הגברת הראשונה של ארצות הברית, מלניה טראמפ, פרסמה אמש (יום א') ציוץ בטוויטר שבו התייצבה לימינו של בעלה הנשיא דונלד טראמפ במאבקו נגד תוצאות הבחירות, שעות אחרי שב-CNN דווח כי היא מנסה לשכנעו להכיר בהפסדו לג'ו ביידן. בציוץ כתבה הגברת טראמפ: "העם האמריקני ראוי לבחירות הוגנות. כל קול חוקי – לא קול בלתי-חוקי – צריך להיספר. אנחנו חייבים להגן על הדמוקרטיה שלנו בשקיפות מלאה".

6 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ יוצא לשחק גולף מלניה טראמפ מנסה לשכנע לפרוש מהנשיאות
ארה"ב דונלד טראמפ יוצא לשחק גולף מלניה טראמפ מנסה לשכנע לפרוש מהנשיאות
טראמפ בדרכו לשחק גולף, אתמול, ורעייתו מלניה. "מציעה, כמו לעיתים קרובות"
(צילום: AFP, EPA)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ מפגינים מחכים לו ב מועדון גולף וירג'יניה
ארה"ב דונלד טראמפ מפגינים מחכים לו ב מועדון גולף וירג'יניה
קומץ המפגינים בכניסה למועדון הגולף
(צילום: רויטרס)
קודם לכן אמש דיווחה CNN כי הגברת הראשונה הצטרפה למנסים לשכנע את הנשיא היוצא לוותר על מאבקו המשפטי, שנראה חסר סיכוי. לפי CNN, מקור הבקיא בפרטים אמר לרשת כי מספר המקורבים של טראמפ המנסים לשכנע אותו לחדול ממלחמתו הולך וגדל, ועל מלניה אמר: "היא הציעה לו את זה, כפי שהיא עושה לעיתים קרובות". קודם לכן אתמול דווח שחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, דיבר איתו על האפשרות לזנוח את המאבק.
טראמפ עצמו, בינתיים, יצא אתמול זה היום השני ברצף לשחק גולף במועדון גולף בווירג'יניה. כמה מפגינים חיכו לו שם בשולי הדרך, סמוך לכניסה לאתר, והניפו שלטים בגנותו. על שניים מהם נכתב "הכתום רוסק" ו"לטראמפטי דאמפטי הייתה נפילה גדולה".
ביידן, שעומד להיות הנשיא הקתולי השני בתולדות ארה"ב, ביקר מנגד בכנסייה קתולית במדינתו דלאוור, ופקד שם את קבר בנו בו שמת מסרטן ב-2015. באותו בית קברות טמונים גם רעייתו הראשונה ניליה ובתם נעמי שנהרגו בתאונת דרכים ב-1972, תאונה שבה נפצעו בו ואחיו האנטר.
נכון לעכשיו טראמפ הוא המועמד לנשיאות הראשון מאז 1896 שאינו מוסר הצהרה שבה הוא מכיר בהפסדו. המסורת הזו נמשכה אפילו במערכות בחירות מכוערות ביותר, כמו זו שבה הפסידה הילרי קלינטון לטראמפ לפני ארבע שנים. אמש, אחרי ההכרזה על ניצחון ביידן, מסר טראמפ: "הבחירות האלה רחוקות מלהיגמר, נתחיל לפעול משפטית ביום שני".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב נשיא נבחר ג'ו ביידן מבקר ב כנסייה דלאוור
ארה"ב נשיא נבחר ג'ו ביידן מבקר ב כנסייה דלאוור
ביידן בכנסייה בדלאוור, אתמול
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב נשיא נבחר ג'ו ביידן מבקר ב קברים של בני משפחתו דלאוור
ארה"ב נשיא נבחר ג'ו ביידן מבקר ב קברים של בני משפחתו דלאוור
(צילום: רויטרס)
הנשיא היוצא טוען – בצעד שרבים חזו חודשים לפני הבחירות – כי אובדן היתרון שלו במדינות רבות אחרי תחילת הספירה נובע מזיוף קולות. בפועל, אובדן היתרון הזה נובע ברובו מכך שתחילה נספרו קולות מהקלפיות שנפתחו ביום הבחירות, שם הצביעו יותר רפובליקנים, ורק אחר כך נספרו הקולות שהגיעו מההצבעה המוקדמת בדואר, שאותה העדיפו הרבה יותר דמוקרטים בגלל החשש מהקורונה. דפוסי ההצבעה של שני המחנות היו ידועים מראש.

דאגה מימי טראמפ הנותרים: "מה יעשה אוטוקרט שנדחק לפינה?"

