איראן והמעצמות החתומות על הסכם הגרעין יערכו היום (שישי) כינוס וירטואלי שבו ידונו בהחזרת ארה"ב להסכם הגרעין. הכינוס ייערך על רקע המבוי הסתום שאליו נקלעו ניסיונותיו של הממשל האמריקני החדש בראשות הנשיא ג'ו ביידן להביא את טהרן אל שולחן המשא ומתן, ודיווחים שהוא מוכן להסכים להקלה מסוימת בסנקציות בתמורה לכך שהרפובליקה האיסלאמית תעצור חלק מסוים מההפרות הנרחבות של ההסכם שהיא מבצעת כעת.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ביידן ועמיתו האיראני חסן רוחאני. תחושת דחיפות לקראת הבחירות באיראן ביוני
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)

במפגש הווירטואלי ישתתפו נציגיהן של איראן ושל שאר המעצמות שנותרו נאמנות להסכם מ-2015: בריטניה, גרמניה, צרפת, סין ורוסיה. על המפגש הודיע אמש האיחוד האירופי, שמסר כי "המשתתפים ידונו בחזרה אפשרית של ארה"ב להסכם הגרעין, ובאופן שבו ניתן יהיה להבטיח יישום מלא ואפקטיבי של ההסכם בידי כל הצדדים". את המפגש ינהל הדיפלומט האירופי הבכיר אנריקה מורה, מטעמו של שר החוץ האירופי ג'וזף בורל.
בוושינגטון בירכו על הסכמתה של איראן להשתתף במפגש הזה, אם כי גם כעת טהרן מסרבת לקיים משא ומתן ישיר עם האמריקנים. "אנחנו בהחלט רואים בזה צעד חיובי, כיוון שכבר שבועות היינו ברורים בנכונותנו לחתור לחזרה לציות להתחייבויות (בהסכם) – בתנאי שאיראן תעשה את אותו הדבר", מסר דובר מחלקת המדינה נד פרייס. הוא הוסיף שארה"ב דנה עם בעלות בריתה ב"דרכים הטובות ביותר להשיג זאת, כולל סדרה של צעדים ראשוניים והדדיים".

הדיונים יתקיימו כשברקע דיווח שפורסם השבוע באתר החדשות האמריקני "פוליטיקו" ולפיו ארה"ב מתכוונת להגיש לאיראנים הצעה חדשה בניסיון להביאה לשיחות ישירות. לפי הדיווח, ארה"ב תציע לאיראן לעצור חלק מפעילותה הגרעינית, כמו הפעלת הצנטריפוגות המתקדמות והעשרת האורניום ל-20%, ובתמורה ארה"ב תקל בחלק מהסנקציות שהוטלו על איראן. אחד הגורמים ששוחחו עם "פוליטיקו" הדגיש כי פרטי ההצעה החדשה עדיין מתגבשים.
לפני השבעתו ובשבועות הראשונים לכהונתו, הנשיא ביידן ואנשיו הביעו שוב ושוב את רצונם לחזור להסכם הגרעין שממנו פרש הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2018, ומשם לפתוח בשיחות על הסכם חדש ומשופר יותר שיכלול היבטים נוספים בפעילותה של איראן במזרח התיכון – אך מנגד הדגישו כי הסרת הסנקציות האמריקניות שחונקות את הכלכלה האיראנית תיעשה רק אם איראן תחזור לציית להסכם באופן מלא. ביידן אף הצהיר באחד מהראיונות הראשונים שלו כנשיא כי לא יסיר את הסנקציות רק כדי להחזיר את איראן למשא ומתן.
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
רוחאני בביקור בכור גרעיני בארצו. טהרן תסכים לחזרה "הדדית" להסכם?
(צילום: AFP)
אולם בימים האחרונים נראה שממשלו משנה את הטון ומדגיש כעת את האפשרות לחזרה מדורגת של שני הצדדים להסכם, תוך ביצוע פעולות הדדיות ומסונכרנות. "העניין הוא לא מי מאיתנו יהיה הראשון לחזור לקיים את ההסכם – אלא אם נסכים על אילו צעדים יעשה כל אחד מהצדדים בדרך לחזרה להסכם", אמר בחודש שעבר גורם אמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס.
איראן בינתיים ממשיכה בהתעקשותה שהפסקת ההפרות שהיא מבצעת להסכם הגרעין תיעשה רק לאחר שארה"ב תסיר את כלל הסנקציות מעליה. ביום שלישי, שעות ספורות לאחר פרסום הדיווח על ההצעה האמריקנית החדשה, גורם עלום שם אמר לטלוויזיה האיראנית כי טהרן לא תפסיק להעשיר אורניום לרמה של 20% עד שארה"ב תסיר את כל הסנקציות. "הגורם אמר שטהרן תמשיך להפחית את מחויבויותיה להסכם הגרעין אם ארה"ב לא תסיר את כל הסנקציות, ומזהיר שוושינגטון מאבדת זמן במהירות", דווח בטלוויזיה האיראנית.
אף שארה"ב ואיראן לא דנות באופן ישיר זו עם זו, לפי הדיווחים הם מקיימות מגעים באמצעות מתווכים אירופים כבר כמה שבועות. בימים האחרונים ניכרת נימה של דחיפות במגעים הללו, בין היתר על רקע העובדה שבחודש יוני יתקיימו בחירות באיראן, וכבר במאי יחלו הקמפיינים לצבור תאוצה. סביר להניח שמשטר האייתוללות לא יסכים להוציא לפועל מהלכים משמעותיים לפני תוצאות הבחירות. בנוסף, בסוף מאי יפוג ההסכם הזמני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית עם איראן – ואז תצומצם עוד יותר הגישה של הסוכנות למתקני הגרעין במדינה.