו עוד פעם ושרפו את הטרקטורון. הילדה שלי כנראה זיהתה את מי שעשה את זה, התלוננו במשטרה, והתלונה הזו עלתה לנו ביוקר".
"קשה לי להמשיך בחיים בלעדיה", סיפרה אישה שהכירה אותה. "היינו נפגשות וצוחקות, ומאז שנרצחה החיוך נמחק. במשטרה אמרו לה שהם יגנו עליה וישמרו על הבית, אבל למרות ההבטחות היא נרצחה. אז איפה השמירה?".
במקביל לרצח בחיפה ולאישום על הרצח באילת פורסם אתמול דו"ח מבקר המדינה שעוסק בין היתר במחדל במאבק באלימות במשפחה. המבקר הדגיש את הצורך ביישום התוכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה, שאושרה כבר ב-2017, ובכל זאת עדיין לא תוקצבה כראוי.
לפי הדו"ח, מתוך 300 מיליון השקלים שיועדו לתוכנית - הוקצבו בפועל רק 128 מיליון שקלים, פחות ממחצית מהסכום המקורי. בארגוני הנשים פרסמו תגובות חריפות על ממצאי הדו"ח בצל הרצח בחיפה. "הרצח של מייסר עותמאן הוא דוגמה ברורה לקשר הישיר בין פעילות המערכות והמדיניות הממשלתית - לבין מצבן הקשה של מאות אלפי נשים בישראל הכלואות במעגל האלימות", אמרה יו"ר ויצו אניטה פרידמן.
"דו"ח מבקר המדינה על הכשל בטיפול באלימות כלפי נשים מציג למעלה מ-150 עמודים מפורטים של הזנחה פושעת בתחום", הוסיפה. "זה כתב אישום ברור לכל ממשלות ישראל, שלכל אחת מהן יש קשר ישיר לחוסר הטיפול בנגע האלימות. הציבור אולי יזדעזע לרגע ואז ישכח, אבל הממשלה מחויבת לעשות מעשה, וכל מאמץ אפשרי, כדי לתקן את הליקויים החמורים בדו"ח מבקר המדינה ולהבטיח את ביטחונם של הנשים והילדים נפגעי האלימות במשפחה".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.