ביממות האחרונות ספג טראמפ ביקורת מכמה דמויות בכירות ומוכרות במפלגה הרפובליקנית, בהן המועמד לנשיאות לשעבר מיט רומני ורעייתו של המועמד לנשיאות לשעבר ג'ון מקיין, שבירכו שלשום בערב את ביידן וסגניתו קמלה האריס. אמש הצטרף למברכים גם הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן, רפובליקני, ובברכתו הדגיש: "האמריקנים יכולים להיות בטוחים שהבחירות היו הוגנות מיסודן, ותוצאתן ברורה. לא משנה למי הצבעתם, הצבעתכם נספרה".
בוש מסר בהודעה שפרסם כי התקשר לביידן: "שלחתי לו ברכות חמות והודיתי לו על המסר הפטריוטי שהעביר בנאומו בלילה שעבר. אף שיש לנו חילוקי דעות פוליטיים, אני יודע שג'ו ביידן הוא אדם טוב, והוא קיבל הזדמנות להנהיג ולאחד את ארצנו. הוא הדגיש שאף שהוא התמודד כדמוקרט, הוא ישלוט בשם כל האמריקנים. איחלתי לו הצלחה".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ניצחון ג'ו ביידן כותרות עיתונים ב עולם
ארה"ב בחירות 2020 ניצחון ג'ו ביידן כותרות עיתונים ב עולם
מהכותרות בעולם. "סליפי ג'ו העיר את אמריקה"
למרות הצהרות בוש ורומני, רבים במפלגה עדיין ניצבים לימינו של טראמפ ומהדהדים את מסריו. הסנאטור מארקו רוביו, למשל, צייץ בטוויטר: "התקשורת יכולה להכריז על מנצח בבחירות, אבל לא היא מחליטה אם הטענות לחוקי בחירות פגומים ולאי-סדרים נכונות. את זה מחליטים בתי המשפט". הסנאטור ממיזורי ג'וש הולי כתב: "לא התקשורת קובעת מי הנשיא. העם קובע. כשכל הקולות החוקיים ייספרו, כשיסתיימו הספירות החוזרות וכשיטופלו הטענות למרמה, נדע מי המנצח".
מנהל מערך התקשורת של קמפיין טרמאפ, טים מורטאו, ניפק הצהרה דומה. אתמול פרסם בטוויטר תמונה של עיתונים משנת 2000 שבהם הוכרז כי המועמד הדמוקרטי אל גור בדרכו לניצחון על ג'ורג' בוש הבן בבחירות לנשיאות, בזכות ניצחון בפלורידה. בסופו של דבר, אחרי סאגה שנמשכה 35 יום וכללה ספירה חוזרת, ניצח בוש בפער של 537 קולות שם, וזכה בנשיאות ארה"ב.
פרשנים בארה"ב מזהירים כי החודשיים וחצי שנותרו עד להשבעת הנשיא החדש עלולים להיות מסוכנים-במיוחד בהתחשב במזגו של טראמפ ובסירובו להכיר בבחירות. ב"גרדיאן" הבריטי מדווחים כי הפרשן הפוליטי מלקולם ננס אמר לעיתון לפני שהוכרז ניצחון ביידן: "אם טראמפ יפסיד הוא יעביר את 90 הימים האחרונים שלו בתפקיד בהרס ארה"ב כמו ילד סורר עם פטיש בחנות חרסינה. הוא יכול להחליט שהוא רוצה לעזוב ברעש גדול, הוא יכול להחליט שהוא לא מכיר בתוצאות. מי יכול לחזות מה יעשה שליט אוטוקרטי שנדחק לפינה?".
אחייניתו של טראמפ, מארי, שפרסמה הקיץ ספר שבו תיארה את דודה הנשיא כסוציופת שבחר ברמאות כדרך חיים, הזהירה גם היא מהצפוי ממנו, לפי "הגרדיאן" הבריטי: "הוא יסבול עכשיו מהתמוטטות אחרי התמוטטות. הוא מעולם לא היה במצב כזה. מה שמעניין הוא שדונלד מעולם בחייו לא זכה במשהו באופן לגיטימי, אבל בגלל שאנשים כל כך פילסו לו את הדרך, הוא גם מעולם לא הפסיד כלום.
6 צפייה בגלריה
טראמפ ואחייניתו מארי. "הוא לא היה במצב כזה"
טראמפ ואחייניתו מארי. "הוא לא היה במצב כזה"
טראמפ ואחייניתו מארי. "הוא לא היה במצב כזה"
(צילום: AFP)
"אני דואגת ממה שדונלד הולך לעשות. הוא ילך הכי רחוק שהוא יכול כדי לפגוע בלגיטימיות של הממשל החדש, ואז הוא ייתן חנינות (לאסירים) שיפגעו במצב הרוח שלנו ויחתום על סדרה ארוכה של צווים נשיאותיים". על טרמאפ, נזכיר, נמתחה בשנים האחרונות ביקורת בגין שורה של חנינות שהעניק למורשעים בפלילים שנחשבים למקורביו או שדיברו טובות עליו.
האחיינית טראמפ פרסמה שלשום בטוויטר תמונה שלה מרימה כוסית לכבוד הפסדו של טראמפ וכתבה: "לחיי אמריקה. תודה, חבר'ה".
פורסם לראשונה: 19:29, 08.11.20